Analiză Cât costă toate datele românilor din online? Avertismentul unui specialist: "E singura cale de a te proteja cu adevărat"
0WhatsApp intenționează să lanseze un nou model de publicitate în lunile următoare. În România, experții atrag atenția că intimitatea digitală valorează deja sute de mii de euro pe zi, într-un sistem în care veniturile circulă prin platforme globale fără raportare locală clară și fără reglementări efective.
WhatsApp a anunțat oficial că va introduce reclame și opțiuni de monetizare în „Updates”, care cuprinde Status și Channels. Reclamele vor apărea exclusiv în această secțiune, „departe de conversațiile private”, iar mesajele, apelurile și grupurile vor rămâne criptate end-to-end. „Pentru a arăta reclame relevante, vom folosi doar informații limitate: țara, orașul, limba, canalele urmărite și interacțiunile cu anunțurile”, a transmis compania pe blogul oficial. Meta a subliniat că nu va vinde și nu va partaja numărul de telefon cu advertiserii.
Comisia irlandeză pentru protecția datelor a confirmat pentru Politico că noul model nu va fi implementat în UE mai devreme de 2026.
Cât valorează intimitatea digitală în România?
Până atunci, întrebările legate de intimitate digitală și profit continuă să crească. „Intimitatea digitală în sens cât se poate de practic, nu metaforic, în cazul României valorează în jurul a 800.000 de euro pe zi, cam atât este valoarea estimată a tradingului de publicitate de tip programatic automatizat, la nivelul României, în platformele digitale globale. Suma exactă nu o știm nici noi, ca industrie, nici ANAF. Asta pentru că platformele tech globale operează, așa cum le spune și numele, global. Local nu au nici un interes să raporteze transparent veniturile. Din punct de vedere practic, consumatorii au, desigur, opțiunea să renunțe la utilizarea unor servicii digitale. E singura cale de a te proteja cu adevărat”, explică pentru Adevărul, antreprenorul digital și președintele BRAT, Dragoș Stanca.
Meta trăiește din reclame. Și din datele tale?
WhatsApp este parte din Meta, o companie care are aproape în exclusivitate veniturile generate doar de publicitate. „Și vorbim de venituri uriașe, mai exact venituri de peste 160 de miliarde de dolari pe an (adică 440 de milioane de dolari pe zi, atât costă atenția umanității în platforme precum Instagram și Facebook). Din punct de vedere al utilizatorilor este bine și corect să fim informați și să luăm propriile decizii. Eventual, dacă nu vrem să plătim serviciul cu datele noastre, putem să renunțăm la WhatsApp și să trecem la alte canale de comunicare. Canale care nu folosesc deloc datele în targetare. Signal este un exemplu, Telegram este un alt exemplu”, adaugă el.
În opinia sa, în ceea ce privește declarațiile oficiale ale Meta, „teoretic, nu știm dacă și practic”, datele personale nu vor fi utilizate în acest nou produs de publicitate și Meta va folosi doar date generale legate de limba folosită, teritorul în care suntem prezenți, cu aplicația date generalizate, nu hyper targetate. „Dacă e adevărat sau nu, nu putem verifica, trebuie să funcționăm pe premisa de încredere. În principiu este adevărat că nu poate nimeni vedea ce vorbim pe Whatsapp, de exemplu, în afara persoanei-destinatar. Este o discutie încriptată end-to-end, adică de la telefon la telefon. Meta nu a dovedit însă până acum că este o companie care pune etica pe primul plan si nici că nu minte niciodată. A demonstrat tot timpul că pune deciziile care-i ajută profitabilitatea pe primul loc, asta e singura constantă în istoria companiei. Dar cum pentru toate e un început, cu optimism, să sperăm că noul produs Meta va respecta drepturile utilizatorilor din Uniunea Europeană și legislația aferentă aici”, mai spune Dragoș Stanca.
Reclame doar în stories, nu în mesaje
Despre forma exactă pe care o va lua acest nou produs, explică și Steffen Heringhaus, fondatorul Five Elements Digital. care vede o oportunitate pentru unele tipuri de business, mai ales în zona de lifestyle, unde, conform spuselor sale, produsele Meta funcționează eficien „Din ce știm până acum, WhatsApp intenționează să afișeze reclame în stories, similar cu ce se întâmplă deja pe Facebook și Instagram. (...) Dacă Meta a anunțat că nu introduce aceste reclame în UE până în 2026, înseamnă că va testa mai întâi în alte piețe. Asta ne pune puțin în așteptare, la fel ca în cazul AI-ului. Cred că utilizatorii ar trebui să poată alege: un cont plătit fără publicitate sau unul gratuit, cu reclame. Să obligi un business să ofere servicii fără monetizare nu cred că face din Europa o piață atractivă pentru investiții și inovație. Sumele necesare pentru o rețea socială sau un LLM sunt uriașe, iar în Europa ele sunt greu de găsit. Per total, cred că pentru ecosistem ar fi un lucru bun”, spune, pentru Adevărul, antreprenorul.
„Când există publicitate, tu, utilizatorul, ești produsul”
Înainte ca WhatsApp să fie achiziționat de Facebook, în 2024, cofondatorul aplicației, Jan Koum, a publicat un articol pe blogul companiei în care își exprima clar dezgustul față de reclame. Articolul este în continuare disponibil și devine cu atât mai interesant acum, când WhatsApp se pregătește să integreze exact ceea ce fondatorul său respingea, amintește, într-un articol recent, jurnalistul Paul Thurrott.
„Publicitatea nu înseamnă doar că strică estetica, e o insultă la inteligența ta și o distragere a gândurilor. În fiecare companie care vinde reclame, o parte importantă din echipa de ingineri își petrece ziua optimizând extragerea de date, scriind cod pentru colectarea datelor personale, modernizând serverele care le stochează și asigurându-se că totul este înregistrat, sortat, feliat, ambalat și livrat... Iar la final, rezultatul este un banner publicitar ușor diferit în browserul sau pe ecranul telefonului tău. Ține minte: când există publicitate, tu, utilizatorul, ești produsul”, scria Koum.
Koum a părăsit WhatsApp în 2018 și s-a retras ulterior și din consiliul de administrație al Facebook. Șapte ani mai târziu, reclamele urmează să ajungă pe WhatsApp.