Vali Porcişteanu, pilot: „Am talent să ocolesc tot ce-mi iese în cale“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La doar 29 de ani, Vali Porcişteanu este unul dintre cei mai cunoscuţi piloţi români.

A început să practice pilotajul de performanţă în anul 2003, în timp ce era elev în clasa a XI-a la Liceul Industrial de Construcţii Piteşti. Vali Porcişteanu, fiul unei contabile şi al unui şofer de TIR, susţine că tatăl a fost cel care, la 15 ani i-a pus pentru prima dată un volan adevărat în mână. Ultimul trofeu obţinut la sfârşitul săptămânii trecute este locul întâi la clasa 3 a Raliului Moldovei, ce a avut loc în Bacău.

De unde pasiunea pentru pilotaj?
Cred că pe la 5-6 ani, când părinţii mei au cumpărat o maşină rusească cu pedale. Mă plimbam cu ea prin casă şi nu atingeam nimic. Nici dulap, nici scaune, nimic. Aveam un talent deosebit să ocolesc toate obiectele din jurul meu. După 18 ani, când mi-am luat permisul, mi-am dat seama că pot face multe chestii cu maşina. Aveam o Dacie berlină şi făceam cu ea tot felul de derapaje pe macadam. În 2003 mi-am zis: «hai la lucruri mai serioase!» şi am participat la Campionatul Naţional de Raliuri cu o Dacia Nova. Era etapa de la Piteşti, «Raliul Argeşului» şi am fost deschizător de drum. Am concurat «pe bune» în cursă în acelaşi an, dar la Raliul Harghitei. Am luat locul trei la grupa N 1,6. A urmat Clujul, când am luat locul doi la aceeaşi grupă şi apoi am fost cooptat în echipa Eurolines de către Aurel Cladoveanu.

Ce maşini ai rulat în cariera ta?
În perioada 2005-2006 am concurat pe un Citroen Saxo. În 2007 am schimbat maşina cu un 4x4 turbo Mitsubishi Lancer Evo 7. Mi s-a potrivit din prima. Stilul meu de pilotaj, adică unul spectaculos, se preta la o maşină cu tracţiune integrală. În 2009, am trecut pe un Mitsubishi Lancer Evo 9 (maşina campioană a anului 2008). Cu ea am participat la două etape în Campionatul European şi am reprezentat România în finala Pirelli Start Driver din Austria. În 2012 am schimbat maşina cu un Evo 10 şi am câştigat primele două etape, adică raliul din Braşov şi cel din Timişoara. Cu o săptămână înainte de Raliul Moldovei de la Bacău m-am răsturnat cu Evo 10 într-un viraj. M-am dat peste cap de vreo 3-4 ori într-o pădure.

Ce simţeai în acele momente? La ce te gândeai?
Nu m-am gândit nicio secundă că eu personal voi păţi ceva, însă mă ofticam că ştiam că vine raliul de la Bacău şi nu o să am maşină. Valoarea maşinii este de 140.000 de euro, iar paguba făcută de 15.000 de euro.

Cu ce ai concurat în Raliul Moldovei?
Am închiriat un Evo 9 de la Titi Aur.

Spune-mi o condiţie esenţială ca să performezi în acest sport.
Cel mai important este să simţi maşina. Aici nu ai ce să înveţi, aici trebuie să simţi tot ce poate face şi ce nu poate face maşina în care eşti.

Cine te susţine financiar în competiţii?
Singur. Adică eu şi familia mea. Am o fabrică de confecţii în Piteşti, de fapt este o afacere de familie. E vorba despre o fabrică cu 200 de angajaţi, care face îmbrăcăminte sportivă doar pentru export.

Ţi-a fost frică vreodată că nu vei putea controla maşina din cauza vitezei foarte mari?
Niciodată. Un pilot adevărat nu ştie ce e aia frică. Multora le e frică să se mai urce la volan după un accident. Adică le e frică să apese mai tare acceleraţia. În pilotaj dacă nu poţi trece peste accidente eşti mort. Pilot e cel care se ridică din tumbe şi pleacă în viteză. Înţelegi?

Ce şanse are un pilot să-şi piardă viaţa?
Foarte mici. Se alege maxim cu contuzii, şi asta când te răstorni. Doamne fereşte de un pom sau de un zid care apare brusc şi nu-l vezi. Dar la răsturnări din astea nu mori.

Eşti prins bine în scaun?
Foarte bine, în mai multe puncte: umeri, lateral şi între picioare.

Cât îţi creşte pulsul în timpul unei curse?
Nuu. Pulsul e normal. Doar nu alerg, stau pe scaun. (râde) Din exterior poate pare că pilotul este agitat, dar în realitate atmosfera din cabină este foarte calmă.

Ai vreo superstiţie?
Nu, nimic.

Eşti coleg de sport cu Premierul Ponta...
Sper să facă şi el ceva pentru acest sport.

Până la ce vârstă crezi că vei pilota?
Cred că până aproape de 50 de ani.

Dacă vei avea copii îi vei lăsa să facă acelaşi sport ca şi tine?
Absolut.

Povesteşte o clipă dintr-o cursă pe care nu poţi să o uiţi.
La un raliu al Sibiului, când mi-a ieşit în cale un motociclist. Părea atît de nevinovat... Omul se ducea să bea un suc. După impact, motocicleta a început să ardă ca o torţă. M-am îngălbenit. Eram convins că motociclistul e mort. De fapt, nu avea nimic. Ba chiar era nervos şi a început să facă scandal.

Ce categorii de permis ai?
Toate categoriile.

Câte kilograme slăbeşti la un raliu?
Un raliu ţine de obicei două zile şi slăbesc cam două kilograme. 

Intră pe bacau.adevarul.ro ca să afli toate informaţiile zilei!

Mai multe pentru tine:
Locul magic pe care puțini turiști au șansa să-l viziteze. Ce spun doi români care au ajuns aici: „De departe, locul nostru preferat”
Cu ce trebuie să dai pe perdele, ca să miroasă ca în camerele de lux ale hotelurilor de 7 stele. Trucul pe care nimeni nu ți-l spune
Cine este regele care avea cel mai bizar fetiș în dormitor. Nu ”ierta” nicio parteneră
Ziua în care Biserica a deschis porțile doar pentru personalități. De ce oamenii de rând n-au avut acces în interior la slujba de sfințire a picturii Catedralei Neamului VIDEO
Un tezaur roman, ascuns timp de 8 ani, după ce a fost descoperit cu un detector de metale
Demi Moore: „Am făcut sport câteva ore în ziua în care mi s-a rupt apa!”
Ana Maria Gavrilă, lidera POT, critică absența lui Călin Georgescu de la sfințirea Catedralei Naționale
Mirabela Grădinaru, criticată de stiliști pentru că ar fi confundat Sfințirea Catedralei cu o… înmormântare: „Nu apari cu doliu pe cap! Nu ești la funeraliile Reginei Elisabeta!” Ce au spus despre Gigi Becali
Premierul Bolojan și comisarul european Valdis Dombrovskis, despre deficit și PNRR: „Noiembrie și decembrie vor fi decisive și pentru bugetul pe anul următor”
Ce tranzacții suspecte a descoperit Libra Bank în conturile AUR. Ce plăți s-au făcut către patronul Realitatea PLUS, unde Simion și Georgescu sunt lăudați excesiv
Radu Mazăre, viață de lux în Madagascar. Cum arată resortul fostului primar al Constanței. Bungalow-uri generoase, cu vedere spre Oceanul Indian