Adolescenţii IT-ului românesc au trecut de prima maturizare. Cele mai bune proiecte de la Innovation Labs 2015

Adolescenţii IT-ului românesc au trecut de prima maturizare. Cele mai bune proiecte de la Innovation Labs 2015

Innovation Labs a ajuns la final FOTO Innovation Labs/Facebook

O nouă ediţie a laboratorului de idei Innovation Labs s-a terminat aseară, iar cele mai bune idei şi produse create de tineri antreprenori au fost premiate la Bucureşti. Innovation Labs creşte de la an la an, iar acum cele mai interesante proiecte urmează să convingă publicul că merită să fie folosite.

Innovation Labs a pornit ca un proiect mic în cadrul Politehnicii Bucureşti. Acum trei ani, studenţii se adunau la rectoratul din Bucureşti pentru o noapte de hacking. Un proiect mic a devenit un brand, iar studenţii se întrec în a construi cele mai bune produse tehnologice, care vor fi mai departe duse pe piaţă. Multe rămân la faza de idee, dar e o consecinţă normală în această fază.

Anul acesta au participat numeroase echipe, atât în Bucureşti, cât şi în Cluj, iar competiţia finală, Demo Day, a fost organizată în trei categorii: Internet of Things, Mobile şi Retail, pentru a acoperi trei zone ale pieţei. Din ce în ce mai multe startup-uri ale tinerilor se duc către zona de Internet of Things, care cunoaşte o dezvoltare extraordinară, obiecte de tot felul putând fi conectate.

Innovation Labs - Demo Day - câştigătorii pe categorii

La finalul a trei ore de pitching, adică prezentarea publică în faţa juriului, cele mai bune proiecte au fost alese.

Cel mai bun produs de Internet of Things a fost ales PoltBox. Startup-ul acesta se concentrează pe crearea unei pedale de chitară care poate fi programată. E prima pedală de amplificare care poate fi modificată, ceea ce ar însemna o economie de 4.000 de euro pentru un chitarist profesionist, care să-şi aleagă efectele dorite cu un singur produs.

Creatorii PoltBox nu sunt la prima reuşită de acest fel. Ei au câştigat şi Imagine Cup 2015, o competiţie de proiecte organizată de Microsoft. Potrivit creatorilor, numărul de efecte pe care le oferă pedala este nelimitat, iar chitariştii pot descărca efecte noi dintr-un magazin online.

Cel mai bun produs Mobile a fost ales Fingerdrum Master. Într-un fel, cele două startup-uri câştigătoare de până acum sunt în aceeaşi zonă de interes - muzica. Fingerdrum Master a fost creat de Csongor Horvath, un DJ din Cluj, printr-o aplicaţie prin care oricine poate să înveţe să cânte la tobe şi să creeze efecte. Csongor a creat produsul din propria experienţă. Deşi creează muzică, nu ştie să cânte la niciun instrument. Aplicaţia mobilă îi va învăţa pe utilizatori ritmul, beat-ul şi alte elemente de muzică. Csongor Horvath vrea să lanseze aplicaţia mobilă la evenimentul Electric Castle, care se va desfăşura în iunie.

Cel mai bun produs de Retail a fost ales Veiled, o platformă de marketing în timp real, care adaugă pe lângă ceea ce putem vedea la Mobuy sau WalletBuzz, o componentă de realitate augmentată. Soluţia cu care a venit echipa formată din Laurenţiu Neagu, Victor Mitriş, Adela Istrate şi Marius Chiroiu se bazează pe oferirea de oferte de la restaurante sau magazine doar într-o singură zonă, sub forma unui joc şi prin elemente interactive pe ecran. Utilizatorii trebuie să găsească un sticker interactiv cu ajutorul camerei foto, iar apoi se pot bucura de o ofertă.

Innovation Labs - Demo Day. Cei care au un business deja

Nu numai marii câştigători au fost premiaţi, ci şi cei care au fost remarcaţi de juriul competiţiei, din care au făcut parte nume sonore din IT-ul local, cum ar fi Julien Ducarroz, Bogdan Iordache, Vladimir Oane sau Tudor Jucovschi.

Astfel, cel mai bun pitch de pe scenă a fost acordat lui Dragoş Bîrsan şi echipei Coinfetti, un startup interesant din zona bitcoin-ului. Un foarte energic CEO a prezentat practic un card bancar care transformă bitcoin-ul în monedă obişnuită instantaneu, aşa că tranzacţiile sunt mult mai uşoare. Dragoş, îmbrăcat la costum şi cu o cravată serioasă la piept, s-a mişcat dintr-o parte în cealaltă a scenei de la Hotelul Pullman şi a convins audienţa, stârnind şi cele mai multe aplauze la final. Premiul a fost accordat de fostul ministru de finanţe, Ioana Petrescu.

Cel mai bun produs a fost numit Eskimo, un startup care vrea să creeze o gadget purtabil pentru genunchi, care să evite accidentările de la schi. Pe scenă, Cristofor Rotsching a vorbit despre faptul că producătorii s-au concentrat până acum pe alte locuri, dar nimeni nu a analizat efectul de torsiune pe care-l stârneşte schiul, cauză a multor accidentări, mai ales pentru începători.

„Publicul nostru sunt începătorii care vor să schieze, iar noi le oferim sfaturi despre cum să-şi ajusteze poziţia şi stilul. Colectăm feedback-ul şi putem analiza datele“, a spus Rotsching. Produsul lor ar urma să fie vândut în magazinele de echipament de iarnă.

Probabil cel mai important premiu, cel al celui mai bun business, a fost acordat echipei Vitabox, care a creat un produs prin care cei care vor să facă sport, se duc la sală şi vor să îşi schimbe stilul de viaţă sau regimul alimentar, pot primi recomandări pentru cele mai bune suplimente nutritive. Practic, tu zici ce faci, câte kilograme ai şi care este scopul tău, iar ei îţi pot trimite suplimente nutritive adaptate. Vitabox a semnat deja un contract cu o reţea de săli de fitness, care va folosi produsul lor pentru a le recomanda clienţilor produse mai bune.

Premiul juriului a fost acordat echipei Retake, care realizează o aplicaţie de mapare indoor, un fel de Google Maps de interior. 

Inovaţia poate pleca şi din România

Unul dintre sponsorii principali ai evenimentului a fost Orange, operatorul numărul 1 în România. Julien Ducarroz, Chier Commercial Officer, consideră că România este un spaţiu de unde poate sosi inovaţie mondială.

„Am ales să susţinem evenimentul pentru că inclusiv numele îi spune scopul: Innovation. Ne interesează faptul că sunt persoane tinere, antreprenoriale şi vrem să-i încurajăm. De asemenea, e foarte interesantă inovaţia deschisă, care vine din camerele de cămin, din facultăţi“, a spus Julien Ducarroz pentru „Adevărul“.

Orange a susţinut în perioada aceasta, când echipele şi-au dezvoltat produsele, echipele care au avut nevoie de mentorat sau de infrastructură pentru a testa echipele. Anul acesta, nouă echipe au ajuns în finală cu proiecte de Internet of Things, adică obiecte conectate. Orange se concentrează mult pe această zonă, iar inclusiv magazinele companiei au fost transformate pentru ca cei interesaţi să găsească obiecte inteligente.

„Totul devine conectat, mobil sau fix. Lucrurile devin din ce în ce mai mici, iar bateriile şi senzorii sunt mai de calitate. Orice obiect poate deveni inteligent. Când aduni toate lucrurile acestea, poţi să colectezi foarte multe date. Odată cu acestea, poţi să iei decizii mai inteligente“, a spus Ducarroz. 

citeste totul despre: