Soluţii pentru o viaţă mai calmă: cum să nu te laşi stresat de stres

Soluţii pentru o viaţă mai calmă: cum să nu te laşi stresat de stres

Problema omului modern: are impresia că le poate face pe toate FOTO Shutterstock

Una dintre ironiile vieţii este că suntem mult prea aglomeraţi pentru a ne putea ocupa de lucrurile care ne stresează. Suntem, pur şi simplu, stresaţi de stres. Fiecare zi este extrem de plină, cu multe lucruri de pe listă rămase nerezolvate care ne stresează şi mai mult. Cheia unei vieţi mai calme este tot la noi: trebuie să găsim zi de zi soluţii care să ne lumineze viaţa.

Ştiri pe aceeaşi temă

„Când începi să te detaşezi, viaţa îţi pare mai luminoasă, deoarece ai mult mai puţine lucruri de care să ai grijă. Vei simţi, în sfârşit, că tu eşti cel care controlează totul“, spune Geralin Thomas, terapeut din Carolina de Nord, SUA.
 
Mai puţin stres în viaţa ta te poate ajuta să fii mai atent la ce contează şi chiar să mai scapi de kilogramele în plus. Există strategii care să te scape de stres şi care să te facă să te bucuri mai mult de viaţă, susţine CNN.
 
Problema omului modern: are impresia că le poate face pe toate
 
Suntem implicaţi în multe proiecte, fapt care ne face să ne simţim capabili de orice. Simţim că oricât de mult am avea de muncă, putem face şi mai mult. Dar ne minţim pe noi înşine şi ne descurcăm din ce în ce mai greu când încercăm să rezolvăm diverse sarcini. Un studiu sugerează că oamenii înţeleg greşit sentimentul că le pot face pe toate şi confundă această euforie cu productivitatea. 
 
Mai mult, abilitatea femeilor de a se ocupa de mai multe lucruri în acelaşi timp scade semnificativ în timpul ovulaţiei, atunci când nivelul de estrogen este mare, şi poate influenţa funcţiile cerebrale, susţine un alt studiu. 
 
Tehnologia ne încurcă mai mult, în loc să ne ajute. „Timpul trece mult mai repede atunci când lucrezi la la computer sau chiar când te joci la smartphone, deşi poate nu faci nimic important“, spune Laura Vanderkam, autoarea cărţii „168 de ore: ai mai mult timp liber decât crezi“ (168 hours: You have more time than you think).
 
Soluţie: Timp de o zi, la fiecare două ore, notează pe o bucată de hârtie exact ce ai făcut, inclusiv lucruri ca: „am citit noutăţile de pe Facebook timp de jumătate de oră“ sau „m-am uitat pe cataloage de produse timp de un sfert de oră“. Vei vedea că există perioade de timp pe care nu le foloseşti aşa cum ţi-ai dori.
 
Un alt lucru pe care poţi să-l faci este să nu mai spui „da“ la orice ţi se cere. În loc să accepţi orice nou proiect sau orice vreo solicitarea de-a colegului, încearcă să spui „Lasă-mă să mă gândesc ce pot face în privinţa asta“. Astfel, vei putea să evaluezi situaţia şi să-ţi dai seama dacă vei putea îndeplini ce ţi se cere.
 
Nu este uşor să renunţi la obiectele din jurul tău, care-ţi fac viaţa un iad
 
Să ştergi praful, să dai cu aspiratorul, să speli pe jos nu este o mare filosofie. Dar să scapi de toate obiectele pe care trebuie să le ştergi de praf sau să le speli sau în jurul cărora trebuie să dai cu aspiratorul este mult mai greu. Renunţarea la obiecte este foarte grea deoarece nu este niciodată clar cât de utile mai pot fi pe viitor.
 
Adevărul este că toate aceste obiecte aflate în posesia noastră ne sufocă, ne enervează, sugerează un studiu al Universităţii din California, SUA. Şi, dacă mai avem nevoie de încă un motiv pentru a face ordine şi curăţenie în casă, este şi foarte bine pentru organism: ordinea din casă ne poate face şi pe noi să ne simţim şi să arătăm mai bine. „O schimbare majoră pe care am observat-o la cei care îşi păstrează casa în ordine şi scapă de tot ce este inutil este şi eliminarea kilogramelor în plus. Dacă îţi faci ordine în casă, vei avea timp să te pui şi tu la punct“, spune terapeutul Geralin Thomas.
 
Soluţie: Nu te înhăma să faci schimbări majore peste noapte. Nu rearanja toată bucătăria, de exemplu. Concentrează-te asupra unui singur dulap, sau unui singur sertar. Însă nici nu renunţa după ce ai rezolvat asta. Pas cu pas, câte 10 minute în fiecare zi, şi vei vedea cum îţi pui viaţa în ordine.
 
Fii mai tranşant: decide ce este o „comoară“ şi ce poate fi aruncat. Pune-ţi o singură întrebare înainte să te apuci să păstrezi tot felul de lucruri inutile sau să arunci altele foarte folositoare: „dacă tot ce am este furat, ce obiecte m-aş duce să cumpăr a doua zi?“, aşa vei afla de ce ai cu adevărat nevoie.
 
Mintea ocupată nu ia decizii bune
 
Toţi oamenii au griji şi probleme pe cap. Psihologii americani vorbesc despre „efectul Zeigarnik“, numit aşa după un psihiatru rus care şi-a dat seama că un ospătar ţine minte mai bine mesele la care nu a onorat comanda, decât cele unde a dus deja mâncarea. În plus faţă de asta, femeile îşi fac de două ori mai multe griji decât bărbaţii. „Îngrijorarea afectează concentrarea şi memoria. Nu poţi să rezolvi ceva şi să te îngrijorezi şi de viitor în acelaşi timp. Este copleşitor“, conform lui Robert Leahy, directorul Institutului American de Terapie Cognitivă din New York.
 
Soluţie: Peste 90% din oameni vor ţine minte sarcinile nerezolvate decât cele pe care le-au îndeplinit deja, după cum ne spune şi „efectul Zeigarnik“. Cel mai bine, comunică minţii atunci când ai încheiat un proiect, renunţă să te gândeşti la el sau la ce ai putea schimba. Altfel te vei afla într-o buclă din care nu scapi niciodată.
 
Controlează doar ceea ce poţi. „Când nu ştim soluţia, ne îngrijorăm peste măsură. Pentru avea o minte mai clară şi mai liniştită, abordează doar probleme pe care să le poţi rezolva, nu-ţi lua sarcini imposibile“, adaugă Leahy.
 

Citeşte şi:
 
 
De la o zi la alta, oamenii de ştiinţă confirmă o nouă legătură între afecţiuni mai mult sau mai puţin grave şi „boala secolului“: stresul.
 
 
Te duci ţintă la bucătărie de fiecare dată când eşti obosită, agitată, tristă sau pur şi simplu plictisită? Silueta ta poate avea de suferit. Pe de altă parte, acest obicei are şi urmări bune, fără kilograme în plus pe cântar, dacă ai grijă ce mănânci. Citeşte mai jos ce alimente îţi redau starea de bine!
 
 
Lunile de toamnă sunt însoţite adesea de schimbări de dispoziţie, apatie, anxietate. Grijile de zi cu zi, oboseala şi tensiunea psihică complotează şi duc la apariţia depresiei. Partea bună a lucrurilor este că depresia poate fi combătută uşor, prin tehnici simple.

 

citeste totul despre: