Exerciţiile fizice înainte de culcare te obosesc şi te ajută să dormi mai bine. Mituri despre somn

Exerciţiile fizice înainte de culcare te obosesc şi te ajută să
dormi mai bine. Mituri despre somn

Tulburările de somn distrug capacitatea organismului de a face faţă provocărilor de zi cu zi

Specialiştii în somnologie de la Cleveland Clinic Sleep Disorders Center,SUA, au întocmit un top al celor mai frecvente mituri care circulă pe seama tulburărilor de somn. Ei au explicat care este, de fapt, adevărul.

Ştiri pe aceeaşi temă

MIT: Exerciţiile fizice efectuate înainte de culcare te obosesc, prin urmare, vei dormi mai bine

Adevăr: Sportul îmbunătăţeşte calitatea somnului, dar nu practicat înainte de culcare

Deşi este adevărat că exerciţiile fizice ne pot ajuta să dormim, sportul practicat prea aproape de orele de somn pot avea efectul contrar. Exerciţiile fizice stimulează inima, creierul şi muşchii şi ridică temperatura corpului chiar înainte de culcare, ceea ce este contraproductiv dacă vrem să ne odihnim bine.

Activitatea fizică este benefică dacă este practicată la timpul potrivit şi ne poate ajuta să dormim mai mult şi mai bine. Astfel, exerciţiile fizice efectuate dimineaţa pot ameliora stresul şi îmbunătăţi starea de spirit, ceea ce poate avea îmbunătăţiri indirecte asupra somnului. Expunerea la lumină naturală poate îmbunătăţi somnul pe timp de noapte prin întărirea ciclului natural de trezire-somn al organismului.

După-amiaza târziu este un alt moment potrivit pentru practicarea exerciţiilor fizice datorită relaţiei dintre creşterea temperaturii corpului şi somn. În timpul exerciţiilor fizice temperatura corpului creşte şi se menţine timp de câteva ore înainte de a începe să scadă. Recomandarea este de a ne antrena cu circa 4-5 ore înainte de a merge la culcare pentru ca organismul să aibă timp să scadă temperatura şi astfel să avem parte de un somn mai bun.

MIT: Dacă avem insomnie, somnul de după-amiază ajută la reducerea epuizării

Adevăr: Dacă avem probleme cu somnul, aţipeala de după-amiază înrăutăţeşte situaţia

Pentru persoanele care, de regulă, nu au probleme cu somnul pe timp de noapte, un scurt episod după-amiaza poate fi util în a face faţă unei zile obositoare. Cercetările sugerează că un somn de după-amiază de maximum 45 de minute poate îmbunătăţi funcţia de memorie, reduce tensiunea arterială şi poate chiar diminua riscul de deces prin evenimente cardiovasculare.

Pentru persoanele care suferă de insomnie însă, aţipeala de după amiază nu ajută, dimpotrivă. Evitarea somnului de după-amiază oferă în cazul acestora o şansă mai bună de a dormi continuu pe timpul nopţii.

MIT: Trebuie să rămânem în pat chiar dacă nu putem dormi

Adevăr: Dacă rămânen întinşi, riscăm să nu mai adormim deloc

Recomandarea este să nu rămânem în pat dacă vedem că nu putem adormi. Altminteri, ajungem să asociem patul şi dormitorul cu trezirea şi nu cu somnul, problemă pe care o experimentează orice persoană care suferă de tulburări de somn. Soluţii ar putea fi cititul câtorva pagini la lumina veiozei sau un ceai calmant până mergem din nou la culcare.

 MIT: Recuperez în weekend somnul pierdut în timpul săptămânii

Adevăr: Consecvenţa este regula: organismul nostru este obişnuit să se trezească la aceeaşi oră, în fiecare zi

Tiparul de somn din timpul săptămânii trebuie respectat şi în zilele libere, atrag atenţia medicii somnologi. Oricât ar părea de bizar. Aceasta, spun ei, pentru că este important să păstrăm mereu ritmul circadian care asigură un somn odihnitor. Dacă dormim până la 11.00 în dimineaţa zilei de duminică nu ne putem aştepta ca organismul să fie gata de somn la ora 22.00, doar pentru că a doua zi trebuie să ne trezim la ora 6.00 pentru a merge la serviciu.

MIT: Întotdeauna este mai bine să dormi mai mult

Adevăr: Studiile arată că somnul în exces nu e neapărat mai sănătos

Cercetările făcute au arătat că, de regulă, persoanele care dorm între 6 şi 8 ore pe noapte au cele mai scăzute rate de deces, comparativ cu cei care dorm mai mult de 8 ore. Deşi nu este clar dacă somnul precar duce la o stare de sănătate deteriorată sau este un rezultat al acesteia, unele boli – printre care diabetul, apneea de somn, depresia - se corelează cu petrecerea multor ore în pat.

 MIT: Ai nevoie de 8 ore de somn pe noapte

Adevăr: Fiecare are o nevoie de somn diferită

Numărul 8 nu este numărul magic în materie de somn. Cantitatea de somn de care avem nevoie pentru a ne simţi în formă dimineaţa variază de la o persoană la alta. Pentru unii, sunt suficiente 8 ore, în timp ce pentru alţii sunt suficiente 6. Cheia este să-ţi dai seama de nevoile tale de somn fără să te stresezi că trebuie să dormi exact un număr de ore. Ai nevoie de exact acel număr de ore care te fac să te simţi în formă şi pregătit pentru a face faţă provocărilor zilei.


 

citeste totul despre: