Aeroportul Brandenburg, noul furnicar din Berlin

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În „inima“ celei mai puternice economii europene, nimeni nu se culcă pe-o ureche. Locuri de muncă, industrie, turism – domenii în care noţiunea de „prea mult“ nu există. Iar noul Aeroport Berlin Brandenburg se asigură de acest lucru.

Eu bat în lemn când vorbesc de boli şi de pierdutul actelor. Neamţul care stă în faţa mea bate în lemn imediat după ce spune „economia, mulţumim lui Dumnezeu, merge bine". Este director în cadrul lanţului hotelier Melia, care operează 22 de unităţi în Germania. La nivel anual, hotelul pe care-l conduce, aflat pe agitata şi exclusivista Friedrichstrasse, este ocupat în proporţie de 80% - procent la care unii hotelieri autohtoni nu visează nici măcar de sărbători.

45.000 de noi locuri de muncă

Iar lucrurile vor merge şi mai bine, acum, cu noul aeroport, îmi spun toţi cei cu care stau de vorbă - de la şoferi de taxi, directori de companii şi până la barmani. În prezent, în Berlin operează alte două aeroporturi - Tegel şi Schönefeld.

Primul se va închide până la finalul acestui an, iar Schönefeld, aflat în apropierea noului aeroport, va fi folosit în scopuri guvernamentale.  Pentru nemţi, Aeroportul Berlin Brandenburg, care va fi inaugurat la 3 iunie, înseamnă 45.000 de noi locuri de muncă - într-o ţară cu o rată a şomajului aflată la 5,7%, minimul-record din istoria modernă a Germaniei.

Pentru români, înseamnă zboruri directe între Bucureşti şi Berlin, care în prezent nu sunt disponibile, singura opţiune fiind zborurile cu escală la München sau Frankfurt.

5.000 de persoane lucrează zilnic la construirea aeroportului. Lucrările au început în septembrie 2006, după mai bine de 10 ani de planificări, proiecte şi aprobări.

Acum, câte 10.000 de persoane participă în fiecare zi la simulări pentru a se asigura că unitatea va face faţă celor 27 de milioane de pasageri care vor trece pe aici în fiecare an. Asta doar în prima fază, care nu se va prelungi pe mai mult de doi ani. Apoi, capacitatea aeroportului va urca la 45 de milioane de pasageri.

„Avem deja planurile de construcţie şi aprobările pentru acestea, să nu mai pierdem timpul şi, atunci când va fi cazul, să trecem direct la treabă pentru extindere", explică Oliver Aust, directorul firmei de comunicare care se ocupă de promovarea aeroportului.

Unul din trei pasageri va fi adus pe Aeroportul Berlin Brandenburg de companii low-cost. Spaţiul comercial disponibil în incinta aeroportului este închiriat în totalitate, iar 60 de operatori aerieni se pregătesc să-şi desfăşoare activitatea aici.

Zboruri directe Bucureşti-Berlin

Compania Lufthansa va avea cel mai mare număr de porţi, 9 dintre cele 45. De aici, operatorul va avea zilnic un zbor Berlin-Bucureşti şi Bucureşti-Berlin. A investit 60 de milioane de euro.

Costurile totale de construcţie se ridică la 2,5 miliarde de euro, cea mai mare parte constituind credite contractate de consorţiul din spatele aeroportului de la şapte bănci germane şi Banca Europeană pentru Investiţii.

Aeroportul Brandenburg

Subvenţii? „În niciun caz nu se pune problema de subvenţii sau ajutoare directe, cu toate că este normal ca statul să sprijine astfel de iniţiative care creează locuri de muncă, impulsionează turismul şi au un impact benefic asupra economiei", spune Ofer Kisch, director general Lufthansa pentru Europa Centrală şi de Est.

Şi, deşi nu oferă ajutoare directe, statul sprijină. Noul aeroport se află la 35 de kilometri de Berlin. Aşa că autorităţile germane au construit o linie ferată de mare viteză, cu gară chiar sub aeroport, care va fi inaugurată tot la 3 iunie, odată cu aeroportul. Pasagerii vor putea ajunge în 30 de minute la Hauptbahnhof, staţie aflată chiar în centrul capitalei germane.

Gară sub aeroport şi pistă pentru biciclete

De asemenea, s-au construit legături între aeroport şi trei drumuri naţionale. Vor fi disponibile două linii de transport în comun rutier, cu un autobuz o dată la cinci minute.

Şi, pentru a acoperi toate mijloacele de transport, Aeroportul Berlin Brandenburg va fi primul din Europa care va fi conectat de oraş şi printr-o pistă pentru biciclete. Ce faci cu bicicleta când ajungi acolo? E singura întrebare la care Aust nu ştie să-mi răspundă. Nu-mi spune însă asta, probabil că există un cod al profesioniştilor germani care îl împiedică. Îmi promite însă politicos că va afla în câteva minute.

Primul zbor

La 3 iunie, ora 03.08, primul avion va decola de pe Aeroportul Berlin Brandenburg. Va fi un zbor transatlantic al Lufthansa, cu destinaţia New York. Lucrările la aeroport sunt încă în toi, deşi au început în urmă cu aproape şase ani.

Aeroportul Brandenburg
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite