Aplicaţii şi servicii web: cum transformă tehnologia oraşele

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

În ultimii ani, tehnologia a devenit o parte din viaţa noastră: o folosim în fiecare zi şi ne bazăm pe ea pentru a ne coordona activităţile, obiceiurile şi stilul de viaţă. Fără îndoială că noile tehnologii au un impact considerabil şi asupra oraşelor în care trăim, iar aplicaţiile şi serviciile web ne fac de multe ori viaţa mai uşoară pentru că ne oferă informaţii în timp real despre infrastructura care ne înconjoară.

Săptămâna trecută la TechHub Bucharest am discutat despre modul în care tehnologia transformă oraşele la o ediţie TechHub Meetup care i-a avut ca invitaţi pe Tudor Iliescu (Business Developer Concept Apps), Dan Boabeş (CEO SimPlus) şi Sorin Manica (e-Commerce Marketer & Business Developer ex-Auto.ro). Am vorbit despre modul în care aplicaţiile şi serviciile bazate pe open data contribuie la dezvoltarea urbană şi, mai mult decât atât, la creşterea economică a unei regiuni, despre modalităţi inovatoare de utilizare a datelor despre infrastructura oraşelor, dar şi despre localizarea aplicaţiilor create pentru oraşele mari, într-o discuţie moderată de Andra Zaharia (Digital Communicator How to Web şi TechHub Bucharest)..

Atunci când vorbim despre aplicaţii pentru oraşe, vorbim inevitabil despre open data, un concept popular în Vest care începe să câştige teren şi în România. Open data sunt datele care există şi au fost deja plătite de către populaţie, iar utilizarea acestora pentru crearea de aplicaţii şi servicii web poate îmbunătăţi considerabil calitatea vieţii locuitorilor dintr-o anumită zonă, facilitând accesul acestora la informaţii în timp real.

De ce să fie aceste aplicaţii şi servicii dezvoltate de căre mediul privat? Pentru că statul nu are experienţă în dezvoltarea de aplicaţii web de calitate, şi e important să existe o colaborare cu dezvoltatori şi antreprenori pentru a înţelege cum poate fi optimizată infrastructura actuală şi a dezvolta produse de calitate pentru consumatori.

Problema apare însă atunci când trebuie să lucrezi cu instituţiile statutului, renumite pentru lipsa de eficienţă şi birocraţia implicată în procesele de luare a deciziilor. „Primul pas înainte de a face asta este să te întrebi dacă vrei să îţi petreci următorii ani din viaţă aşa. Noi suntem pasionaţi de dezvoltare urbană şi am luat legătura cu ei în urmă cu trei ani, au început să fie interesaţi acum 6 luni şi de-abia luna trecut au început să ne sune şi să ne întrebe dacă vrem să lucrăm împreună. Trebuie să le trezeşti interesul, să ai răbdare, să îi convingi! E important să le arăţi că pot avea încredere în tine şi să le explici simplu cum produsul tău le va îmbunătăţi viaţa oamenilor şi cum asta se traduce în mod direct în voturi câştigate. Înainte de a vinde efectiv trebuie să te împrieteneşti cu ei şi să îi faci să înţeleagă de ce produsul tău e important!”, a spus Tudor Iliescu, Business Developer Concept Apps.

„Trebuie să ai aşteptările potrivite şi să nu crezi că lucrurile se întâmplă peste noapte, aşa cum e cazul de obicei în lumea tech. E ca şi când ai schimba regimul de la socialism la economia de piaţă”, a adăugat Sorin Manica, e-Commerce Marketer & Business Developer.

O experienţă similară a avut şi Dan Boabeş (CEO SimPlus) care admite faptul că devine frustrant după o perioadă în care participi la întâlniri şi obţii acorduri de principiu care întârzie însă să se concretizeze. Cu toate acestea, lucrurile se întâmplă dacă ai mediul propice, vorbeşti cu oamenii potriviţi şi ai răbdare – e important să nu te laşi descurajat.

„Primul pas este să te adresezi oraşelor cu profil de „early adopter”, iar celelalte vor urma. În România, Alba Iulia este oraşul cel mai deschis la tehnologiile mobile şi dornic să schimbe modul în care funcţionează lucrurile astăzi şi am fost întâmpinaţi cu o deschidere impresionantă şi o abordare de tipul „tinerii sunt clienţii mei şi vor plăti mai târziu pentru aceste servicii, aşa că vreau să le ofer ceea ce îşi doresc”, a completat Dan Boabeş, CEO SimPlus.

Potenţialul aplicaţiilor pentru oraşe este uriaş, având în vederea dimensiunea pieţei. Vorbim despre milioane de locuitori ai unui oraş, o nişă interesantă pentru orice dezvoltator pentru că vorbim de milioane de potenţiali utilizatori cu un profil diferit de cel al altor aplicaţii: gradul de retenţie este mult mai mare atât timp cât produsul rezolvă o problemă reală şi aduce valoare adăugată.

În plus, aplicaţiile dezvoltate pentru un anumit oraş pot fi ulterior localizate în alte oraşe, în contextul în care acestea folosesc tehnologii de ultimă generaţie care îţi permit să te adaptezi uşor. „România este un punct bun de plecare de unde poţi ulterior să te extinzi în Vest. Bineînţeles că acolo standardele sunt mai ridicate şi trebuie să te aliniezi la infrastructura informatică locală şi să îţi optimizezi produsul în concordanţă cu aceasta”, a spus Sorin Manica (e-Commerce Marketer şi Business Developer).

La rândul său, Dan Boabeş consideră că există posibilitatea să te extinzi pe alte pieţe, însă e foarte dificil să faci asta dacă nu te-ai gândit încă de la început. „Pe lângă diferenţele de limbă, există monede, legislaţie, regimuri tarifare diferite, aşa că ar trebui să iei asta în considerare din momentul în care începi să dezvolţi produsul, chiar dacă nu plănuieşti să fie internaţional încă de la început”, a adăugat el.

Cât despre monetizare, profitabilitatea acestui tip de aplicaţii depinde de sursele de venit. „Există două alternative: poţi lua bani de la stat sau poţi lua bani de la utilizatori. În primul caz, depinde de abilităţile tale de negociere şi de capacitatea autorităţilor de a înţelege beneficiile pe care le aduce o astfel de aplicaţie: feedback social imediat, informaţii în timp real, posibilitatea de a face estimări în baza datelor existente şi, nu în ultimul rând voturi. Dacă banii vin de la utilizatori, e important ca aceştia să conştientizeze că produsul tău îi ajută să economisească timp şi să fie mai eficienţi, să îl privească drept un produs indispensabil pentru propria bunăstare!”, a spus Tudor Iliescu, Business Developer Concept Apps.

Succesul unei astfel de aplicaţii stă în soluţia concretă pe care o oferă utilizatorilor. Când aceştia primesc informaţia de care au nevoie la momentul potrivit, produsul tău le îmbunătăţeşte considerabil calitatea vieţii şi devine de neînlocuit pentru ei. Deşi la început de drum, piaţa românească în domeniu este în continuă dezvoltare şi suntem siguri că nu va dura mult până când vom vedea noi aplicaţii şi servicii web şi mobile care ne vor face viaţa mai uşoară.

Evenimentele TechHub Meetup continuă la TechHub Bucharest şi aduc în discuţie teme de interes pentru membrii comunităţii tech din Bucureşti, facilitând totodată schimbul de cunoştinţe şi experienţe dintre participanţi şi invitaţi.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite