VIDEO Băsescu: Dacă aş fi Federaţia Rusă, le-aş spune demnitarilor: urcaţi în aeronave cu destinaţia Europa! Să vezi ce trăsnaie ar ieşi!

Preşedintele Traian Băsescu răspunde la Adevărul Live atacurilor lui Rogozin 

Preşedintele Traian Băsescu i-a răspuns, la Adevărul Live, vicepremierului rus Dmitri Rogozin. „Este un clovn la curtea regelui“, l-a caracterizat şeful statului. Băsescu a mai vorbit despre situaţia din Ucraina, dar şi despre chestiuni interne: PMP şi posibilul blat mediatic pe care îl are cu Ponta. Concursul Eurovison, câştigat de travestitul Conchita, a fost un alt subiect de discuţie. Desigur, în context geopolitic.

Ştiri pe aceeaşi temă

 

Despre vizita vicepreşedintelui SUA, Joe Biden, în România:

Eu am făcut o invitaţie vicepreşedintelui Biden, dânsul a dat o dată aproximativă. Am convenit să dăm simultan comunicatele legate de vizită. Cred că e o chestiune de securitate deocamdată. Vestea a apărut acum şi s-ar putea să fie pe site-ul Casei Albe, dar nu aş risca să pronunţ date exacte, neştiind dacă a apărut pe site-ul Casei Albe. Vine şi şeful Pentagonului. 

SUA doresc să-şi facă, să spunem, obligaţiile de partener strategic faţă de România şi prin semnificaţia vizitelor şi prin contribuţii directe la creşterea nivelului de securitate al României. 
 
Despre Eurovision: 
Sincer, tipul ăsta de cancanuri politico-culturale... Mă simt depăşit de subiect. Această ciocnire între culturi nu e una atât de cinstită, pentru că, spre exemplu, şi România are abordarea democratică la nivel politic, legată de drepturile omului şi de respectul pentru opţiunile fiecăruia, dar dacă aţi întreba poporul român mă tem că nu ar fi aceeaşi abordare şi cred că şi în multe alte ţări, din Est mai ales. Nu cred că popoarele sunt în deplin acord cu declaraţiile oamenilor politici la vârf care au înţeles că acesta e drumul, al libertăţii fiecăruia.
 
Nu aş spune că e o ciocnire care trage o frontieră între poziţia poporului rus şi a popoarelor din UE. E şi o zonă de interferenţă, deci nu aş considera-o o ciocnire, ci o abordare a lui Putin, care reprezintă opţiunea poporului rus, iar abordarea noastră priveşte la drepturile omului. Va mai dura până când populaţia României să accepte tot ce se înţelege prin drepturile omului, inclusiv libertăţile sexuale.
 
Despre disputa cu vicepremierul Dmitri Rogozin: 
El este dus la nivelul neoficial. Unul pe Twitter, altul merge în emisiune. Sunt de principiu că, acolo unde se duce lupta, acolo trebuie să o duci. Dacă Rogozin a jignit românii, te duci într-un interviu şi, fără să jigneşti poporul rus, pe el poţi să-l tratezi în aceeaşi notă. Abordarea MAE a fost a MAE, care a cerut explicaţii. Nu au primit şi mă îndoiesc că vor primi. Eu nu am Twitter, am preferat să reacţionez la o televiziune privată.  Rogozin nu este un diplomat, el însă nu poate rămâne fără o replică pe măsura lui, pentru că altfel şi românii vor spune: stai, frate, ne umileşte şi nimeni nu-i răspunde? Îi răspunzi în tonul lui, la mintea lui şi asta e! Când va fi un comunicat elevat, vom răspunde elevat. 
 
Comunicatele oficiale se fac prin purtătorul de cuvânt al MAE, ministru de Externe, purtător de cuvânt al preşedintelui sau preşedintele însuşi. 
 
Rogozin, după mine, este nebunul regelui. El are rolul să enerveze şi, dacă te potriveşti să-l iei în serios, trebuie să iei măsuri costisitoare şi nu poţi să cazi în capcana ca la puncte de vedere ale lui Rogozin, unui clovn de teapa lui îi răspunzi ca atare.
 
Despre interdicţia de survol pe teritoriul UE:
 
Eu nu am abordat oficial problema acestei întâmplări, pentru că nu sunt în măsură să am analiza proprie. Mi se pare complicat şi cu atât mai mult cu cât am participat la Consiliul European în care s-au stabilit sancţiunile. Nu ştiu dacă această măsură face parte din..Nu pot aprecia dacă măsura de interdicţie de survol face parte din pachetul 2 de sancţiuni, aşa cum le-a ordonat CE sau ne aflăm deja în pachetul 3. Mi-aş imagina următorul lucru. Rogozin la bordul unei aeronave aeroflot către o ţară nemembră NATO, nemembră UE, către o ţară,să spunem, din Orientul mijlociu. Survolând teritoriul UE,  care-i soluţia? Întoarcerea avionului care mai are 300 de pasageri la bord sau să-l laşi să treacă pentru că interdicţia pentru avioane de linie nu poate fi în stadiul doi de sancţiuni împotriva Federaţiei Ruse.
 
Sau dacă ar avea ca destinaţie o ţară membră a UE, la bordul unei aeronave aeroflot. De ce spun aeroflot? Pentru că aeroflotul îi va vinde biletul lui Rogozin cu destinaţie Londra, Berlin sau Bucureşti. Să luăm ca exemplu Bucureştiul. Nu cred că la stadiul acesta de sancţiuni să întoarcem aeronava, la bordul căreia se află Rogozin, cu toţi cei 300 de pasageri ai ei. Cred că soluţia corectă este să laşi să aterizeze, descarcă cei 300 de pasageri. Pe Rogozin îl opreşti la frontieră şi-i spui: nenică, matale urci înapoi în avionul din care ai coborât şi te întorci înapoi de unde ai venit.
 
De asta nici nu am putut avea o poziţie oficială şi nu am nici acum. În Consiliu nu am stabilit că se trece şi la stadiul interdicţiei de survol. Pe de altă parte, inclusiv Departamentul meu juridic spune că se încadrează în interdicţie şi survolul pentru că este pătrunderea în spaţiul aerian. Eu ştiu însă spirtul deciziei din Consiliul European, pe care îl ştiu şi toţi miniştrii de Externe pentru că s-a discutat şi la CAE, a vizat intrarea efectivă în frontierele terestre măsura interdicţiei.
 
Sper ca astăzi în CAE, cu sprijinul juridicului Consiliului European, se vor lămuri aceste lucruri. Dacă vrei să procedezi în calitate de comandant suprem. Noi nu avem asta în Constituţie, era pe vremea lui Ceauşescu. În Constituţie, comandantul suprem este comandat al Forţelor armate. Ce faci unui avion comercial? Luăm exemplu aeroflot.  Ştim că unul din cei supuşi sancţiunilor se află la bord. Ridici aviaţia militară, îl dobori? Ce faci? Sunt lucruri care trebuiesc gândite înainte de a se lua decizii. Survolul nu a fost discutat şi, în opnia mea mea, interdicţiile de survol intră deja în faza a treia dacă vor intra vreodată, pentru că va exista o nebunie a mişcării pasagerilor.
 
Dacă aş fi  Federaţia Rusă aş spune tuturor celor patruzeci şi ceva de demnitari: Urcaţi în avioane aeroflot să vedem ce se întâmplă şi cu destinaţie Europa. Să vedeţi ce trăsnaie ar ieşi. Cred că astăzi opinia juridică şi analiza efectelor trebuie să ne dea un mod de abordare. Nu am fost foarte pregătiţi la nivelul UE pentru o astfel de întâmplare care nu s-a discutat niciodată. Dacă survolul intră în pachetul 1 şi 2 de sancţiuni.
 
Nu vreau să intru în contradicţie cu nimeni, înţelegerea mea cu privire la interdicţia pentru un număr de demnitari ruşi, crimeeni se referă la interdicţia de a trece de frontieră prin controalele de frontieră: îl dai jos din avion, constaţi că e pe lista neagră, îl urci înapoi în avion sau rămâne în zona neutră. E înţelegerea mea, poate e greşită, vom vedea ce stabileşte CAE, care e interpretarea pe care o dăm şi o vom urma.
 
 Aş trage o concluzie: e înţelegerea mea, nu critic modul cum s-a acţionat în cazul Rogozin. Nu m-a consultat nimeni, care e părerea mea legat de acest lucru. Eram în teritoriu naţional, şi când sunt afară din ţară pot fi contactat, dar nu critic poziţia, nici UE nu are o poziţie limpede acum. 
 
Nici aici nu e un reproş, sunt mecanisme care funcţionează în afara preşedintelui, nu  e preşedintele Dumnezeul care se ocupă de fiecare acţiune. Trebuie să vedem care e viitorul plecând de la această premisă. Ridicăm MIG-urile, îl doborâm, ce facem? Şi MIG-urile sunt capabile, nu vă jucaţi cu ele!
 
Dacă transformăm dezbaterea într-o replică continuă la ce scrie pe Twitter nebunul regelui sau clovnul palatului... Rogozin o să mai scrie, nu trebuie să ne antrenăm la toate replicile lui. El va scrie mult, are mintea odihnită şi dacă găseşte în România un mediu care să reacţioneze oficial la ce scrie pe Twitter...
 
Eu am dat nişte consideraţii şi am fost reţinut, pentru că trebuie dată o interpretare la nivel european şi am dat exemplu cum ne ducem direct în stadiul trei. Interdicţia de survol afectează mişcarea liberă în Europa, e prea complicată şi ne trezim că ne pun în fiecare avion şi ne ridiculizează, nimeni nu o să doboare avioanele acelea.
 
 Traian Băsescu la Adevărul Live FOTO Eduard Enea
 
Despre referendumurile din Ucraina: 
Foarte dificil de spus. Eu sunt un om care nu are încredere, de regulă, în acţiunile Rusiei, sunt şi imprevizibile şi vizând interese strict ale Rusiei.  Ce îmi este foarte greu: să accept ideea că Vladimir Putin ar fi putut să mintă comunitatea internaţională, să spună: noi le-am cerut să nu mai facă referendum, dar pe dedesubt să spună că a fost doar o declaraţie.
 
 Îmi e foarte greu să gândesc că un şef de stat poate lucra aşa. Cel mai facil lucru ar fi să spui: Putin ne-a minţit, i-a încurajat pe separatişti să meargă înainte. Serviciile de informaţii ar fi trebuit să prindă nişte probe că a existat un limbaj dublu.
 
În colaborarea noastră, nu primisem un asemenea semnal. Eu nu exclud şi posibilitatea ca Kremlinul să nu controleze integral ce se întâmplă acolo. Lucrurile ar putea fi undeva la mijloc, un tip de talia vorbăreţului din Guvern să spună: daţi-i înainte! Un naţionalist din ăsta.  E complicat, deşi şi asta e o ipoteză de necrezut, nu cred că vreun ministru suflă în ciorba lui Putin, s-ar putea să fie mâncat la prânz.
 
Referendumurile au fost compromise de două lucruri. Nu sunt permise de Constituţie şi orice stat democratic va pleca în analiza a ce s-a întâmplat de la Constituţie. În Ucraina nu sunt permise astfel de referendumuri având drept obiect separatismul, federalizarea. Aceste lucruri se pot face numai în baza unor negocieri între reprezentanţi ai populaţiei din est cu Kievul.
 
În afara acestor discuţii, acţiunea e şi ilegitimă, este o acţiune care trebuie respinsă de orice stat civilizat tocmai pentru că nu este parte a Constituţiei Ucrainei. România respinge să recunoască orice fel de separatism în baza unui referendum. Cum ar proceda Bucureştiul dacă judeţul lui Dragnea ar vrea să devină republică?
 
Despre acţiunile Rusiei
 
Doctrina Medvedev este inventată din dorinţa politicienilor şi a politologilor Federaţiei Ruse de a atinge obiectivul pe care îl are Putin, refacerea spaţiului fostei URSS. Este o abordare care nu are nimic comun cu dreptul internaţional.Poate fi combătută cu ce a făcut România. A dat dreptul minorităţilor să păstreze cultura, dreptul la educaţie, au dreptul la şcoală în limba minorităţilor, se produce o prezervare a dreptului la identitate a minorităţilor. 
 
Dincolo de rezultatul alegerilor, dacă, spre exemplu, UDMR nu ar intra în Parlament, ar avea automat un al 19-lea reprezentant în grupul minorităţilor. Statele care au ajuns la tensiuni formidabile cu minorităţile, iar aici se încadrează şi Ucraina, au greşit nedând drepturi minorităţilor. 
 
România a încercat în nenumărate rânduri să dea cărţi în şcolile în care învăţau români. România s-a rugat de conducerea Ucrainei, în timpul acelor mari democraţi, să nu mai obstrucţioneze învăţarea limbii române de către copiii etnicilor români din Ucraina, a rugat guvernul ucrainean să permită utilizarea limbii în regiune. Doctrina Medvedev e un mare fals şi trebuie respinsă această doctrină care nu are nimic comun cu legislaţia internaţională. 
 
Statele trebuie să înţeleagă că minorităţile nu trebuie umilite şi oricând nu respecţi dreptul unei minorităţi nu respecţi drepturile propriilor cetăţeni. Am făcut un apel şi faţă de românii din Ucraina, deci cerem loialitate şi ei înşişi sunt loiali statului. Trebuie respectat acest drept cu tot ce incumbă, inclusiv reprezentarea politică.
 
Despre referendumul din Crimeea: 
 
Nimeni din comunitatea internaţională nu recunoaşte alipirea Crimeei.  Rusia a creat precedentul şi în Abhazia, în Osetia de Sud, în Crimeea, dar v-am spus: acţiunile Kremlinului, pentru mine şi mulţi alţi omologi sunt impredictibile. Nu ştim ce decizii va lua Putin.
 
A ajuns la o cotă de popularitate pe care nu a avut-o niciodată. Mulţi din cei care îl contestau, după alipirea Crimeei, i-au devenit prieteni. S-ar putea să ajungă la 90% încredere a Populaţiei, să accepte şi anexarea Doneţkului şi Luganskului. Al doilea motiv de delegitimare a referendumului e că, înainte cu 24 de ore, au fost interceptaţi saci în care erau 100.000 de voturi ştampilate.
 
Despre Republica Moldova: 
 
E clar că va fi puternic afectată suveranitatea Republicii Moldova sau va fi destabilizată, dacă se face un tandem Transnistria-Găgăuzia şi ar avea reverberaţii şi în Odessa, care duce până la braţul Chilia. Am imaginat un asemenea scenariu, i-am atenţionat pe fraţii noştri la nivel politic despre posibilitatea unui astfel de scenariu ar provocărilor şi le recomandăm să nu răspundă acestor provocări. Atâta timp cât se limitează la declaraţii şi nu trag, lucrurile pot fi ţinute sub control.
 
Traian Băsescu la Adevărul Live FOTO Eduard Enea
 
Despre unirea Republicii Moldova cu România:
 
Există nişte bariere pe care, ca preşedinte, nu le voi trece. M-am declarat unionist, nu o să neg această abordare. Pentru a discuta despre refacerea României, unirea cu Moldova, ar trebui să plecăm de la două premise. În momentul de faţă, în România, 75-80% din cetăţeni sunt pentru unire, în Moldova doar 25% sunt pentru unire. Unirea nu ar avea un suport popular, ceea ce nu înseamnă că România nu trebuie să facă tot ce ţine de ea pentru ca acest supot să crească. 
 
Încercăm interconectarea energetică, nu o facem cu suficientă viteză, dar o facem, încercăm să asistăm Moldova în procesele de a se îndrepta către UE. Eu nu consider că sprijinirea Moldovei să se îndrepte către UE, lucru care nu s-ar putea face fără voinţa Guvernului de la Chişinău, nu cred că acest drum este unul care ne desparte de proiectul ca, la un moment dat, să ne unim. Pe ce mizez? Pe distanţa de la asociere la acces.
 
Despre relaţia României cu Rusia:
 
România a semnat Acordul de Asociere în 1993, a devenit membră UE după 14 ani. Acel drum, care îi va apropia pe românii din stânga Prutului de România, s-ar putea să găsească soluţia scurtării în unire, dar nu aş discuta astăzi şi acum despre un stat federal.
 
Nu am recunoaşte niciun referendum al minorităţii româneşti din Ucraina care ar cere alipirea la România. Ar fi împotriva Constituţiei Ucrainei. Aici suntem consecvenţi şi fără nuanţe, cum la fel suntem şi în politica externă, dacă ne referim la Rusia. Una dintre primele mele vizite în primul mandat a fost la Moscova.  A fost oportunitatea de a spune că vrem să consolidăm relaţiile cu Rusia şi interesele ambelor ţări trebuie respectate. După aceea au urmat multe alte discuţii la nivel destul de înalt.
 
 Avem problematica istorică ce trebuie şi ea rezolvată. Dacă ne referim la Tezaur. Avem foarte multe alte lucruri, lucrul fundamental care ne-a îngrijorat a fost situaţia din Transnistria. Am acuzat tot timpul Rusia că e unul din catalizatorii eşecului negocierilor 5+2, atât prin menţinerea forţelor militare ruse în Transnistria, cât şi prin utilizarea forţelor de menţinere a păcii a aşa-zisului Guvern de la Tiraspol. 
 
Transnistria nu e decât la 160 de kilometri de frontiera României şi faptul că Rusia nu a retras cantitatea de armament din depozitele din Transnistria şi, implicit, militarii ne-au făcut să nu credem în sinceritatea Federaţiei Ruse şi în bunele sale intenţii. Aţi putea să spuneţi: domnule, dar puteaţi să-i credeţi pe cuvânt!
 
 Cât timp ai un acord la Istanbul că retragi armamentul şi militarii, iar respectarea acestui angajament e blocată de două-trei doamne care stau pe şină şi uite cum nu pot pleca trenurile cu tancuri, lucrurile mi se par ridicole. Am aşteptat un semn care să ne sporească încrederea. Nu a avut cum să sporească, atâta vreme cât Federaţia Rusă a menţinut conflictele îngheţate din regiune.
 
Acum vine o nouă confirmare: raptul împotriva Crimeei. Cum credeţi că un preşedinte responsabil s-ar face că nu vede lucrurile astea? Eu zic că am fost consecvenţi şi nu ne-am făcut că nu vedem nişte lucruri care reprezintă riscuri pentru noi.

Despre aderarea Republicii Moldova la NATO:
 
Din punct de vedere al securităţii, Republica Moldova e vulnerabilă. În timpul lui Voronin s-a introdus o menţiune în Constituţie, în baza unei majorităţi proruse, iar acum securitatea Moldovei e pusă sub semnul întrebării datorită acestei menţiuni care nici nu a făcut să se înduioşeze Moscova că e stat neutru şi nici nu a permis NATO să o integreze în sistemul de securitate. Această prevedere ar trebui scoasă din Constituţie în interesul cetăţenilor din Republica Moldova.
 
Despre creşterea PMP în sondaje: 
 
Sincer să fiu, nu văd o creştere a PSD-UNPR-PC faţă de ultimul sondaj. Parcă erau tot aici, deci e o staţionare. Dacă e o creştere, înseamnă că Ponta a reuşit cu minciuna, folosindu-l şi pe liberalul roşu Tăriceanu ca argument că USL trăieşte. Liberalii din câte ştiu erau pe la 19% şi a scăzut şi PDL care era pe la 15%. 
 
Astea sunt informaţii care apar în toate sondajele. PMP a plecat în martie cu 4% şi s-a dus la 10,2%, văd că a trecut pragul de zece procente. Nu mi se pare nimic anormal. Sesizez trenduri: de scădere la PNL şi PDL, de creştere la PMP şi FC. 
 
Mi-aş permite să adun dreapta, dacă includem şi liberalii, vedem că alianţa PSD-UNPR-PC ar pierde în faţa unei drepte unite. E clar că dreapta va duce mai mulţi europarlamentari în PE decât stânga ceea ce, în economia disputei pentru Preşedinţia CE, este fundamental. 
 
 Îl văd ca pe un semn bun. Mi-aş dori să avem o viaţă politică echilibrată, orice şef de stat nu şi-ar dori un partid-stat sau o poziţie slabă cum avem acum datorită dispersiei partidelor de dreapta. Nu am avut vreo contribuţie la dispersie, doar că am vrut să creez un partid nou? Intenţia mea a fost să creez un partid nou, dar nu eu. Eu mă pot implica să lansez ideea unui partid nou, iar FMP să-l realizeze. Obiectivul meu este ca acest partid nou să fie cel care să arate altfel de politică. Mă bucur că şi-au asumat continuarea reformării statului, niciun alt partid nu-şi asumă continuarea politicii pe care am generat-o în aceşti ani şi cred că PMP are şanse să ajungă la 30% până în 2016.
 
Niciun alt partid nu spune: vrem să continuăm procesele de modernizare a statului. Acest partid s-a născut pornind de la premisa că vrea să fie continuatorul politicii mele.  Încă nu avem legea sănătăţii, nu s-a revizuit Constituţia, nu avem reorganizarea administrativă şi mă bucur că un partid tânăr cum e PMP reuşeşte să ajungă la 10%.
 
 PMP are, însă, o problemă. Nu are structuri. S-a înfiinţat în ianuarie şi la vot de listă trebuie să fii capabil să materializezi aceşti 10%.  Să vedem dacă se va materializa. Pe de altă parte, deşi partidul nu a putut începe cu oameni care nu au făcut politică niciodată şi, de fapt a început să crească în momentul în care Udrea şi un grup de 16-17 parlamentari s-au mutat la PMP.
 
De ce spun că are o şansă extraordinară? Sălile sunt pline în teritoriu de oameni foarte tineri. În Timişoara, nu au niciun afiş. E un entuziasm, în mod real, cel puţin la generaţia tânără şi s-ar putea să îşi poată materializa procentele din sondaje datorită unui oarecare entuziasm.
 
 Despre anchetarea lui Florin Popescu:
 
 Să nu dezinformăm, dezinformarea nu ar trebui să funcţioneze. Nu e blocată nicio anchetă, dosarul lui merge înainte. Parchetul a cerut dacă să facă această anchetă sub arest sau nu. Dosarul lui merge înainte, nimeni şi nimic nu îl opreşte. Parchetul a cerut dreptul de a cere arestarea. Nu sunt de acord cu poziţia Parlamentului, era corect ca un judecător să spună: nu e cazul să îl arestăm sau îl arestăm. 
 
Nu PMP putea bloca sau debloca cu cei 14 deputaţi pe care îi are. Aş vrea să avem un alt tip de discuţie, în care nu vreau să fiu un apărător al Parlamentului. Foarte grav este când Parlamentul, în cazul miniştrilor, blochează anchetarea. Când se blochează anchetarea,cum a fost la ministrul Finanţelor, legat de Ordonanţa cu ASF. 
 
Aici, Parlamentul va fi criticat în mod cert de orice instituţie care evaluează România. A blocat ancheta. Parlamentul a avut şi două sau trei situaţii de arestare. Arestarea unui membru al Parlamentului e atributul Parlamentului. Blocarea anchetării e un lucru grav. În ce priveşte arestarea, Parlamentul ar avea dreptul să se pronunţe.
 
Aici m-am uitat la Parlament. Acesta e chiar un atribut al Parlamentului, nu se împiedică ancheta, să nu credeţi că un parlamentar care a fost propus la arestare şi Parlamentul nu a aprobat arestarea poate face orice.  Pe fond, am vrut să fac deosebirea între blocarea unei anchete şi blocarea unei eventuale arestări.
 
Rămâne acelaşi lucru: nu Parlamentul e cel care poate judeca un parlamentar sau măsurile asiguratorii, ci un judecător trebuia să se pronunţe. Criteriul de bază cred că e cât de vechi eşti în Parlament. Cei vechi sunt protejaţi la arestare, cei noi, care nu au legături transpartinice, sunt trimişi cu veselie la arestare. Cei care au votat parlamentari, primari despre care se ştia că sunt în anchetă - e un tronson pentru care acest lucru nu contează.
 
Electoratul de dreapta e mai sensibil la astfel de chestiuni. În rândul acestui electorat se produce acest refuz de a mai merge la alegeri.
 
Despre Victor Ponta:
 
Eu, coborând nivelul discursului public şi al atacurilor publice la nivelul lui Ponta, sunt convins că pierd din încrederea care începuse să se recontruiască. Dacă aş rămâne cu discursul în nori, nu ar folosi la nimic. Dacă Ponta vrea să dăm bătălia în mocirlă, mă duc după tine, în mocirlă, frate, şi acolo duc bătălia!
 
 Acest om ar putea reuşi să păcălească electoratul. E o soluţie catastrofală pentru România ca imagine în exterior şi ca mod de exercitare a puterii. El dispersează responsabilităţi, le dă altora. I-a promis lui Mazăre că îi dă Portul Constanţa. Va încerca toate tertipurile pentru ca el să nu pună semnătura pe HG care este ilegală. Am făcut apel la toţi cei care trebuie să contrasemneze HG, să nu o contrasemneze! Dacă statul vrea să piardă majoritatea, nu are decât să vândă acţiuni, dar transfer gratuit nu se poate face conform legii.
 
Despre posibila candidatură a lui Victor Ponta la prezidenţiale: 
 
Sunt două lucruri care îl pot opri - unificarea forţelor de dreapta şi dacă eu, în disputa mea cu el pe probleme de guvernare, reuşesc să îi fac pe români să înţeleagă ce face omul acesta cu puterea. Ieri seară înţeleg că ridica avioane să doboare avionul lui Rogozin. 
 
 Sunt nişte lucruri care se declară pe impulsivitate şi un şef de stat, în relaţiile externe, trebuie să fie mult mai echilibrat când e vorba de lucruri pentru care nu are argumente. E discutabilă interdicţia de survol. Politic, a fost în regulă. Ca efect, e în alt stadiu. Să mai spui că ridici şi avioane... E o opinie personală, MAE a acţionat corect în lipsa unor instrucţiuni.
 
Despre unificarea dreptei:
 
Cred că partidul cel mai bine situat trebuie să aibă iniţiativa, PNL. Oricine, numai să o aibă cineva.  Eu oricum, după ce îmi termin mandatul, vreau să fiu un consultant al PMP, pentru ca acest partid să ajungă la 30%. Pe data de 4 octombrie 2013, ora 17.00, m-am întâlnit cu Blaga şi i-am propus să facă fuziunea cu PMP. A refuzat şi a spus că după europarlamentare. S-ar putea să refuze o apropiere de PMP şi după europarlamentare. PMP îşi va vedea de drumul lui. 
 
O alianţă trebuie făcută, PMP e o idee care trebuie să producă efecte în 2016, la parlamentare. Lui Blaga, atunci, nu mai am foarte clar în minte dacă i-am propus fuziune sau alianţă, dar am vrut să se meargă împreună la europarlamentare. Dacă PMP nu va fi acceptat într-o alianţă, va merge către obiectivul lui.
 
Cred că pentru prezidenţiale trebuie adunată orice resursă, dar nu vreau să o fac eu pe brokerul de alianţe. O recomandare de consultant: dacă nu fac candidat unic din iulie, Ponta a furat startul grosolan şi e în campanie prezidenţială.  Nu au nicio şansă dacă speră că merg la turul I fiecare cu candidatul lui şi între turul I şi II susţin pe cel care se califică în turul II.  Electoratele sunt prea multe. Unii nu se vor duce. Trebuie construit acel candidat care să se bată cu Ponta.
 
Despre suspendare: 
Nu mi-e frică. Îi spun lui Ponta de pe acum: voi vota PMP şi voi face declaraţii publice în care nu voi ascunde această opţiune. Îl informez să ştie ce are de făcut.  Cât timp ai un partid care are tentaţia de a deveni partid-stat, moral eşti obligat să faci ceva în limitele constituţionale, să încerci să echilibrezi viaţa politică. Premierul îşi permite să ia în subordine Poliţia, Direcţia de Informaţii a MAI, vrea şi STS, azi-noapte se declara ca Ceauşescu, comandant suprem. Nu există această funcţie de comandant suprem în Constituţie.
 
Tentaţia acestui om de a acapara tot statul e evidentă.  Uitaţi ce face cu Corpul de Control. Este un om care are nişte ambiţii nemăsurate şi nedeclarate de a fi omul alfa în establishment-ul de stat al României. Imaginaţi-vi-l preşedinte pe Ponta, la numirea procurorilor şi judecătorilor la ÎCCJ, la numirea şefului SRI, SIE. Va veni cu o clientelă politică.
 
Despre alegerile prezidenţiale:
 
Cred că oricare dintre MRU şi Iohannis ar avea şanse dacă se promovează, începând cu iulie, un candidat. V-aş spune ce trebuie să facă pentru a şti soluţia de succes: un studiu pe potenţial de creştere. Niciunul nu îl bate pe Ponta.Pentru a depista soluţia corectă, dincolo de situaţia la zi, trebuie făcut un studiu să vezi ce potenţial de creştere are oricare din ei. Important este să poată creşte până la 50%.
 
Am trăit o astfel de experienţă în 2003. Se află în Modrogan 1 şi acum, nu cred că l-a aruncat nimeni. Mi s-a spus, în vara anului 2003: eşti singurul care are potenţial de creştere să-l bată pe Năstase.  Eu nu am crezut în acel studiu, mă vedeam în raport cu Iliescu, Năstase. Nu avem nimic. Nimeni nu o să creadă, atunci a fost un abandon sincer al domnului Stolojan.
 
Acum trebuie făcut acest studiu, poate ar trebui declanşat imediat după europarlamentare, pentru că nu e timp să ridici un politician. Poţi să te duci să faci un jacuzzi la Vîntu, să mergi la Timişoara şi pierzi, deşi eşti în pole-position.Marea problemă e care din aceşti candidaţi poate atinge 50%.
 
Despre posibilul blat Băsescu-Ponta:
 
Cine a oprit alte partide să-l atace pe Victor Ponta? Cine i-a oprit să-l atace pentru mersul la Eurovision, pentru ridicola postură în care era în barcă şi-l trăgeau jandarmii în apă cu 20 de centimetri? Teoria asta a mai fost când eram considerat cel care influenţează PDL. Le spun celor de la PDL: Fraţilor, ne-am despărţit! Creşteţi!  Că Băsescu s-a dus să-i facă partid lui Udrea, altă prostie. Eu am adus în politică femei ca Monica Macovei, Raluca Turcan, Renate Weber.  Dacă pe listă e şi Udrea, Băsescu îi face partid lui Udrea! S-ar putea să fie cea mai urâtă moştenire pe care o las socialiştilor: un partid care să se bată cu ei.
 
Cei care scheaună că nu-i bagă televiziunile în seamă trebuie să se uite la ce declară, nu rezultă nimic din discursul lor aplatizat. Îmi pare rău, strategia de campanie e greşită. Cu Ponta, partidele de opoziţie nu pot fi cu mănuşi, el este agresiv şi în vocabular şi în abordări.
 
Ponta are un sistem cu presa, dă declaraţii, deci asta ar trebui sesizat de partidele de opoziţie, să găsească mijloace de contracarare. Eu nu-mi pot permite să mă duc de cinci ori să fac declaraţii.
 
Despre teme europene:
 
Vreau să fac o observaţie. A început presa să se plângă de faptul că nu sunt dezbateri europene. Am încercat să lansez o listă de teme. Erau vreo zece teme pe probleme care ne afectează în mod direct. Fundaţia a organizat dezbateri pe aceste teme. Foarte bine, s-a desfăşurat dezbaterea, interesul presei a fost zero legat de ea.
 
Am avut ieri Agenda UE 2020, interesul a fost zero. În schimb, dacă mă adresez lui Ponta şi răspunde, televiziunile explodează, cum au căzut şi în capcana pozelor cu PMP. Dau cuvântul meu de onoare că nu am ştiut. Am aflat de la televizor că s-a postat pe Facebook. Am sunat apoi la împricinată să o întreb: ce ai făcut? şi a spus: acum s-a dus!
 
 
 
 
Vicepremierul rus Dmitri Rogozin este cunoscut pentru declaraţiile şocante, însă este evident faptul că se bucură de sprijinul Kremlinului atunci când ameninţă România şi Moldova, spun analiştii.
 
 
Premierul Victor Ponta a declarat, duminică seara, la Antena 3, că aşteaptă decizia CCR cu privire la implicarea preşedintelui Traian Băsescu în campania electorală a Partidului Mişcarea Populară. În cazul în care Curtea va decide că liderul de la Cotroceni a încălcat Legea fundamentală, iar acesta continuă să susţină formaţiunea condusă de Eugen Tomac, Ponta a ameninţat că va propune declanşarea unei noi proceduri de suspendare.
 
 
A doua săptămână de campanie electorală nu s-a desfăşurat cu mult diferit faţă de cea dintâi. Preşedintele Traian Băsescu şi premierul Victor Ponta au continuat atacurile reciproce, au monopolizat spaţiul mediatic şi au oferit Curţii Constituţionale mai multe teme de gândire.
 
 
Preşedintele Traian Băsescu spune că România nu poate fi o punte între Rusia şi Occident. Şeful statului crede că în spatele conflictului din Ucraina se ascunde dorinţa Rusiei de a-şi recăpăta accesul la gurile Dunării
 
 
Preşedintele susţine că Rusia nu a respectat acordul semnat la Budapesta împreună cu SUA şi cu Marea Britanie prin care s-a angajat să garanteze integritatea teritorială a Ucrainei

 

citeste totul despre: