Anul 2002, un moment oportun pentru privatizare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Puncte de vedere

Ciclul stop-go al reformei in Romania Voi incepe cu cateva chestiuni fundamentale. De ce este nevoie de privatizare? Privatizarea este doar un mijloc de a ajunge la un scop; ea nu este un scop in sine. Altfel spus, daca prin privatizare nu se ajunge la eficienta in productie, daca profitabilitatea intreprinderilor, beneficiile economice sau veniturile nu cresc sau daca presiunea subventiilor asupra bugetului public nu scade, inseamna ca privatizarea nu a reusit si nu si-a atins scopul. Acestea ar trebui sa fie obiectivele foarte clare ale strategiei de privatizare in Romania. In ultimii 11 ani, reforma economica a Romaniei a fost caracterizata de ceea ce putem numi un ciclu "stop-go". Ce inseamna asta? Reformele macroeconomice au fost pornite intr-o maniera eficienta de mai multe ori, insa ele nu au fost sustinute de reforme structurale. Ca rezultat, cresterea economica nu a fost sustinuta, s-a clatinat, reforma a esuat, iar ciclul "stop-go" s-a tot repetat. Romania trebuie sa se rupa de aceasta traditie a anilor precedenti. Cred ca tara are la indemana azi o sansa de revenire cu mult mai buna decat toate cele din trecut: Guvernul unipartit, coeziv, motivat de aspiratiile de integrare in Uniunea Europeana, nu se loveste de obstacole caracteristice coalitiei fracturate din trecut. In plus, acest Guvern a articulat foarte clar agenda sa de reforma si s-a imbarcat pe calea propusa. Care este starea actuala a privatizarii in Romania si care ii sunt prospectele de acum incolo? Intr-un mediu economic volatil este important sa nu judeci numai prin prisma varfurilor, ci a tendintelor de crestere sau descrestere. Daca facem aceasta analiza, o sa vedem o imagine cu totul noua a economiei Romaniei. Nu vreau sa revad toate fazele privatizarii aici, as dori insa sa scot in evidenta aceste tendinte de dezvoltare, prin sublinierea catorva elemente-cheie ale PSAL I, evenimentelor care au urmat acestui program si a ceea ce este propus in programul PSAL II. (PSAL este Private Sector Adjustment Loan - Imprumut de Ajustare a Sectorului Privat). PSAL, o mana de ajutor pentru privatizarea din Romania Poate ca cea mai importanta contributie a PSAL I in procesul de privatizare a fost stabilirea unui mecanism transparent, echitabil, corect si competitiv in angajarea consilierilor de privatizare, care sa pregateasca strategiile de privatizare pentru diverse intreprinderi. Un mare numar de banci de investitii si firme de consultanta de prestigiu ni s-au alaturat individual ori in consortii ca sa ajute in aceasta incercare. Acest fapt a demonstrat foarte clar ca exista un cert interes in privatizarea din Romania. Astfel, PSAL I a fost inchis in conditii excelente si toate fondurile au fost consumate, ceea ce inseamna ca toate conditiile institutionale pentru tragerile de fonduri au fost indeplinite. PSAL I a facilitat selectia de consilieri de privatizare, mobilizarea lor si demararea lucrului lor in prepararea strategiilor de privatizare. Putin dupa aceea a venit perioada alegerilor si, asa cum era inevitabil, procesul de reforma a mai incetinit. Ca sa fiu mai exact, a avut loc o ramanere in urma. Noul Guvern a preluat puterea, si ceea ce a urmat a fost o perioada de invatare, inainte ca reformele structurale, incluzand privatizarea, sa fie revitalizate. Acea perioada a trecut. In acest moment ne concentram pe un al doilea program de acelasi tip: PSAL II a fost negociat cu Banca Mondiala si foarte curand vom prezenta aceasta operatiune Board-ului nostru, spre aprobare. Guvernul a demonstrat deja angajamentul pentru noul program, prin inceperea unor privatizari semnificative: SIDEX si Banca Agricola sunt exemple notabile. In cadrul programului PSAL II vor fi privatizate intreprinderi si banci importante. Acestea includ BCR, PETROM, companiile de gaz natural si doua companii de distribuire a electricitatii. In concluzie, daca incercam sa combinam ceea ce a fost indeplinit in programul PSAL I, cu ce s-a facut intre PSAL I si demararea lui PSAL II, precum si ce a fost agreat de toate partile asupra PSAL II, ne vom da seama ca ne uitam, in ciuda diverselor deficiente, la o agenda de reforma in privatizare in plina desfasurare. Este extrem de important ca acest momentum in care s-a ajuns acum sa fie mentinut si - de fapt - sa fie accelerat. Procedand astfel, Romania va fi capabila sa opreasca acest ciclu "stop-go" al trecutului si sa se imbarce pe calea unui program sustinut de reforme tintind spre integrarea in Uniunea Europeana. Si, atata timp cat angajamentul pentru reforma continua, Banca Mondiala isi va continua suportul. Ziad Alahdad, Seful Biroului Bancii Mondiale din Romania

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite