Un gigant rus a intrat pe piaţa de ridesharing din România. Cât costă o călătorie

Un gigant rus a intrat pe piaţa de ridesharing din România. Cât costă o călătorie

Gigantul rus Yandex intră cu aplicaţia Yango pe piaţa românească. Yandex a preluat în 2017 operaţiunile Uber din Rusia şi din alte ţări ale fostei URSS.

Ştiri pe aceeaşi temă

Gigantul rus Yandex a lansat joi, la Bucureşti, aplicaţia digitală de e-hailing Yango, care operează în prezent în 16 ţări din Europa, Orientul Mijlociu şi Africa. România devine astfel a cincea ţară a Uniunii Europene în care serviciul este disponibil, după Estonia, Letonia, Lituania şi Finlanda. Yango este parte a grupului Yandex, una dintre cele mai mari companii de IT din Europa (NASDAQ:YNDX).
 
Călătoriile comandate prin intermediul aplicaţiei pornesc de la preţul de 5 lei cu discount, care include rezervarea maşinii, o distanţă de 3 km şi o durată a cursei de 7 minute. 

Cursa începe să fie contorizată după trei minute de când şoferul a ajuns la punctul de pornire. Fiecare minut de aşteptare sau al cursei costă 0,3 lei, în timp ce fiecare kilometru costă 1,5 lei, iar minutele în trafic sunt calculate la 0,22 lei pe minut, potrivit Go4it.ro

În afara oraşelor, în zonele de suburbie, Yango taxează clienţii cu 2 lei pe kilometru şi cu 0,2 lei pe minut, în timp ce taxa de aşteptare este la fel: 0,3 lei pe minut.

Site-ul Yango menţionează şi posibilitaea unor costuri crescute, în funcţie de cerere sau aglomeraţie. Acesta se numeşte multiplicator de „oră de vârf” (rush hour) şi va fi dinamic, similar cu tariful dinamic de pe Uber sau Bolt.

Pe site-ul Yango sunt realizate câteva „simulări” de trasee şi costuri, cel mai probabil în momente în care traficul nu este aglomerat. 

O cursă Piaţa Victoriei – AFI Mall Cotroceni de 15 minute şi 4 kilometri este listată la 7,2 lei (probabil rotunjit la final la 8 lei, cursa de bază), o cursă de la Aeroportul Henri Coandă din Otopeni la Piaţa Universităţii de 42 min şi 16,5 km este listată la 36,9 lei, în timp ce o cursă de la Băneasa Shopping City la Piaţa Universităţii de 16 minute şi 9,8 km este listată la 15,2 lei. 
 
Dacă utilizatorul introduce punctul de destinaţie atunci când comandă o maşină, aplicaţia va calcula preţul exact pe care acesta îl va avea de plătit pentru cursa respectivă. Acest preţ nu se va modifica în timpul cursei, chiar dacă maşina este blocată în trafic sau şoferul va fi nevoit să urmeze o rută ocolitoare.
 
Spre deosebire de competitorii săi, aplicaţia Yango foloseşte propriul sistem de cartografiere, direcţionare şi navigaţie, precum şi o distribuire inteligentă a comenzilor, pe baza tehnologiilor Machine Learning. Aceste caracteristici permit reducerea semnificativă a costurilor nete ale călătoriilor, astfel încât utilizatorii plătesc mai puţini bani pe o cursă în timp ce şoferii câştigă mai mult.
 

Starea maşinii, controlată automat

“În ultima perioadă, piaţa de transport urban din România a scăzut semnificativ standardele de calitate privind experienţele clienţilor. Ca prim pas înainte de lansarea oficială, echipa noastră a organizat o serie de sesiuni de training pentru şoferii partenerilor, în care aceştia au fost instruiţi cu privire la specificaţiile serviciului, cum să comunice cu pasagerii şi alte aspecte importante. În plus faţă de preţurile foarte accesibile, Yango excelează la capitolul tehnologie, principalul nostru avantaj competitiv. Compania noastră a dezvoltat o serie de tehnologii avansate care controlează automat starea maşinii şi modul de conducere a acesteia, pe care plănuim să le aducem şi în România cât mai curând. Credem că utilizatorii noştri vor aprecia funcţionalităţile noastre unice precum comanda unei maşini pentru o altă persoană, cum ar fi un părinte sau un prieten, rezervarea mai multor maşini de pe un singur telefon în acelaşi timp, şi multe altele”, declară Andrei Voicu, Director Regional Yango pentru România şi Republica Moldova.
 
“Yandex s-a lansat în urmă cu 22 ani ca un motor de căutare web, iar acum este un grup internaţional de companii care oferă circa 90 de servicii, tehnologii de talie mondială în domeniul Big Data şi Machine Learning, şi deţine cea mai mare reţea de centre de date din Europa (peste 100.000 de servere), unul dintre cele mai cunoscute fiind cel din Finlanda. Vom folosi propriile tehnologii de cartografie Yandex în aplicaţia noastră, şi credem că acest lucru ne va ajuta să ne optimizăm algoritmii mai bine decât pot celelalte companii.
 
Continuând pe tema tehnologiilor proprii dezvoltate – Yandex este printre foarte puţinele companii din lume care folosesc în mod real tehnologia maşinilor autonome, care se conduc singure. Maşinile noastre autonome au fost lansate deja pe drumurile publice din mai multe ţări şi suntem nerăbdători să lansăm aceste vehicule în România într-o bună zi”, a declarat Musheg Sahakian, Directorul de Extindere Globală al Yango.
 

Cum sunt aleşi şoferii

 
Yango nu are propriile maşini sau şoferi, lucrează cu parteneri locali – companii de transport. Odată cu lansarea aplicaţiei, un centru dedicat pentru şoferi a fost recent deschis de către un partener Yango în Bucureşti. În cadrul acestuia, şoferii se familiarizează cu aplicaţia, participă la sesiuni de training şi teste, pot găsi răspunsuri la întrebările privind noul serviciu sau se pot odihni. 
 
Ca modalitate suplimentară de control al calităţii, Yango permite utilizatorilor să evalueze fiecare cursă şi să trimită sugestii sau reclamaţii serviciului de suport disponibil non-stop. Şoferii cu cele mai bune evaluări primesc mai multe comenzi, în timp ce şoferii care primesc rating-uri scăzute vor primi mai puţine curse sau, în cel mai rău caz, le poate fi refuzat accesul la serviciu (temporar sau permanent).
 
În prezent, Yango (serviciu care funcţionează şi sub numele de Yandex.Taxi în unele ţări) operează în 16 ţări, inclusiv Estonia, Letonia, Finlanda, Serbia sau Israel şi se extinde rapid în mai multe regiuni ale lumii. Aplicaţia este disponibilă pentru descărcare gratuită din App Store sau Google Play în română, engleză şi multe alte limbi.
 
Serviciul Yango/Yandex.Taxi a fost lansat în 2011, iar până sfărşitul lunii septembrie 2018 compania a înregistrat 1 miliard de curse. Peste 700.000 de şoferi sunt conectaţi activ la serviciu în fiecare lună. În momentul de faţă, întregul business de ride-hailing al Yandex este profitabil, incluzând pieţele în care serviciul se extinde. 
 
Recent, compania a fost aclamată în toată lumea datorită maşinilor autonome dezvoltate. Yandex este printre foarte puţinele companii din lume care folosesc în mod real tehnologia maşinilor autonome. Acestea au făcut deja primele teste pe drumurile publice din Rusia, Statele Unite ale Americii şi Israel. Yandex este totodată şi prima companie din Europa care a lansat un serviciu zilnic de robo-taxi. 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: