Autostrăzile din programul de guvernare. Cabinetul Cîţu promite 1.000 de kilometri de autostrăzi şi drumuri expres

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Programul de guvernare ale coaliţiei PNL – USR – PLUS – UDMR propune realizarea unui număr de peste 1.000 km de autostrăzi şi drumuri expres şi alocarea în medie a 2% din produsul intern brut pentru infrastructura de transport pentru următorii patru ani. Va fi înfiinţată şi o companie nouă pentru implementarea marilor proiecte.

„România are nevoie de un salt de dezvoltare în infrastructura de transport în următorii 10 ani”, arată programul de guvernare, care precizează că finalizarea marilor proiecte de infrastructură rutieră trebuie să fie una din priorităţile strategice ale României în următorii 10 ani, astfel încât anii 2020-2030 să devină o decadă transformaţională pentru România.

Coaliţia susţine că asigurarea conectivităţii şi a accesabilităţii la principalele coridoare de transport care să conducă la îmbunătăţirea legăturilor între principalii poli economici de creştere va constitui principalul obiectiv al politicilor de transport. „Nicio regiune nu va rămâne în urmă din punct de vedere al dezvoltării infrastructurii de transport”, se arată în programul de guvernare.

Guvernul va susţine investiţiile majore în infrastructură având ca principală sursă de finanţare fondurile europene nerambursabile. Astfel, se va acţiona pe 3 direcţii pentru a obţine un mix care să asigure necesarul de finanţare: o alocarea, în medie, a 2% din PIB pentru infrastructura de transport pentru următorii 4 ani; o utilizarea fondurilor externe nerambursabile (P.O.I.M., C.E.F., P.O.T., P.N.R.R.); o antrenare de fonduri rambursabile, fonduri de tip Parteneriat Public-Privat. sau împrumuturi I.F.I.

Lista principalelor autostrăzi propuse în următorii 4 ani:

Programul de guvernare propune dezvoltarea, modernizarea şi digitalizarea infrastructurii rutiere, prin accelerarea programelor de investiţii cu impact asupra creşterii gradului de absorbţie a fondurilor europene nerambursabile alocate prin Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020, Programul Operaţional de Transport 2021-2027 şi Programul Naţional de Reformă şi Rezilienţă prin realizarea unui număr de peste 1.000 km de autostrăzi şi drumuri expres, după cum urmează:

▪ Continuarea proiectelor în execuţie şi finalizarea acestora, respectiv:

o A3, Autostrada Transilvania (cca. 155 km) - 4,2 miliarde de Lei, fără TVA; pregătirea implementării tronsonului Târgu Mureş – Braşov;

o A1, Autostrada Sibiu–Piteşti:

  • Accelerarea implementării Autostrăzii Sibiu-Piteşti, pe toate cele 5 secţiuni ale proiectului, fiind asigurată finanţarea nerambursabilă prin emiterea deciziei de finanţare de către Comisia Europeană – total investiţie 13,7 miliarde de Lei, fără TVA – din care 2,3 miliarde de Lei, fără TVA, pentru secţiunile 1 şi 5;
  • Pregătirea proiectului- legătură DN7C Curtea de Argeş – A1 (Secţiunea 5 Sibiu-Piteşti) – Râmnicu Vâlcea.

o A0, Autostrada de centură a municipiului Bucureşti (cca.100 km) - aproximativ 5 miliarde de Lei, fără TVA;

o A10, Autostrada Sebeş-Turda - lotul 2 - 550 de milioane de Lei, fără TVA (total loturile 1 şi 2 - 1,9 miliarde de Lei, fără TVA);

o DX12, Drum expres Craiova–Piteşti (121 km) - 3,2 miliarde de Lei, fără TVA;

o Drum expres Brăila–Galaţi (12 km) - 530 de milioane de Lei, fără TVA;

o Podul suspendat peste Dunăre de la Brăila - 1,9 miliarde de Lei, fără TVA.

▪ Dezvoltarea infrastructurii rutiere în mod echilibrat şi sustenabil prin demararea şi finalizarea unor secţiuni de autostrăzi şi drumuri expres din regiunea Moldovei, Dobrogei, Regiunii de Sud, Transilvaniei, după cum urmează:

o Demararea unor proiecte noi de investiţii prin programul de construcţie autostrăzi şi drumuri expres în baza unor documentaţii mature şi bine fundamentate, care vor stabili traseul optim şi valoarea de investiţie;

  • Autostrada A8, Târgu Mureş - Târgu Neamţ-Iaşi-Ungheni (aprox. 311 km) - 36 miliarde de Lei, cf. M.G.P.T.;
  • Autostrada A7, Ploieşti-Buzău-Focşani-Bacău-Paşcani-Suceava-Siret (421 km) - 8,2 miliarde de Lei, fără TVA, conform analizei multicriteriale;
  • Autostrada A13, Braşov - Bacău (160 km) - 8,8 miliarde de Lei, fără TVA, conform MGPT;
  • Autostrada A13, Sibiu – Braşov, în continuarea secţiunii Braşov-Bacău (125 km) - 7,1 miliarde de Lei, fără TVA, conform MGPT;
  • Drum expres Craiova – Piteşti (loturile 3 şi 4) - 1,3 miliarde de Lei, fără TVA, valoare de atribuire a contractelor;
  • Drumurile expres din zona Dobrogei, a căror rentabilitate economică impune cu prioritate realizarea lor – proiecte în valoare de 11 miliarde de Lei, fără TVA (Drumuri expres Buzău-Brăila, Focşani - Brăila, Brăila - Tulcea, Constanţa - Tulcea, Tişiţa - Albiţa), din care se vor finaliza Drumurile expres Buzău-Brăila şi Focşani-Brăila, în valoarea de 3,2 miliarde de Lei, fără TVA;
  • Drum expres Calafat – Lugoj; Reabilitarea/reparaţia capitală a 157 de poduri, considerate prin expertize tehnice drept necesităţi urgente de intervenţie;
  • Drum expres Sfântu Gheorghe - Ditrău, respectiv Sovata - Miercurea Ciuc

▪ Creşterea mobilităţii în zona Valea Prahovei prin:

o Finalizarea proiectării şi licitarea execuţiei lucrărilor pentru construcţia Autostrăzii Ploieşti-Braşov (6,5 miliarde de Lei, fără TVA, conform S.F. din 2010)

o Creşterea capacităţii administrative a C.N.A.I.R., pentru buna implementare a Autostrăzii Ploieşti-Braşov, prin dezvoltarea unui parteneriat cu Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) ;

o Realizarea unor investiţii, în scopul fluidizării traficului pe DN1 (ca de exemplu, pasaje subterane sau supraterane, benzi suplimentare, bretele de acces).

▪ Accesibilitatea polilor locali de dezvoltare economică prin implementarea unui program de construcţie a unui număr de aprox. 370 km de variante de ocolire în perioada 2021- 2024, în valoare de 5,5 miliarde de Lei, fără TVA, ca de exemplu:

o continuarea proiectelor de construcţie variante ocolitoare (VO; Centuri ocolitoare): DNCB (Drumul Naţional Centura Municipiului Bucureşti, cu intervenţiile la cele 4 pasaje Domneşti, Berceni, Olteniţa şi Mogoşoaia); VO Bârlad; VO Timişoara Sud; VO Zalău; VO Satu Mare; VO Târgu Jiu, VO Galaţi; VO Tecuci, VO Mihăileşti, VO Târgu Mureş;

o Demararea unor proiecte noi: Centura Metropolitană Cluj-Napoca, VO Sighişoara; VO Vaslui; VO Giurgiu; VO Sf. Gheorghe; VO Piteşti Vest, VO Timişoara Vest; VO Râmnicu Vâlcea;

o Implementarea în baza unor parteneriate cu autorităţile administraţiei publice locale a unui program de construire de variante de ocolire (VO Sibiu Sud, VO Mediaş, VO Salonta, VO Arad Est, precum şi alte proiecte, a căror fundamentare economico-socială le susţine)

o Proiectarea şi ulterior implementarea unui ansamblu de noduri rutiere care vor asigura conectivitatea la reţeaua de autostrăzi.

▪ Operaţionalizarea Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere (C.N.I.R.) cu asistenţa tehnică a experţilor Băncii Europene de Investiţii şi a experţilor celei mai de succes companii similare din Europa şi a celei de administrare a reţelei existente, prin eficientizarea si reformarea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii din România (C.N.A.I.R.); C.N.I.R. se va ocupa de implementarea proiectelor viitoare de autostrăzi şi drumuri expres.

▪ Dezvoltarea unor programe în parteneriat M.T.I.C.-C.N.A.I.R.-C.N.I.R.-mediul universitar pentru formarea de specialişti în domeniul construcţiei de infrastructură rutieră, precum şi a unor parteneriate cu organizaţiile profesionale şi patronale pentru formarea de forţă de muncă calificată în domeniul construcţiei de drumuri;

▪ Colaborarea M.T.I.C. cu ministerele de resort pentru dezvoltarea industriei autohtone în domeniul materialelor de construcţii (ca de exemplu: producţia de bitum, agregate, etc);

▪ Implementarea facilităţii plăţii de către persoanele fizice/juridice a contravalorii tarifelor prestaţiilor/serviciilor specifice prin intermediul mijloacelor electronice de plata (P.O.S. platforma ghiseul.ro);

▪ Stimularea activităţii economice în zona de frontieră şi facilitarea transportului rutier prin eliminarea taxei de trecere a podului Giurgiu.

▪ Extinderea spaţiilor de servicii de pe autostrăzi.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite