Un studiu din 2015 a arătat că doar 11% dintre angajaţi aplică abilităţile pe care le-au învăţat în urma unui training în munca lor. Dacă lucrezi în departamentul de HR sau L&D, probabil te întrebi cum poţi evalua corect şi obiectiv dacă echipa ta face acest lucru. Secretul este simplu: aplică invers cei 4 paşi prezentaţi în modelul Kirkpatrick. Iată cum:

1. Începe de la rezultate 

La îndeplinirea căror obiective îţi doreşti să participe angajaţii după ce au absolvit un curs online? Acestea ar putea fi: rata mai mare de finalizare a proiectelor, creşterea vânzărilor, creşterea productivităţii la locul de muncă, retenţia angajaţilor în companie. În funcţie de obiectivele vizate, alege apoi indicatorii compatibili de măsurare a performanţei. 

Să spunem că le-ai oferit angajaţilor companiei un curs online care le permite să înveţe o limbă străină de ajutor în activitatea lor. Acest curs are ca obiectiv îmbunătăţirea abilităţilor multilingvistice ale angajaţilor, iar indicatorul de măsurare a performanţei poate fi gradul de frecvenţă cu care angajaţii încep să utilizeze limba străină proaspăt studiată. 

2. Apoi, îndreaptă-ţi atenţia asupra comportamentului angajaţilor 

Coborând o treaptă mai jos, angajaţii care învaţă o limbă străină necesară în munca lor se pot simţi mai încrezători în sine atunci când comunică şi relaţionează, fie cu clienţii, fie cu alţi manageri sau colegi din departamente diferite. De asemenea, vor avea mai mult curaj să susţină prezentări într-o limbă străină şi să vorbească în public în faţa altor persoane din companie. Aceste lucruri se pot traduce printr-o rată mai mare de participare în cadrul proiectelor noi, de pildă.

3. Urmăreşte dacă transferul informaţiilor s-a realizat cu succes 

Ce cunoştinţe şi abilităţi au dobândit angajaţii ca urmare a participării la cursul online? Pentru a urmări dacă transferul informaţiilor s-a realizat eficient, poţi contura, de pildă, scenarii de business în care limba străină recent învăţată este necesară pentru ducerea la bun sfârşit a proiectului. Astfel, procesul de învăţare rămâne relevant şi util în ochii angajaţilor.  

4. La final, evaluează reacţia angajaţilor în urma absolvirii cursului 

Ce cred angajaţii despre cursul la care au participat? L-au considerat relevant şi util? Ar dori să repete experienţa? Obţine părerile lor sincere prin discuţii unu-la-unu, completarea de chestionare ori sondaje de opinie. Ei trebuie să înţeleagă importanţa abilităţilor multilingvistice la locul de muncă, dar şi că această competenţă reprezintă un avantaj competitiv, care-i poate ajuta să urce în ierarhia organizaţiei din care fac parte. 

În concluzie, inversarea modelului Kirkpatrick reprezintă o metodă eficientă de a evalua dacă echipa implementează cu succes abilităţile şi cunoştinţele noi dobândite la locul de muncă, prin programele de învăţare continuă. Folosindu-l corect, adică aplicând paşii invers, am reuşit să evaluez eficient şi măsurabil dacă participanţii la un curs online îndeplinesc obiectivele de business ale companiei lor, sau nu.