Pilotul Titi Aur, despre Raliul Sibiului: „Am fost sigur că pot urca Tranfăgărăşanul pe două roţi”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Titi Aur
Titi Aur

Au fost nouă piloţi care, din 2001, au triumfat în Raliul Sibiului, iar multiplul campion naţional de raliuri Titi Aur este pilotul cu cele mai multe victorii în Raliul Sibiului, sau Raliul Cibinului cum se numea în primii ani după 2000.

În 2002 a venit prima victorie cu modelul Seat Cordoba WRC alături de Silviu Moraru. Un an mai târziu, cu Mitsubishi Lancer EVO 6 şi Adrian Berghea în dreapta, Titi Aur s-a impus din nou pe celebrele speciale de macadam. Ultimele două victorii au venit, tot cu Adrian Berghea în dreapta şi Mitsubishi Lancer, în 2005 şi 2006.

Ai câştigat de cele mai multe ori Raliul Sibiului. Care dintre cele patru victorii a fost cea mai importantă pentru tine?
Titi Aur: În 2003, când am participat cu un Mitsubishi Lancer EVO VI, iar colegii şi adversarii aveau inclusiv modele WRC, am mai anulat un pic din părerea conform căreia doar cel care are cea mai bună maşină poate învinge.

Primul succes a fost în 2002 la Raliul Sibiului Liqui Moly cu Seat Cordoba WRC. Cum a fost să parcurgi specialele de macadam cu un World Rally Car?
Un raliu la volanul unui WRC este de fiecare dată o plăcere.

În 2005 şi 2006 ai câştigat cu Mtsubishi Lancer. Care sunt momentele de care îţi aduci aminte cu plăcere de atunci?
Titi Aur: Pe parcursul campionatelor din 2005 şi 2006 a fost o luptă între maşini egale de grupa N (2004 a fost ultimul an cu A8 în România). Am reuşit să câştig cele mai multe probe speciale în ambele sezoane, Raliul Sibiului rămânând raliul meu favorit, pentru că strategia de a îmbina viteza cu protejarea materialului de concurs poate face o mare diferenţă în clasamentul final.

Cu ce maşină ţi-a plăcut cel mai mult să concurezi la Raliul Sibiului?
Pentru Raliul Sibiului, maşina de grupa A este o soluţie mai bună deoarece are o rezistenţă sporită în faţa durităţii traseului.

aur

Se spunea despre Raliul Sibiului că este cel mai dur raliu pe macadam din ţară şi nu numai. Pentru tine, pe o scară de la 1 la 10, cât a fost de dur?
Nu sunt de acord cu “şi nu numai”.  De exemplu, în 2003 am venit la Sibiu direct din Cipru şi mi s-a părut Raliul Sibiului o autostradă cu macadam. Întradevăr în România este un raliu la care nu poţi să mergi maxim atac peste tot, ci trebuie să găseşti/improvizezi în multe locuri soluţia ideală pentru a fi rapid fără să rupi maşina. A fi pilot bun nu este egal cu nebun şi să accelerezi maxim peste tot, ci trebuie să gaseşti de fiecare dată soluţia pentru a merge cât mai repede în condiţiile date. Auzim deseori “piloţi de raliu” care se plâng că a fost prea mult nisip sau prea multă zăpadă pe probele de asfalt sau au fost prea multe gropi, şleauri, pietre pe probele de macadam.

Care a fost proba specială favorită şi de ce?
Cheile Cibinului pentru ca alternau zone de viteză, zone cu viraje legate foarte spectaculoase, zone deschise şi bune pentru spectatori, dar mai ales pentru complexitatea configuraţiei.

Cel mai bun moment de la Raliul Sibiului?
Au fost multe momente bune, dar acum nu-mi vine unul anume în minte.

Cel mai rău moment de la Raliul Sibiului?
În 2001, când am rupt fuzeta stânga faţă la Seat şi după aproape trei sferturi din raliu eram pe locul I, în parcul de service mecanicii mei, Cornel şi Radu aveau o soluţie (improvizaţie) să pot continua , dar inginerul de la Seat nu ne-a dat voie şi a trebuit să abandonăm. Am regretat toată perioada de după acest raliu şi mecanicii m-au certat că nu i-am ascultat să facem acea improvizaţie. Anul următor, exact în aceleaşi condiţii şi acelaşi parc de service istoria s-a repetat şi “improvizaţia” neacceptată cu un an înainte a fost câştigătoare.

În 2014 ai acceptat din nou provocarea şi ai revenit la Sibiu pe asfalt în încercarea de a cuceri Transfăgărăşanul pe două roţi. Cum a fost?
Am fost sigur că voi reuşi să urc Transfăgărăşanul pe două roţi, doar că în loc să vin cu maşina cu care mă “joc” de multe ori mergând pe două roţi, dar care se mai opreşte câteodată şi pe plafon şi arată mai mult a maşină de cascador decât de pilot, am făcut încercarea cu o maşină “de curat”, mai frumoasă la aspect dar care fiind bătrânică , atunci când a dat de deal, nu a mai vrut să tragă. Am reuşit să parcurg aproximativ 3 kilometri, dar cu siguranţă dacă nu aş fi avut această problemă aş fi parcurs o distanţă mai mare. Poate alta dată…

auto

Transfăgărăşan pe asfalt sau Şanta pe macadam?
 “Drumurile pe care se nasc legende nu sunt asfaltate” … şi ştiti voi mai bine…

În 2015, Raliul Sibiului este complet pe asfalt având în configuraţie şi o probă specială pe Transfăgărăşan. Crezi că va fi la fel de spectaculos ca pe macadam?
Cred că echipa de la Sibiu poate să facă lucruri minunate, cred că Transfăgărăşanul este extraordinar pentru imagine, dar din punctul meu de vedere mai interesant ar fi fost să puneţi macadam pe Transfăgărăşan decât varianta de asfalt.

Ce vei face în weekendul 20 – 23 august 2015?
 Anul trecut a fost nunta fiicei mele pe 23 august, nu stim încă unde o să sărbătorească primul an de mariaj, probabil la Sibiu dacă şi ginerele meu Bogdan va fi pe lista de înscrieri.

Anul acesta Raliul Sibiului este programat între 20 şi 23 august

Sport



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite