Admiterea la liceu stârneşte multe discuţii. Cum e mai bine, cu examen de admitere sau fără?
0În primul rând este clar că puţini absolvenţi de gimnaziu vor apela la acel, mult discutat, examen de admitere la liceu. Cei care simt că îşi doresc o carieră profesională care nu este reprezentată de disciplinele de examen de la Evaluarea Naţională (EN) se vor îndrepta spre un examen de admitere la liceu.
Discuţia va continua până în 2028, când se va aplica prima oară, şi e posibil ca până atunci soluţia adoptată în legile educaţiei să sufere schimbări. Este foarte bine că se dezbate public, se aud mai multe păreri şi soluţii.
Diferenţa între EN şi admiterea la liceu
EN reprezintă un examen naţional de evaluare a studiilor din colegiu. Fără legătură cu admiterea la liceu. Rezultatele la acest examen ne arată la ce nivel s-au ridicat toţi elevii în acumularea competenţelor generale, legate de matematică şi limba romană. Se pot face comparaţii cu rezultatele anterioare la EN, pentru a se constata, sau nu, un progres în acumularea acestor competenţe.
După absolvirea gimnaziului, se pune problema traseului educaţional pe care ar trebui să meargă un elev, pentru a-şi pune în valoare talentele, înclinaţiile, aspiraţiile, aşteptările, care nu sunt neapărat legate de limba şi literatura română sau de matematică, probele de la EN.
Există elevi cu inteligenţa dominant conceptual-teoretică, aplicativ practică, artistică, socială, etc. În lipsa unei orientări şcolare şi profesionale de calitate, pentru că nu toate şcolile au suficienţi psihologi bine pregătiţi, şi în contextul orgoliului părinţilor, care vor să-şi vadă odraslele pe trasee educaționale pentru care nu au aptitudinile necesare, dar „dau bine” în societate, ce să facă elevul care doreşte să intre la liceu?
Unde este util examenul de admitere la liceu
Sunt mulţi elevi, deşi foarte buni la matematică, nu iubesc la fel de mult limba şi literatura română, şi riscă ca media la cele două discipline să nu-i permită accesul la profilul matematică informatică. Sau invers. Un elev care doreşte să intre la filologie, ar putea fi tras în jos de media la matematică şi să nu prindă un colegiu foarte bun, deşi este pasionat de filologie.
Un caz ipotetic. Un elev foarte bun la matematică ia 10 la EN la matematică şi 6 la limba şi literatura română, care nu-l atrage. Cu media obţinută nu prinde la repartiția computerizată un colegiu de prestigiu cu elevi foarte buni la matematică, va ajunge la un liceu tehnologic şi este pierdut pentru traseul educaţional bazat pe matematică, respectiv matematică-informatică. Dacă ar da examen de admitere doar la matematică şi/sau informatică, l-ar lua cu medie foarte mare, ar prinde un colegiu foarte bun şi şi-ar valorifica talentul la matematică.
Un alt exemplu, colegiile economice, foarte bine cotate. Aici ar trebui să vină elevi cu aspiraţii pentru o carieră în economie, business, finanţe, cu studii superioare economice. Aceste colegii vor alege un examen de admitere bazat pe matematică financiară, pe cunoştinţe generale despre economie şi business.
De ce sunt respinse examenele de admitere la liceu
În primul rând pentru că ar duce la creşterea meditaţiilor. Elevii care vor merge la colegii foarte bune fac oricum meditaţii, pentru că nota minimă de intrare la astfel de colegii e foarte mare. Dacă s-ar da examen de admitere ar face, eventual, meditaţii doar la materia la care colegiul dă examen de admitere. Matematica, sau istorie, sau altă disciplină sau probă prin care liceele testează aptitudinile elevilor pentru profilul sau specializarea alese. Deci mai puţine meditaţii, nu mai multe.
Corupţia legată de alcătuirea subiectelor de către profesorii care dau și meditaţii a fost eliminată, subiectele vor fi alcătuite la nivel central, de către Centru Naţional de Examinare şi Evaluare.
Concluzie
Una din cauzele importante ale eşecului şcolar este dată de alegerea unui traseu educațional care nu se potriveşte cu înclinaţiile, talentele, aspiraţiile elevilor. Fie din cauza părinţilor, fie a jocului notelor de la EN. Toţi elevii sunt valoroşi, fiecare în felul lui. Acest „fel” al lui este pus în valoare mai degrabă de un examen de admitere, specific pe anumite filiere, profiluri, specializări, decât pe notele de la EN.
Majoritatea elevilor vor opta pe repartizarea computerizată în urma notelor de la EN. Dar nu trebuie răpită şansa unor elevi de a-şi alege traseul educațional la intrarea în liceu, prin probe care se potrivesc mai bine personalităţii lor. Dacă nu reuşesc la acest examen de admitere, se întorc la repartiția computerizată şi urmează un traseu educaţional aleatoriu, bazat pe hazardul de la repartiţia computerizată.