STUDIU Doar una din zece maşini cu motor diesel e nepoluantă
0Toţi marii producători de automobile vând maşini diesel care nu respectă limitele UE de poluare pe drumurile Europei, relevă date obţinute de grupul Transport & Environment (T&E). Toate noile maşini diesel ar fi trebuit să atingă standardul Euro 6 începând cu 1 septembrie, însă doar una din 10 a trecut testul.
În medie, noile automobile diesel produc emisii de cinci ori mai mari decât limitele permise. Rezultatele sunt compilate într-un nou studiu, „Aici nu se respiră” - Don’t Breathe Here, în care T&E analizează toate datele recente legate de încălcările legilor UE privind poluarea automobilelor. Cel mai mult, o maşină Audi, a emis de 22 de ori mai mult peste limita permisă.
De fapt, doar trei din 23 de vehicule testate sunt conforme cu standardele europene noi atunci când sunt testate pe drum. Principalul motiv este utilizarea de către producătorii auto a unor materiale ieftine şi mai puţin eficiente în sistemele de tratare a gazelor evacuate. Mai mult, sistemele de testare sunt complet inadecvate, arată un studiu ICCT (Consiliul Internaţional pentru Transporturi Curate) girat de ADAC - Automobil Clubul German. În contrast, maşinile diesel vândute în SUA de aceiaşi producători folosesc sisteme de tratare a gazelor de eşapament mai eficiente pentru că legislaţia americană impune norme mai severe.
Noi teste făcute „la drum“ vor arăta emisiile „din lumea reală“ de la diesel. Ele însă nu se vor aplica decât începând cu 2018, cel mai devreme. În acest timp, producătorii auto continuă să amâne introducerea noilor teste şi cer diferite schimbări ale regulilor de testare deja agreate în luna iulie.
„Fiecare maşină diesel trebuie deja să fie nepoluantă, dar doar una din 10 e curată. Aceasta este cauza principală pentru care oraşele europene sunt extrem de poluate. Producătorii auto vând maşini diesel curate în SUA, dar cetăţenii eurpeni au nevoie la rându-le de aer curat“, spune Greg Archer, manager la T&E.
Costul unui sistem modern de tratare a gazelor de evacuare din motorul diesel este de aproximativ 300 de euro.
Actualul regim de testare a dus la creşterea limitelor dioxidului de azot (NO2) peste tot în Europa, exacerbând cazurile de astm la persoane vulnerabile şi scăzând dramatic speranţa de viaţă în oraşele poluate. În multe ţări vest-europene, dar mai ales în Europa de Est numărul automobilelor diesel a urcat de aproape 10 ori în ultimele două decenii.