Sirena moldoveancă şi Titanicul italian

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Poliția italiană caută o româncă originară din Republica Moldova care s-ar fi aflat alături de comandantul Francesco Schettino în momentul în care nava Costa Concordia a naufragiat.

Domnica Cemortan (25 de ani) a ajuns peste noapte să fie vânată de toată presa internaţională. Şi asta pentru că tânăra din Chişinău s-a dovedit a fi „blonda misterioasă" căutată de oamenii legii din Italia. Considerată un martor-cheie, ea ar fi luat cina cu Schettino în momentul naufragiului „Titanicului din Mediterana".

Cei doi s-ar fi delectat cu mai multe tipuri de vin, iar înainte de asta căpitanul i-ar fi arătat camera de comandă a vasului. Jurnaliştii de la „Il Secolo XXI", care publică şi o poză surprinsă de un pasager, scriu că fata se afla clandestin la bordul navei. Şi un supravieţuitor al naufragiului a povestit la canalul Rai Tre că la ora 21.15 se ducea cu soţia sa la un restaurant de lux de la ultimul etaj al navei, când l-a văzut pe comandant însoţit de două tinere, o blondă şi o brunetă. Le-a arătat celor două pe fereastră insula Giglio.

„A urmat panica: nava se înclinase mult, s-au stins toate luminile. Au fugit toţi", a spus el. Potrivit ADN Kronos, Schettino ar fi recunoscut la interogatoriu că tânăra era invitata unui alt ofiţer şi că într-adevăr a intrat în camera de comandă.

Domnica, în Cape Town, Africa de Sud

„AM SALVAT MAI MULTE VIEŢI"

De cealaltă parte, Domnica spune că în acea seară lua cina cu nişte prieteni. „Sunt multe detalii care dau dovadă că n-am avut nicio treabă cu căpitanul. Dacă ajung să fiu interogată de Poliţia italiană, sunt martori că eram cu prieteni la masă, doar că acum unul dintre ei e în spital. Aşa că sunt foarte calmă", ne-a declarat ea.

Femeia susţine că a făcut parte din echipajul navei, iar după expirarea contractului şi-a luat o săptămână de vacanţă pe Costa Concordia, cadou de ziua ei de naştere. Balerină cu studii la Chişinău, Bucureşti şi Paris, tânăra era angajată ca international hostess în compania Costa Crociere şi traducea informaţii pentru turiştii ruşi. „În momentul naufragiului eram pe punte cu căpitanul şi aţi ofiţeri. Nu eram la datorie, dar pentru că vorbesc fluent patru limbi comandantul m-a rugat să rămân acolo pentru a-l ajuta să transmită un ultim anunţ pasagerilor", a explicat Domnica, asigurându-ne că Schettino n-a părăsit nava cel puţin până la 23.50, când i-a ordonat să se evacueze.

În apărarea căpitanului

„Este unul dintre cei mai buni căpitani din companie. După ce vasul s-a răsturnat, el a reuşit să-l aducă spre mal, ca să ne fie mai uşor să evacuăm oamenii. Ofiţerii înţeleg că el şi-a făcut treaba foarte bine", îşi apără ea şeful. Tânăra este convinsă că echipajul a făcut totul pentru a-i scăpa pe cei 4.000 de pasageri aflaţi la bord şi povesteşte că ea însăşi a salvat câteva vieţi.

„Era beznă şi frig, Oamenii ţipau, erau în stare de şoc. Un bărbat ţinea în braţe un copil de trei luni şi un alt băieţel de 3 ani de mână. Eu îl calmam, îi spuneam să ia cu două mâini copilul mic, deoarece nu era în siguranţă. ­I-am repetat de patru ori, pentru că nu mă auzea. Am răcnit la el, am smuls copilul şi i l-am trasmis apoi în barca de salvare", îşi aminteşte Domnica. Două fiare de câteva tone au căzut peste barca în care se afla. Vasul scârţâia, plasticul trosnea, oamenii speriaţi săreau în apă.

Alături de colegii de la compania „Costa Crociere“

„Am aruncat o frânghie şi am scos un francez din apa rece ca gheaţa. Un italian striga: «De ce nu plecăm?!». ­I-am explicat că suntem 30 de pasageri într-o barcă de 150 de persoane. Nu reuşeam să-l calmăm, era stresat, împingea lumea", ne-a mai povestit tânăra.

"Sunt multe detalii care dau dovadă că n-am avut nicio treabă cu căpitanul. Dacă ajung să fiu interogată de Poliţia italiană, sunt martori că eram cu nişte prieteni la masă.''
Domnica Cemortan pasageră Costa Concordia

A venit în redacția „Adevărul"

Născută la Chișinău, Domnica locuiește de câţiva ani la București și are o fetiţă de 2 ani. După naufragiu a stat o zi la hotel, iar duminică seara a venit cu o cursă avia  acasă, la părinţi. Am găsit-o pe o reţea de socializare și am invitat-o în redacţia noastră pentru un interviu. Deși s-a lăsat cu greu convinsă, la întâlnire a fost volubilă, glumeaţă și a ţinut să-l apere pe căpitan. A venit îmbrăcată într-un tricou albastru cu logotipul Costa, în blugi și în adidași, hainele pe care le purta când s-a salvat de pe vas. Este unul dintre cei şase moldoveni aflaţi la bordul navei Costa Concordia.

„Cadavrele pluteau  în cerc, ca şi cum ar fi dansat împreună"

Scafandrii Pazei de Coastă care participă la operaţiunile de căutare a pasagerilor de pe vasul Costa Concordia descriu imaginile cutremurătoare pe care le-au văzut în interiorul vasului, când au recuperat cinci cadavre.

„Acolo, jos, tai întunericul cu cuţitul. Apa este murdară, plină de resturi de haine, sticle, scaune care plutesc. Cadavrele le vezi abia când deja le-ai atins", a declarat pentru „Bild", Rodolfo Raiteri, cel care coordonează echipa de scafandri.  „Mai întâi am găsit o femeie. Purta o vestă de salvare peste o rochie de seară. Apoi am zărit încă patru cadavre ale unor bărbaţi. Cu toţii erau îmbrăcaţi în smoching", a mai spus el, precizând că cele cinci corpuri neînsufleţite au fost găsite în restaurantul „Roma" al vasului de lux.

Împreună cu fetiţa ei de 2 ani 

Imagini terifiante

„Cadavrele pluteau în cerc prin restaurant. Distanţa dintre ele era extrem de mică. Era ca şi cum ar fi dansat împreună", spune Raiteri.  „Ceea ce am văzut acolo jos a fost ca şi cum aş fi primit o lovitură în plex. Am văzut multe, dar cu astfel de lucruri nu te poţi obişnui niciodată", a mai spus italianul.

Operaţiunile de căutare continuă, deşi nava este instabilă, iar condiţiile meteorologice nu sunt dintre cele mai favorabile. Pentru astăzi este anunţată furtună în zona Toscanei. Cel puţin 20 de oameni sunt încă daţi dispăruţi.

Compania, în vizorul justiţiei

Autorităţile italiene au luat acum în vizor şi compania de transport maritim Costa Crociere căreia îi aparţine pachebotul naufragiat. Anchetatorii vor să afle de ce compania nu l-a somat pe comandantul Francesco Schettino să declanşeze imediat după impactul cu stânca alarma de evacuare, de ce au aşteptat 68 de minute până ce au dat ordinul de evacuare a pasagerilor. Investigatorii italieni vor să ştie dacă cei de la Costa Crociere au fost dezinformaţi de comandantul pachebotului sau dacă au vrut să ascundă amploarea tragediei.

Pomparea combustibilului, dificilă

Tragedia umană de pe „Titanicul" din Mediterana riscă să se transforme într-un dezastru ecologic de proporţii. Cele 1.900 de tone de combustibil, inclusiv păcură, care se mai află în rezervorul vasului Costa Concordia sunt extrem de dificil de pompat.

Nava Costa Concordia a naufragiat pe 13 ianuarie, lângă insula Giglio



„Păcura este vâscoasă, ca mierea. Ca să o putem aspira, trebuie să o aducem la 45-59 de grade", a explicat o reprezentantă a Pazei de Coastă italiene. Organizaţia ecologistă „Legambiente" susţine că zona, cea mai importantă zonă protejată pentru balene din Mediterana, a fost deja poluată cu deşeuri şi combustibil care s-a scurs din vasul de croazieră.

Flirt pe punte?

Informaţiile şi fotografiile publicate de „Adevărul" Moldova despre Domnica Cemortan, tânăra de 25 de ani care se afla pe nava Costa Concordia, au fost preluate de presa italiană. Jurnaliştii din Peninsulă au folosit informaţiile pentru a afla mai multe despre momentul tragediei. Cotidianul „Napoli Il Matino" a descoperit că Domnica Cemortan nu figura pe lista pasagerilor şi că nici nu făcea parte din personalul de la bord. „La Repubblica" notează că Schettino le-a declarat investigatorilor că tânăra ar fi fost invitata lui pe vas, că voia să-i arate spectacolul unei croaziere pe Mediterana.

Publicaţia  ,,Il Secolo XIX" a obţinut chiar şi o fotografie făcută de un pasager cu tânăra moldoveancă şi căpitanul, stând la o masă, se pare, chiar în momentul în care vasul de croazieră s-a lovit de stâncă. Presa de la Roma scrie că procurorii italieni o caută acum pe moldoveancă, devenită martor-cheie, dar că aceasta este de negăsit. Anchetatorii bănuiesc că nu doar căpitanul, ci că mai mulţi membri ai echipajului ar fi flirtat cu Cemortan, motiv pentru care nu erau atenţi la traseul pachebotului.