Legile Educaţiei, varianta Ligia Deca. Învăţământul tehnologic şi cel profesional sunt amestecate, de nu mai înţelege nimeni nimic
0N-au fost publicate variantele asumate de ministerul Educaţiei. Dar variantele apărute în presă, dacă sunt cele reale, denotă cel puţin superficialitate, dacă nu chiar absurdul din judecata celor care le-au formulat. Până la publicare variantelor oficiale să comentăm ce a apărut, poate ajută la forma finală a legilor Educaţiei.
Filiera tehnologică din învăţământul liceal
Am mai scris pe această temă. În varianta Cîmpeanu se numea filiera profesională, şi era exclusă filiera tehnologică care pregătea tehnicieni pentru economie. Mai mult, licee economice de prestigiu şi cu promovare foarte bună la Bacalaureat erau desfiinţate, deveneau licee profesionale. În cadrul acestei filiere, după trei ani de învăţământ profesional, cei care doreau să dea Bacalaureatul continuau clasa a XII-a în care trebuiau să înveţe curricula teoretică generală şi cea tehnică din clasele a IX-a, a X-a, a XI-a şi a XII-a. Cine credea că aşa ceva e posibil nu a predat niciodată la catedră şi habar nu are cum se derulează acumularea de cunoştinţe la elevi.
În varianta Ligia Deca a legilor Educaţiei se menţine aproximativ aceeaşi structură, doar că nu mai înţelege nimeni nimic, legea este extrem de neclară.
Filiera profesională din legile Cîmpeanu revine la filiera Tehnologică, iar Şcoala profesională dispare complet.
Art 33
(2) În cadrul învăţământului liceal, funcţionează trei filiere distincte:
a) filiera teoretică, cu profilurile umanist şi real;
b) filiera vocaţională, cu profilurile militar, teologic, sportiv, artistic şi pedagogic;
c) filiera tehnologică, cu profilurile tehnic, servicii, resurse naturale şi protecţia mediului.
Se revine astfel la vechea variantă a denumirii filierelor. Dar unde e Şcoala Profesională atunci? E mascată printre aliniatele art 33, fără să fie denumită şi lămurită structura şcolii Profesionale.
Art 33 (9) Finalizarea a cel puţin trei ani în filiera tehnologică sau a patru ani în cea vocaţională/teoretică conferă elevului o calificare de nivel 3 conform Cadrului naţional al calificărilor şi acces direct pe piaţa muncii, în baza unor probe profesionale specifice sau a unui examen de certificare a calificării profesionale.
Şi în aceşti trei ani se învaţă după curriculumul din filiera tehnologică actuală, sau a şcolii profesionale actuale? Şi una şi alta nu funcţionează, sunt total diferite, mai ales la numărul de ore de instruire practică.
Art 33. (10) Elevii din filiera tehnologică pot continua studiile în cadrul aceluiaşi liceu, în vederea participării la examenul de bacalaureat. Promovarea examenului de bacalaureat le conferă o calificare de nivel 4 de calificare conform Cadrului naţional al calificărilor.
Adică exact ce este în varianta Cîmpeanu, dar acum este ascunsă prevederea cu „înveţi în clasa a XII-a ce n-ai învăţat în clasele a IX-a până la a XI-a”.
Deci, care este traseul profesional şi care cel liceal tehnologic, ca în situaţia actuală a liceului? Se amestecă cele două trasee să păcălească elevii și părinții! Cel mai greu de înţeles este răspunsul la întrebarea: curriculumul primilor trei ani de liceu filiera tehnologică este de şcoală profesională sau de liceu tehnic? Elevii care intră la filiera tehnologică sunt la liceu profesional sau tehnic?
Să bagi sub preş aceste realităţi este o atitudine de laşitate din partea autorilor variantei Deca a legilor Educaţiei.
Că lucrurile să fie şi mai încurcate apare şi aliniatul 19:
(19) Elevii pot opta pentru obţinerea unei calificări, prin intermediul disciplinelor din trunchiul comun şi curriculumul la decizia elevului din oferta şcolii (CDEOS). Calificările obţinute în funcţie de filiere, profiluri sau specializări, precum şi respectarea standardelor de calificare se realizează în baza unei metodologii aprobată prin ordin de ministru, la propunerea Autorităţii Naţionale pentru Calificări.
Ce să înţelegem, că doar aceşti elevi urmează un traseu de liceu profesional, în urma căruia obţin o calificare? Ceilalţi elevi obţin şi ei calificări de nivel 3. Calificarea prevăzută la aliniatul 19 ce este atunci?
Acest traseu de obţinere a unei calificări se bazează pe un curriculum de şcoală profesională, peste curriculumul liceului filiera tehnologică? Fac faţă elevii la o astfel de suplimentare de curriculum? Şi instruirea practică ce procent deţine în varianta aceasta, comparativ cu varianta obţinerii unei calificări de nivel 3?
Cum spuneam, în acest art 33 prevederile sunt ambigue şi amestecate de nu mai înţelege nimeni nimic. Principalele nelămuriri:
Filiera tehnologică are vreo legătură cu şcoala Profesională?
Pe ce curriculum se învaţă în primii trei ani de filieră tehnologică? Pe cel de filieră (şcoală) profesională, sau după actualul curriculum de liceu tehnic?
Ce înseamnă „Elevii din filiera tehnologică pot continua studiile în cadrul aceluiaşi liceu, în vederea participării la examenul de bacalaureat”? De ce s-ar opri elevii după trei ani de liceu, dacă au învăţat după curriculumul de liceu tehnic actual? Singura explicaţie este escamotarea adevărului. Primii trei de filieră tehnologică sunt de fapt filiera profesională după care, elevii care doresc, vor încerca să recupereze în clasa a XII-a curriculumul teoretic general şi cel tehnic din clasele a IX-a, a XI-a, ca în varianta Cîmpeanu a legilor.
Ministerul Educaţiei să facă bine să lămurească tote aceste întrebări. Fără aceste lămuriri, art 33 din legea Educaţiei, varianta Deca, este neinteligibil.