10 lucruri neştiute despre transportul de acum 150 de ani din Transilvania

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cine-ar fi crezut că în 1850 ţăranii care aveau obligaţiuni la stat le „plăteau” muncind la drumuri sau că cei care distrugeau drumurile erau obligaţi să le repare? Istoricii spun că influenţa şi implicarea autorităţilor vieneze a dus la dezvoltarea transportului Transilvania.

Într-o radiografie a drumurilor din Transilvania şi a modului cum s-au dezvoltat acestea la mijlocul anilor 1800, Iosif Marin Balog prezintă în Revista Bistriţei şi câteva curiozităţi despre şoselele de acum un secol şi jumătate:  

- Până în 1848, repararea drumurilor din Transilvania era executată de către ţărani, în contul zilelor de muncă în folosul public şi a altor categorii de obligaţii. 

- În 1850, autorităţile de la Viena interzic construcţia de garduri mai aproape de doi stânjeni de marginile şoselei. Cele deja existente trebuiau desfiinţate.

- Tot din 1850, căruţaşilor le este interzis să staţioneze în faţa cârciumelor sau să dejuge boii în drum. 

- Cei care făceau stricăciuni la drum erau amendaţi sau obligaţi să muncească între una şi cinci zile la drum, pentru repararea daunei făcute. 

- La mijlocul anilor 1800, în jur de 25-30% din totalul investiţiilor „civile” mergea pe drumuri. 

- În 1851, lungimea totală a drumurilor imperiale din Transilvania ajungea la 1.351 de kilometri. Drumurile imperiale erau cele considerate cele mai importante. 

- Situaţia drumurilor din Transilvania era raportată la autorităţile, prin intermediul unor rapoarte periodice.

- Deşi mare parte din lucrările la drumuri se realizau cu ajutorul ţăranilor, acestea erau supravegheate şi coordonate de specialişti, aduşi special de la Viena pentru asta.

- Cea mai mare problemă în 1850 era reprezentată de poduri. Unele erau într-o stare atât de proastă, încât practic nu permiteau accesul pe zeci de kilometri de drum. 

Vă mai recomandăm:

Drumurile, protejate în perioada austro-ungară cu amenzi şi muncă forţată. Ce obligaţii aveau cei găsiţi vinovaţi pentru stricăciuni

10 reguli neobişnuite care-l ghidau în viaţă pe ţăranul român acum un secol

Mai multe pentru tine:
Nu rata cele mai dulci cadouri pentru copii de Moș Nicolae și Crăciun 2025 – Pachete festive, reduceri eMAG și surprize sub 50 de lei
Cum se simte Nick Rădoi după șase operații?! „Mai am încă șase luni chimioterapie” Ce tratamente minune face milionarul în Mexic? „Doctorii din America nu sunt de acord”
Top of the Top Hervis Sport 2025/2026: Oferte iarnă, produse Top Seller și reduceri 20% de neratat
Pensia pe care o primește Carmen Tănase de la stat, după patru decenii de muncă: „Am două cum ar veni”
Crima pasională din Ploiești. Viața medicului Roxana Călin după ce a ucis-o pe soția amantului. S-a recăsătorit cu un bărbat din domeniul juridic și călătorește de la Monaco în toată lumea
Clarvăzătorul supranumit ”Nostradamus al zilelor noastre” face o profeție sumbră legată de Prințul William și Prințul Harry
eMAG MultiDeals 2025: Ghid complet pentru extra reduceri de până la 20% și cele mai populare 11 produse de cumpărat
Top 10 brazi artificiali de Crăciun 2025 cu cele mai bune recenzii și extrareducere de până la 40% pe eMAG. Alege bradul perfect și profită de discounturi
Furia Ancăi Alexandrescu după ce a pierdut alegerile la Capitală. Cum vrea să se răzbune
Cadouri de Crăciun 2025 pentru ea – White Luxury Gifts: eleganță, stil, statement și surprize premium sub 100 €
ElectroWeekend eMAG: Top 15 produse cele mai populare și testate de clienți, cu cele mai mari reduceri. Pune-ți electro oferta sub brad!