Adevărul Live. Cristian Bărcan, REGnet: Cum putem înfiinţa o firmă din faţa calculatorului. SRL sau PFA?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cum putem înfiinţa un SRL sau un PFA de acasă, din faţa calculatorului, cum arată un român care îşi face firmă şi ce dimensiune are iniţiativa antreprenorială în România ne-a spus la Adevărul Live Cristian Bărcan, fondatorul REGnet, companie specializată în înfiinţarea şi modificarea online a societăţilor comerciale (SRL) şi a persoanelor fizice autorizate (PFA).

Ce paşi sunt necesari

Am reuşit să găsim o soluţie care practic nu implică o deplasare la Registrul Comerţului sau chiar la sediul nostru. Pur şi simplu noi pregătim toată documentaţia, o trimitem persoanei interesate să o semneze, iar la finalul procedurii noi trimitem documentele emise de Registrul Comerţului înapoi către asociat sau persoana fizică care este fondatoare.

Cât timp scuteşte un antreprenor

Aşteptatul pentru operaţiunea de înfiinţare durează în jur de 3-4 ore la Registrul Comerţului, în cazul în care o face online, prin REGnet, totul se reduce la jumătate de oră.

Ce documente sunt necesare

Dacă ne raportăm la înfiinţare, în primă fază tot ce ne trebuie sunt trei denumiri ale următoarei firme, cărţile de identitate ale asociaţiilor şi sediul social, pentru că o companie nu poate fi înfiinţată fără sediu social. 

Pe lângă SRL, se poate înfiinţa şi o persoană fizică autorizată, se pot modifica companii şi PFA-uri: schimbări de sediu, adăugări de cod CAEN, cesiuni de părţi sociale, cam orice operaţiune ce poate fi efectuată la Registrul Comerţului.

Ce costuri sunt

Dacă ne gândim că „timpul costă bani”, un cost de timp de 3-4 ore redus contează foarte mult în viaţa unui antreprenor. 

Profilul românului care îşi face o firmă

Anul acesta, strict, se menţine un cuantum mai mare în ce priveşte bărbaţii. Diferenţa nu mai este atât de mare, femeile sunt în creştere faţă de anul anterior. Procentele sunt aproximativ 60% bărbaţi - 40% femei.

Ca şi vârstă, în principiu sunt cuprinşi între 30 şi 40-50 de ani.

Idei sunt şi printre tineri, şi obserăvăm tendinţa din ce în ce mai mare spre tineri antreprenori, însă probabil că în acest moment educaţia antreprenorială încă nu este foarte dezvoltată în România. Şi la noi începe să scadă vârsta la care o persoană devine antreprenor.

Tipuri de societăţi înfiinţate

Cel mai mult se înfiinţează societăţi cu răspundere limitată (SRL-uri). Din portofoliul nostru, observăm o tendinţă de creştere a comerţului online. Din ce în ce mai multă lume se orientează către acesta, urmat de către servicii: social media, de marketing online, de conversie Google.

Cred că este un mers normal al dezvoltării tehnologiei. Astăzi, din ce în ce mai multă lume comandă online, verifică orice online. 

SRL sau PFA la înfiinţarea firmei?

În momentul acesta, SRL-ul se înfiinţează cel mai mult, pentru că nu implică costuri ridicate. Adică se impune un capital social minim de 200 de lei şi impozitarea în acest moment este între 1 şi 3% impozit pe venit, pentru microîntreprinderi, plus un 5% pe dividende, care se aplică o dată pe an.

Într-adevărul, în anumite condiţii şi anumite domenii, PFA-ul poate fi mai avantajos. Spre exemplu în IT, pentru că în prezent impozitarea pe aceste tipuri de PFA-uri şi anumite tipuri de domenii se face pe venit fix, la o sumă determinată în mod concret. Indiferent dacă depăşeşti sau faci încasări sub acea sumă, impozitul rămâne fix.

Acest avantaj fiscal se raportează strict la anumite domenii care sunt reglementate de principiu la nivel local.

Tot aşa ne putem raporta la serviciile de IT, la serviciile de secretariat sau chiar şi fabricare. 

Despre piaţa antreprenorială

Din analiza noastră, rata de supravieţuire a unei companii este de aproximativ jumătate. Adică o firmă din două reuşeşte să supravieţuiască pe termen lung.

La începutul anului, a existat o creştere a înfiinţărilor, din punctul meu de vedere datorată de programe cum ar fi Start Up Nation, care a ajutat, cel puţin la nivel de înfiinţare, creşterea numărului în sine şi evident menţinerea impozitelor la un cuantum considerat rezonabil de către antreprenori.

Ce cauzează eşecul

Situaţiile pot fi multiple, precum investiţii orientate greşit, dar ar putea fi şi o problemă de impozitare, de legislaţie, care este constant schimbătoare.

Cum afectează „ţopăiala fiscală” înfiinţarea de firme

Spre ultima parte a anului, se constată o scădere, cel puţin o scădere pe care am identificat-o la nivelul comerţului cu amănuntul şi comerţului cu ridicata, în sensul în care anul acesta este la minimul ultimilor cinci ani ca număr de înfiinţări. Dacă înainte aveam o medie de aproximativ 26.000 înfiinţări pe an, în prezent avem undeva la 22.000.

Există o creştere a consumului, evident datorată creşterilor care au avut loc în ultima perioadă, mai ales la nivel salarial, însă faptul că salarile cresc nu înseamnă că va creşte numărul de antreprenori la nivelul comerţului.

Poate antreprenorii consideră mai oportun în acest moment, din diferite motive, cum ar fi impozitarea, să se orienteze către aria serviciilor, mai degrabă de către aria comerţului. Poate fi de asemenea un impact dezvoltarea constantă a jucătorilor mai mari pe acest domeniu decât a jucătorilor mai mici. Şi implicit orientarea antreprenorului român către un comerţ online.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite