Se gândeşte ministrul Educaţiei la anularea examenelor naţionale de absolvire?

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Aşa se pare. Spuneam în articolul de ieri că există patru variante pentru examenele de absolvire din vara aceasta: subiecte foarte uşoare, elevii sunt lăsaţi să copieze, procentul de promovare va fi 20-30%, sau se anulează examenele naţionale. În primele două situaţii facem de râs şcoala românească, iar anularea examenelor naţionale s-a practicat în multe ţări, după doar un semestru pierdut.

Acum, după trei semestre pierdute, este cu atât mai indicată această soluţie. Ce-l doare cel mai tare pe ministrul Cîmpeanu, preşedintele Consiliului Naţional al Rectorilor, este riscul ca universităţile să rămână fără studenţi în anul întâi, dacă avem puţini absolvenţi de bacalaureat. Aşa că s-a gândit că n-ar fi rău să anuleze examenele naţionale din vara aceasta. Şi a început să pregătească terenul.

Declaraţia ministrului Educaţiei

Nu că ar fi un secret ce a spus ministrul. Dar este prima dată când un ministru al Educaţiei din România recunoaşte situaţia gravissimă în care se află şcoala românească. Iată ce a declarat ministrul Cîmpeanu. 

„Calitatea actului educaţional a scăzut foarte mult, din motive structurale, predarea online, şi din motive circumstanţiale, acces dificil la tehnologie. Ambele cauze au generat pierderi mari care trebuie recuperate în cea mai puternică măsură cu putinţă”….„Pierderile sunt mari şi foarte mari. Sunt diferenţe între şcoli, între clase şi între elevi. Este foarte greu de crezut că vom putea recupera tot.”

Cum spuneam şi în articolul precedent, egalitatea de şanse este spulberată. Cum poţi pretinde şanse egale pentru elevi care n-au avut acces la mijloacele tehnice necesare învăţământului online!

Şi cu ce înlocuim rezultatele de la examenele naţionale de absolvire? Cum au procedat şi alte ţări. Cu mediile din ultimul an de studii sau cu media ultimilor patru ani de studii.

Aşa cum stă situaţia învăţământului românesc acum, nu pare să existe o altă cale.

Care sunt părţile pozitive şi cele negative ale unei astfel de soluţii

Menţinerea examenelor naţionale de absolvire sau, şi mai grav, repetarea anului şcolar în curs, ar întrerupe parcursul educaţional al elevilor. Fiecare familie şi-a planificat acest parcurs, a cheltuit sau va cheltui fonduri importante pentru copiii ei. Şi, deodată, totul este dat peste cap. Şi plecarea la universităţi străine, înscrierea la liceu sau şcoli profesionale, etc. Alţi bani cheltuiţi, pierderea unui an şcolar din viaţa tinerilor. Acestea sunt argumentele pentru care anularea examenelor naţionale ar fi binevenită.

Argumentele contra rezultă din acceptarea în stadii superioare de educaţie, liceu, universitate, şi a elevilor care ar fi luat note de 2, 3, 4 la examenele naţionale de absolvire. Admiterea la liceu s-ar face exclusiv după mediile din clasele V-VIII, iar facultăţile îşi pot impune propriile criterii de selecţie. Fie examen de admitere, fie media din clasele IX-XII. Ce fel de cursuri vor face elevii la liceu sau universitate, în astfel de condiţii, este greu de înţeles. Rămâne ca profesorii să încerce adaptarea programelor din liceu şi facultate la situaţia limită în care ne aflăm, şi să încerce recuperarea materiei nepredate în trei semestre şcolare.

Nu sunt partizanul soluţiilor care eludează competiţia şi evaluarea cinstită a cunoştinţelor elevilor. Avem mare nevoie de o oglindă cât mai fidelă a situaţiei şcolare, pentru a şti ce măsuri să luăm.

Dar în situaţia limită în care ne aflăm, cu trei semestre pierdute practic pentru şcoală, altă soluţie nu văd. Ce să facem, să ne minţim şi să ne furăm singuri căciula?

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite