BNR demontează argumentul deflaţiei invocat de Liviu Voinea pentru creşterea accizelor. Croitoru: "Nu e corect să creşti taxele când ai cheltuieli ineficiente"

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Lucian Croitoru crede că pentru evitarea deflaţiei trebuie mărit deficitul bugetar, nu să crească taxele
Lucian Croitoru crede că pentru evitarea deflaţiei trebuie mărit deficitul bugetar, nu să crească taxele

Ministrul pentru Buget, Liviu Voinea, a justificat creşterea accizei la carburanţi ca factor de combatere a scăderii cererii, care ar provoca prăbuşirea preţurilor (deflaţia). Replica băncii centrale: acest pericol nu există.

Scăderea cererii de mărfuri duce într-o primă fază la închideri de fabrici şi şomaj, iar când – pe fondul scăderii persistente a cererii – se ajunge şi la scăderi de preţuri în piaţă sub nivelul celor de cost în producţie, totul se transformă într-un coşmar numit deflaţie.
Producătorii ajung să vândă cu, să zicem, 8 lei ceea ce fabricaseră cu 10 lei.

De acest coşmar pare să se fi temut şi Liviu Voinea, ministrul delegat pentru Buget, când a decis majorarea accizelor la carburanţi („pentru a evita pericolul deflaţiei“, după cum a declarat marţi, la Forumul Economic China – Europa Centrală şi de Est), dar iată că tot mai multe voci îl contrazic vehement.

După ce analiştii economici au precizat că nu poţi combate scăderea cererii prin majorări de taxe, oficialii BNR au ieşit şi ei la rampă şi au precizat că nici măcar pericolul deflaţiei nu există.

Nu sunt la acest moment date care să-mi permită să afirm că există pericolul deflaţiei. Seria anticipaţiilor este mult mai stabilă. Dacă ne uităm pe grafice, anticipaţiile se schimbă greu, chiar dacă avem volatilităţi mari care se manifestă în inflaţie. Astfel, dacă inflaţia se va duce sub 1% în prima parte a anului viitor, anticipaţiile nu se vor duce şi ulterior vor trage inflaţia în sus“, a spus ieri, la Sinaia, Lucian Croitoru, consilier al guvernatorului BNR, la seminarul EU-Cofile organizat de Alpha Bank, BNR şi ARB.

„Mărirea taxelor ajunge la consumatori“

În opinia oficialului BNR, singura soluţie fiscală eficientă pentru contracararea unui eventual fenomen deflaţionist ar fi creşterea deficitului bugetar, care indică populaţiei şi companiilor nevoia de inflaţie a statului şi ancorează anticipaţiile în acest sens.

În finanţele publice, principala problemă rămâne în continuare cheltuirea ineficientă. Efortul corect de reformă va fi tot continuarea preocupărilor de îmbunătăţire a cheltuirii fondurilor publice. Ca să cresc taxele pentru a avea cheltuieli ineficiente nu este corect. Şi asta s-a făcut permanent în România“, a explicat Croitoru.

El a arătat că majorarea impozitelor în general nu stimulează producţia, întrucât impozitarea ajunge la consumatori, care îşi vor restrânge cheltuielile, şi acest lucru se reflectă în final în rata de ocupare a forţei de muncă.

Chiţoiu insistă: banii din accize merg la şosele

Ministrul de Finanţe, Daniel Chiţoiu, a declarat, miercuri seară, la Comisiile de buget-finanţe, că sumele prevăzute în bugetul de stat pentru a fi încasate în creşterea accizelor la carburanţi vor fi alocate pentru autostrăzi, drumuri naţionale şi drumuri judeţene.

Chiţoiu estimează o creştere a preţului carburantului la pompă de 0,3-0,4 lei pe litru (aceasta fiind o „estimare pesimistă“), în urma accizei de 7 eurocenţi pe litru.

Suma totală alocată în buget este mult mai mare decât sumele pe care le încasăm noi din accize. În sumele alocate pentru autostrăzi, pentru drumurile naţionale şi drumurile judeţene este un total la 7,3 miliarde de lei. Suma pe care noi o încasăm din accize este de 4 miliarde de lei“, a susţinut Daniel Chiţoiu.

În 2010, preţul petrolului Brent a crescut cu 35,7%, iar al produselor petroliere cu 26,3%; în 2011, preţul petrolului a crescut cu 31,1%, iar preţul carburanţilor la pompă s-a majorat în România în 2010 cu 13% şi în 2011 cu 12,8%, deci la o treime sau maxim jumătate din creşterea netă a preţului carburantului. Creşterea accizei cu 7 eurocenţi nu are ca impact direct la preţul la pompă aceeaşi creştere. Creşterea estimată de noi este undeva la 0,3-0,4 lei, în funcţie de tipul carburantului. Noi credem că preţul în produsul final este mult mai mic pentru că preţul este raportul dintre cerere şi ofertă“, a precizat Chiţoiu

Reamintim că, duminică, preşedintele Traian Băsescu a declarat că va returna Parlamentului proiectul bugetului de stat pe 2014 dacă nu se va renunţa la creşterea accizei la combustibil, propusă de Guvern.

O spun în mod categoric, dacă nu se renunţă la creşterea accizei, voi trimite înapoi bugetul de stat iar apoi îl voi ataca şi la CCR“, a spus preşedintele Traian Băsescu, precizând că este vorba de un avertisment.
 


Taxa pe construcţiile speciale se mai poate negocia

Ordonanţa de modificare a Codului Fiscal care prevede printre altele impozitarea construcţiilor speciale este în procedură de aprobare în Parlament, iar firmele pot face propuneri privind îmbunătăţirea actului, a afirmat ieri Dan Manolescu, secretar de stat în Ministerul Finanţelor.

Aşteptăm din partea dumneavoastră sugestii şi observaţii. Ordonanţa este acum în procedură de aprobare în Parlament, considerăm că se pot aduce îmbunătăţiri în primul rând în textul legii şi vom dori să facem împreună acest lucru şi să stabilim apoi, prin norme, alte detalii. Cred că în primul rând ar trebui în acest proces de aprobare în Parlament să fie corectate toate aspectele sesizate ca fiind generatoare de probleme“, a declarat joi secretarul de stat în Ministerul Finanţelor, în deschiderea unei conferinţe pe teme fiscale organizată de compania de consultanţă Deloitte.

Termen de plată: 25 mai 2014

Oficialul Finanţelor a precizat că este timp pentru a se opera corecţii înainte de plata acestui impozit, întrucât termenul de plată a fost stabilit pentru 25 mai anul viitor. Alt raţionament pentru fixarea acestui termen a fost ca firmele să aibă posibilitatea de a definitiva toate calculele şi de a evalua soldul final de la sfârşitul anului, pe care se bazează calcularea impozitului.

Sunt convins că toată lumea îşi va face curăţenie în aceste conturi de construcţie unde sunt puse la grămadă fel de fel de lucruri care, în perioada următoare, ne aşteptăm să fie curăţate. Dacă sunt puse acolo şi n-ar trebui să fie acolo, ar trebui să fie mutate în alte conturi. Nu e nicio problemă să fie mutate dacă nu trebuia sa fie acolo de la bun început“, a spus Manolescu.

El a menţionat că MFP nu se va grăbi cu adoptarea normelor în acest an, pentru a lăsa timp corectării textului de lege.

Guvernul va introduce un impozit pe proprietate pentru construcţiile speciale (exceptate până în prezent), a cărui valoare va fi de 1,5% din valoarea construcţiei.


MAI PUTEŢI CITI:

Benzina şi motorina se scumpesc din cauza dublei accizări. Ce scumpiri mai aduce acordul negociat cu FMICreşterea accizelor şi taxarea construcţiilor speciale vor genera costuri pe care producătorii, comercianţii şi transportatorii le vor transfera la consumatorii finali – cetăţenii de rând.

Guvernul se aşteaptă ca preţul benzinei şi al motorinei să crească cu 30-40 de bani pe litru în urma introducerii noilor accizeModificările care vor fi operate de Guvern începând cu anul viitor în cazul accizelor aplicate carburanţilor vor genera o scumpire a benzinei şi motorinei cu 30-40 bani pe litru, în funcţie de produs, a declarat Daniel Chiţoiu, ministrul Finanţelor. În prezent, preţul sortimentelor de benzină cele mai vândute variază între 5,5-5,9 lei/litru.

DOCUMENT Cât se aşteaptă Guvernul să încaseze anul viitor la bugetul de stat din majorarea salariului minim, din accize şi din noile taxeVeniturile bugetului consolidat vor însuma anul viitor tot 32,9% din Produsul Intern Brut, dar un PIB calculat în creştere de la 625,6 miliarde lei la 658,6 miliarde lei. Cheltuielile se vor ridica la 35,1% din PIB. Cursul mediu de schimb luat în calcul este 4,45 lei/euro.

Liviu Dragnea: „Va fi o autostradă Sibiu-Braşov-Bacău şi una Sibiu-Piteşti. Prima va fi, poate, Sibiu-Braşov”

Vicepremierul Liviu Dragnea a declarat, la emisiunea „După 20 de ani” de la ProTV, răspunzând unei întrebări, că va exista atât o autostradă Sibiu-Braşov-Bacău, cât şi una între Sibiu şi Piteşti, menţionând că este posibil, în opinia sa, ca cea dintre Sibiu şi Braşov să fie construită prima.

Dan Şova: „Pentru gropile de pe drumurile naţionale avem nevoie de 4 miliarde de euro. În prezent se strâng 250 de milioane de euro”Pentru acoperirea gropilor de pe drumurile naţionale, România are nevoie de 4 miliarde de euro, a declarat, joi seara, ministrul delegat pentru probleme de infrastructură, Dan Şova, la postul Digi24, unde a mai discutat despre deszăpezirea drumurilor din ţară, care ar putea fi făcută de anul viitor de către firme străine.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite