Drumul Damascului, pe scena TDR

0
0
Publicat:

Apariția în 2019 a celei de a treia ediții a cărții Drumul Damascului, Spovedania unui fost torționar de Doina Jela (editura Corint), nu putea să rămână fără ecou.

image

Rememorând împrejurările primei apariții din 1999 de la Editura Humanitas, autoarea și prefațatorul, același Mircea Mihăieș fost redactor de carte la prima ediție, își exprimă câteva dintre nedumeririle care frământă de altfel și alte minți din societatea românească actuală privind istoria recentă și efectele în contemporaneitate. Nu doar considerațiile cu privire la prezența securității și a oamenilor ei în structurile statului ne pun pe gânduri ci și anumite efecte ale spovedaniei, asupra autorului ei. Într-un interviu despre consecințele mărturisirilor făcute publice de acest personaj real, Franz Țandără din Giurgiu autoarea atrage atenția asupra faptului că susnumitul a devenit victima comunității din care face parte, cu tendința tot mai evidentă de excludere și marginalizare. Așa dar, contrar convingerilor Doinei Jela care pune povestea acestui om chinuit de remușcări sub semnul devenirii întru credință a lui Saul din Biblie, precursorul Apostolului Pavel, Țandără torționarul s-a căit cam degeaba, primind în schimb de la lumea din jur nu compasiune ci o aprigă dorință de eliminare.

Ca „spectatori-întârziați” cum îi numește Andrei Simuț în studiul său din revista Transilvania pe cetățenii vigilenți din Giurgiu, aceștia reprezintă ce a rămas din atitudinea intransigentă de acum mai bine de un deceniu față de această înfricoșătoare spovedanie (apud Mircea Mihăieș).

În contextual de atunci, de la prima apariție a cărții considerate între alții de Virgil Ierunca un unicat în memoria postcomunistă, realizează și Lucian Pintilie filmul său După amiaza unui torționar (2001) într-o interpretare sui generis. Paradoxal, apropo de reacția societății, filmul relativizează într-un fel faptele și credibilitatea personajului, care mai ales datorită interpretării lui Gheorghe Dinică și a histrionismului său îndeamnă la circumspecție privind șansa de mântuire a lui Țandără (nu-i apreciaseră acestuia în pușcărie, talentul de actor care-l făcea eficient în misiunea odioasă de torționar?). Nici asocierea cu personajul biblic nu e băgată în seamă de celebrul regizor spre dezamăgirea autoarei exprimată în atâtea rânduri. (De altfel filmul eludează caracterul documentar al cărții, eliminând de pe generic termenul nonfictiv, și lăsând doar cuvântul roman , când dezvăluie sursa scenariului).

Sincer vorbind, e greu ca citind acum la atâta timp după petrecerea faptelor, când personajele reale au și dispărut din lumea asta, să dai crezare totală acelui scelerat și faptelor abominabile despre care relatează cu atâta seninătate. Poți fi cu ușurință tentat să-l suspectezi de ipocrizie, de înscenare sau o altă stratagemă de a se aranja, având în vedere îndelungata sa practică în materie. Și e foarte greu să accepți în această dorință de a fi pedepsit, de a ispăși, convingerea profesorului Fronea, victima de odinioară cu care se confruntă, manifestarea Divinității.

Din fericire spectacolul Drumul Damascului, spovedania unui fost torționar, de la Teatrul Dramaturgilor Români, care preia integral titlul cărții Doinei Jela, în regia lui Mihai Măniuțiu risipește toate aceste îndoieli, fiind mai ales datorită interpretării magistrale a actorului Răzvan Vasilescu în rolul lui Franz Țandără, cu adevărat răscolitor.

image

În ciuda unui anume exces de regie, tradus prin jocul de lumini și intervențiile scenografului Adrian Damian care par a vrea să ne trimită în suprarealism, spectacolul își păstrează acel acut sentiment al unei crude realități pe care o descrie cu lux de amănunte fostul torționar, realitatea dură a temnițelor comuniste și a metodelor prin care în anii terorii dejiste a fost exterminată elita societății românești, ca sarcină de partid.

Reprezentantul acesteia din carte și din scenariul alcătuit cu acribie de regizor, e profesorul Fronea Bădulescu interpretat cu caldă sobrietate de Mircea Rusu, în calitate de președinte al Asociației deținuților politici unde vine să se spovedească Țandără.

Datorăm însă cartea și ulterioarele replici ale ei din film și teatru, jurnalistei-scriitoare Doina Jela care descoperă cazul și îl documentează făcând drumul la Giurgiu pentru a-l întâlni pe mărturisitor. În spectacolul de la TDR rolul acesteia a fost încredințat Maiei Morgenstern care contrabalansează cu luciditatea și reținerea pe care le manifestă, chiar și atunci când cele auzite o copleșesc, ieșirile adesea patetice ale torționarului.

 Răzvan Vasilescu în rolul lui Franz Țandără e o apariție aproape spectrală, un personaj dostoievskian cum l-a vrut și autoarea, care halucinează sau intră în transă ca într-o ședință de psihoterapie. De altfel gesturile mărunte, fără sens pe care le face pe tot parcursul spectacolului, agitația între masa, baia, chiuveta, patul micii încăperi în care-I primește pe vizitatori, contribuie la imaginea de om nebun pe care o poate acredita la un moment dat starea de febrilitate în care îl aduce această mărturie și faptele abominabile pe care le conține. Trăind acum într-un univers la fel de captiv, precum cel al pușcăriei, care e casa sa de odinioară și îngrijind albinele pe care le are sub observație, Franz Țandără retrăiește atmosfera universului concentraționar din care de fapt nici n-a vrut să iasă (Spre uimirea tuturor, Țandără a primit eliberarea din penitenciar cu părere de rău, cerând să mai rămână în acel loc plin de privilegii pentru el, la adăpost de alte griji). Destinul lui de criminal care începe cu uciderea tatălui, speculat de oamenii regimului care-l șantajează și transformă în torționar e doar unul dintre atâtea, cunoscute sau nu, chiar și de aceea care n-au încetat să spună că și-au făcut doar datoria.

Mijloacele și căile prin care acesta se împlinește ține însă de condiția sa de paria (copil copil de trupă), recrutat de partid îndemnat la paricid, și folosit de regim pentru atingerea scopurilor odioase în acea luptă de clasă sângeroasă pe care s-a clădit esența dictaturii proletariatului de mai târziu. Felul în care Țandără pare să fii înțeles toate astea mai târziu e redat în termenii unei veritabile tragedii de Răzvan Vasilescu pe care reîntoarcerea în trecut și retrăirea faptelor săvârșite îl cufundă și mai mult în bestialitate, în ciuda luminii care-I apare pe chip când se gândește la iertare. Se crucifică într-adevăr Țandără? Poate fi el salvat? Greu de spus. Actorul are asemenea accente în redempțiunea pe care o speră, dar elanurile cu care se mobilizează ca să povestească cum îi tortura pe deținuți și cum număra morții îl readuc în starea de neom care e adevărata sa esență. Și totuși Franț Țandără își dă seama că plătește în locul altora iar aceste momente de revoltă ni-l aduc mai aproape. El e un martor-victimă cum s-a spus, dar și un martor-opresor(după Andrei Simuț), un personaj-argument într-o dezbatere pe care societatea românească încă nu a purtat-o până la capăt. Cu atât mai valoros demersul TDR care ne pune la dispoziție acest spectacol în același timp tulburător și revoltător prin faptele evocate.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite