Minifestivalul de operă „George Enescu” 2015
 

E adevărat, în afara producţiilor ONB, care nu sunt finanţate din bugetul Festivalului, sunt prezentate în versiune concert câteva opere care merită toată atenţia.

Primul motiv important pentru a le vedea şi asculta este acela că sunt prezentate de o serie de compoziţii care nu se regăsesc aproape deloc în stagiunile teatrelor lirice din România. Faţă de repertiriul obişnuit, axat pe Verdi, Puccini, Mozart şi (insuficient) Wagner, festivalul propune opere aflate la extremităţile genului: opere din secolul XX, aproape contemporane sau, dimpotrivă, muzică veche, de la originile italiene ale genului.

Lista completă a acestor evenimente operatice de la Enescu 2015 include cinci opere, un adevărat minifestival, la care se adugă o producţie nouă a lui Oedipe, la ONB, alături de cele mai bune producţii ale ultimelor stagiuni bucureştene.

Alban Berg: Wozzeck - 14 septembrie, Sala Palatului, ora 18:00

Forţele Filramonicii „George Enescu” vor fi conduse de Leo Hussain, rămas încă în amintirea melomanilor pentru acel Gurrelieder de Schonberg, de acum doi ani, când dirijorul britanic l-a înlocuit în ultima clipă pe Bertrand de Billy. Muzica lui Alban Berg este grea, libretul reia povestea nebună a piesei de teatru a lui Georg Büchner, Woyzeck, în care societatea militarizată şi constrângătoare a unui orăşel de provincie german împinge personajul titular către nebunie şi crimă. Drama este intensă. Este momentul când muzica de operă se întâlneşte cu psihanaliza. Oriunde este prezentată, opera Wozzeck e un eveniment. Citiţi articolele lui Ion Vianu despre experimentele psihiatrice din România comunistă înainte de a merge s-o vedeţi. Sper să nu înnebuniţi apoi decât după muzica de operă. În plus, prezenţa lui Michael Volle şi a lui Evelyn Herlizius sunt argumente de nerefuzat.

Strauss: Elektra - 13 septembrie, Sala Palatului, ora 19:30

Soliştii lui Bayerische Staatsoper, cărora li se adaugă Corul Academic Radio, aduc la Bucureşti mitul Elektrei, inspirat de tragedia lui Sofocle, completată cu viziunea psihanalitică a personajelor. Richard Strauss şi libretistul Hugo von Hofmannsthal fac din complexul Elektra o replică feminină a celui oedipian, iar Sigmund Freud priveşte complice din culise spre această tragedie antică. Reîntâlnirea cu Agnes Balsta sau Rene Pape, dar ocazia de a-i vedea şi pe ceilalţi membri ai operei din Munchen, conduse de Sebastian Weigle e imposibil de refuzat.

Monteverdi: Întoarcerea lui Ulise în patrie / Încoronarea Popeii - 18, 19 septembrie, Ateneul Român, ora 22:30

Două opere de Monteverdi în două zile. După Ulise, putem evita sevrajul, cu Popeea. Nu poţi cere mai mult. În plus, drogul e legal şi supradoza nu ucide. Ingrediente: Ian Bostridge, Sarah Connolly, Academy Of Ancient Music şi Richard Egarr.

Din cele optsprezece opere scrise de Claudio Monteverdi au supravieţuit manuscrisele a numai trei dintre ele. Dacă Orfeo a putut fi văzut la ediţia din 2013, anul acesta vom avea ocazia să ne vedem faţă în faţă cu acest adevărat certificat de naştere al operei, ca artă.

În plus, chiar dacă Încoronarea Popeii este una dintre primele opere scrise vreodată, deja sexul ocupă aproape tot. Monteverdi, văduv şi neîncrezător în Dumnezeu, înnebunea şi el, dar şi o întreagă lume, la vârsta de aproape 70 de ani, după ce compusese numai muzică sacră până atunci. Cine poate rezista să nu răsfoiască o revistă Playboy din 1643? Să nu fim ipocriţi: nimeni.

Leonardo Vinci: Catone in Utica - 6 septembrie, Ateneul Român, ora 22:30

După ce Artaserse în regia lui Silviu Purcărete a dat foc scenelor Franţei, la Ateneu avem Vinci şi nişte super contratenori. Cu atât mai interesant cu cât Eurovisionul de acum trei ani a făcut ca vocea de contratenor să devină un termen muzical familiar pentru milioane de români. De data aceasta îi vom avea la Bucureşti pe Franco Fagioli, Max Cenčić şi Vince Yi, care tocmai au terminat de înregistrat discul cu această operă, la Decca, alături de Riccardo Minasi şi ansamblul său Il Pomo d’oro.

Avem aşadar o insulă operatică într-o mare orchestrală din care vocea umană nu lipseşte deloc, multe alte nume mari ale momentului fiind prezente în diverse concerte vocal simfonice: Aurelia Florian, Stefan Vinke, Ruxandra Donose, Valentina Năforniţă, Levente Molnár sau ansamblurile The King’s Consort şi The Age of Enlightenment. Iar puntea de legătură dintre aceste genuri muzicale ar putea fi Ultimele patru lieduri de Richard Strauss. Pe 5 septembrie, la Sala Palatului, de la ora 19:30 le vom putea asculta povestite de către Anja Harteros, însoţită de Staatskapelle Dresden şi Christian Thielemann.

Recomandările revistei Gramophone (UK)
 

George Enescu Festival
Romania
August 30 - Septembrie 20

Atracţiile festivalului de la Bucureşti, de anul acesta, cuprind debutul Orchestrei Filarmonice din Berlin dirijate de Sir Simon Rattle, interpretând Frank Bridge Variations de Britten şi Simfonia Nr.4 de Şostakovici. Tot pentru prima dată vor apărea la festival San Francisco SO condusă de Michael Tilson Thomas în Concertul pentru pian, Nr. 2 de Bartok, cu Yuja Wang, şi Simfonia Nr. 1 de Mahler. Alte orchestre care debutează la festival sunt Bayerische Staatsoper şi Konzerthaus Berlin. O altă prezenţă notabilă este Royal Concertgebouw Orchestra condusă de Andris Nelsons, interpretând Concertul pentru vioară Nr.1 de Bartok cu Janine Jansons ca solist. De asemenea veţi întâlni şi multe talente româneşti, cum ar fi Orchestra de Cameră „Bucureşti” şi Orchestra Naţională Radio. Programul de recitaluri individuale îi includ pe pianistul Piotr Andreszewski şi pe violonistul David Grimal.
festivalenescu.ro/en

(Gramophone, Aprilie 2014)

Recomandările revistei BBC Music (UK)
 

FESTIVALUL GEORGE ENESCU

V-aţi aştepta ca un festival care poartă numele lui George Enescu să includă lucrări ale acestui compozitor şi, cu siguranţă, nu veţi fi dezamăgiţi: anul acesta sunt 20, interpretate, printre alţii, de Filarmonica din Viena şi de Filarmonica din Sankt Petersburg. În partea operatică, Elektra de Strauss şi Wozzeck de Berg conduc umăr la umăr, secondaţi de „dubla” Monteverdi cu The Academy of Ancient Music.

CÂND: 30 August - 20 Septembrie
UNDE: Bucureşti, România
WEB: www.festivalenescu.ro

ATRACŢII:

  • 3 Septembrie: Variaţiuni pe o temă de Frank Bridge, de Britten şi Simfonia Nr. 4 de Şostakovici; Berliner Philharmoniker/Simon Rattle
  • 5 Septembrie: Lieduri şi Eine Alpenssimfonie de Richard Strauss; Anja Harteros (soprană), Staatskapelle Dresden/Christian Thielemann
  • 20 Septembrie: Simfonia Nr. 2 de Brahms, Rapsodia Nr. 2 de Enescu, Daphnis et Chloé de Ravel; Amsterdam Concertgebouw Orchestra/ Andris Nelsons

(BBC Music, Aprilie 2014)