România are nevoie de viziune, ambiție și disciplină în domeniul transporturilor

0
0
Publicat:

Comisia Europeană pregătește deja schița de buget pentru 2024 și sunt bucuros că în domeniul transporturilor multe dintre obiectivele cerute de mine au fost preluate.

FOTO Shutterstock
FOTO Shutterstock

De altfel, la începutul acestui an, în cadrul Comisiei pentru transport și turism (TRAN) din Parlamentul European, am prezentat în calitate de raportor prioritățile și cerințele Partidului Popular European Creștin-Democrat pentru bugetul UE aferent anului viitor în aceste domenii extrem de importante.

În primul rând, am solicitat Comisiei Europene să facă toate demersurile ce țin de ea pentru a nu amâna și mai mult integrarea României și a Bulgariei în spațiul Schengen și pentru a asigura o conexiune de transport fără întreruperi între Estul și Vestul Europei.

Am cerut de asemenea finanțare pentru revizuirea rețelei de transport trans-europene, TEN-T și extinderea conexiunii către vecinătatea estică, pentru a asigura conectivitatea țărilor și regiunilor afectate de războiul de agresiune al Rusiei, cum ar fi Ucraina sau Moldova, precum și revizuirea priorităților statelor membre estice în ceea ce privește conexiunile transfrontaliere care lipsesc.

Printre prioritățile pe care le-am enunțat în ianuarie se regăsește și mobilitatea militară, iar în cadrul revizuirii intermediare a cadrului financiar multianual (CFM), am solicitat un buget mai mare pentru mobilitate militară prin Facilitatea Conectarea Europei. Eu cred că eforturile noastre ar trebui să se concentreze acum pe asigurarea faptului că infrastructura poate fi utilizată în cel mai eficient mod atunci când forțele militare trebuie să se deplaseze.

Și nu în ultimul rând, un punct foarte important pentru mine, m-am referit la rolul autorităților locale în gestionarea mobilității urbane sau a conexiunilor atât pentru pasageri, cât și pentru marfă. Orașele și regiunile trebuie să joace un rol și mai important în TEN-T pentru a îmbunătăți mobilitatea și fluxurile de transport și aștept de la Executivul european propuneri în acest sens.

De aceea, am solicitat Comisiei Europene sprijin financiar pentru investițiile în mobilitate urbană durabilă în UE, investiții de care trebuie să beneficieze și autoritățile locale din România.

Acum, aceste priorități se regăsesc în documentele pregătite de Comisia Europeană, ceea ce pentru România înseamnă oportunități dar și muncă! De aceea, repet, avem nevoie în domeniul transporturilor de viziune, ambiție și disciplină.

În primul rând, transporturile în epoca actuală, și în viziunea UE, nu mai sunt și nu trebuie să fie un domeniu izolat, destinat probabil strict specialiștilor în infrastructură sau în construcții. În prezent, transporturile au devenit un concept integrat.

De aceea, pentru a beneficia de oportunitățile oferite de viitorul buget al UE, Ministerul Transporturilor din România va trebui, după ce își definește urgențele și nevoile strategice, să acționeze coordonat, alături de alte ministere precum cel al Digitalizării, Energiei sau al Mediului, de exemplu, pentru că așa este gândită și Facilitatea denumită de UE Conectarea Europei. Totul este integrat, totul este raportat la era digitalizării dar în același timp totul este legat de obiective și modalități de lucru sustenabile și cu respect pentru mediu.

La nivel de ambiție și disciplină este clar că ele ne-au lipsit multă vreme și este permanent dureros să ne comparăm cu ceea ce au realizat unele țări vecine care, deși mai mici, ne-au depășit în ceea ce privește infrastructura!

Și da, mă refer aici și la căi ferate moderne și la drumuri de mare viteză dar, așa cum spuneam, de acum încolo provocările sunt și mai mari, la fel ca oportunitățile.

Acum vorbim în cadrul transporturilor și despre cum producem combustibili sustenabili și cum îi facem ușor de găsit, vorbim despre infrastructura digitalizată, despre promovarea transportului feroviar, vorbim și despre nevoia de a asigura o mobilitatea militară adecvată noilor realități cu care ne confruntăm!

Acest cadru complex trebuie înțeles și trebuie folosit în interesul României, de oameni care au și capacitatea și dorința dar și cunoștințele necesare.

Vremea poveștilor a trecut, este vremea faptelor și a rezultatelor care să ne permită, ca români, să accelerăm dezvoltarea țării! Fie că vorbim despre transporturi la nivel de infrastructură, de energie, de mediu sau de digitalizare, avem nu doar lipsuri mari, ci și un potențial imens care trebuie fructificat.

Până la urmă, vorbim despre un domeniu similar, la nivelul corpului uman, cu vasele de sânge. Ele trebuie să fie curate, eficace și eficiente pentru ca întregul organism să funcționeze corect dar și să prospere.

În calitatea mea de europarlamentar și de membru al Comisiei de transporturi din Parlamentul European, ca de altfel din orice calitate care îmi va permite să îmi servesc țara, eu asta intenționez să realizez.

Opinii

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite