„Regele asfaltului” Dorinel Umbrărescu, din nou în cărţi pentru Autostrada Lugoj-Deva

„Regele
asfaltului” Dorinel Umbrărescu, din nou în cărţi pentru Autostrada Lugoj-Deva

Dorinel Umbrărescu este favorit în cursa pentru atribuirea contractului autostrăzii Lugoj-Deva FOTO: Adevărul

Firmele Spedition UMB şi Tehnostrade, controlate de unul dintre “regii asfaltului”, Dorinel Umbrărescu, sunt favorite să-şi adjudece un nou tronson din autostrada care va lega Nădlacul de Constanţa. La sfârşitul acestei luni, Compania de Autostrăzi urmează să anunţe, oficial, câştigătorul contractelor pentru Autostrada Lugoj-Deva, tronsoanele 2, 3 şi 4.

Ştiri pe aceeaşi temă

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR), condusă de interimarul Mircea Pop, se pregăteşte să atribuie un nou contract asocierii firmelor Spedition UMB şi Tehnostrade. Asta chiar dacă societăţile controlate de Dorinel Umbrărescu nu ar întruni toate condiţiile de calificare, fapt stabilit, iniţial, chiar de reprezentanţii companiei de stat, susţin surse din CNADNR.

La începutul acestui an, Comisia de evaluare a ofertelor pentru construcţia Autostrada Lugoj-Deva, tronsoanele 2, 3 şi 4, în valoare de 975 milioane de euro, ar fi stabilit că experienţa celor două firme nu ar corespunde cerinţelor impuse de caietul de sarcini. Comisia a stabilit că valorile indicate de ofertant reprezintă, pe de-o parte, cifra de afaceri globală, care include întreaga activitate de drumuri (adică deszăpezire, transport etc.) şi pe de altă parte, cifra de afaceri rezultată din construcţia sau reabilitarea de drumuri.

Cu alte cuvinte, pentru a reuşi să se califice, asocierea celor două firme a prezentat o cifră de afaceri umflată, rezultată din activitatea generală a companiilor sale, nu din cea privind reabilitarea de drumuri.
Neîndeplinirea acestui criteriu nu a cântărit însă prea mult în ochii oficialilor CNADNR, care dau ca favorită pentru câştigarea contractului asocierea dintre firmele “regelui asfaltului”.

Câştigător de pe locul doi

Aceasta nu este singura controversă legată de participarea firmelor lui Dorinel Umbrărescu la construcţia autostrăzii coridorului IV paneuropean Nădlac-Constanţa. Luna trecută, asocierea UMB Spedition-Tehnostrade a câştigat licitaţia pentru sectorul de autostradă Timişoara-Lugoj (25,6 kilometri) de pe locul doi.

Spaniolii de la Constructora San Jose SA - Sevicon Obras e Infraestructuras SL, care au oferit preţul cel mai mic, au fost descalificaţi de CNADNR. “Oferta depusă de asocierea Constructora San Jose/Sevicon Obras e Infraestructuras a fost respinsă în conformitate cu prevederile legale în vigoare (OUG nr. 34/2006 si HG nr. 925/2006), neîndeplinidu-se cerinţele minime de calificare. Ofertantul declarat câştigător este asocierea UMB Spedition-Tehnostrade SRL”, se arată într-un document emis de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale.

Acest lot de autostradă a fost unul din cele mai disputate proiecte de infrastructură din România, la licitaţia pentru proiectarea şi execuţia autostrăzii înscriindu-se 10 firme din România şi din străinătate.
La 14 ianuarie 2013, unul dintre participanţi a contestat rezultatul licitaţiei. Comisia Naţională pentru Soluţionarea Contestaţiilor a admis contestaţia, dispunând reevaluarea ofertelor.

“Legături periculoase”

Apropierea dintre şeful CNADNR, Mircea Pop şi Dorinel Umbrărescu este de notorietate. Presa a relatat că cei doi au făcut mai multe afaceri împreună. Firma DP Consult, unde Mircea Pop a fost acţionar, şi compania Tehnostrade, controlată de Umbrărescu, au derulat câteva contracte. Unul dintre acestea, în valoare de 12 milioane de lei, a constat în realizarea de către DP Consult a proiectului privind reabilitarea unui drum naţional, lucrare efectuată de Tehnostrade.

DP Consult a făcut afaceri şi cu alţi “regi ai asfaltului”. Practic, societatea lui Mircea Pop a lucrat, ca şi subcontractor, la mai toate marile proiecte de infrastructură care se derulează în România.
Referitor la licitaţia pentru autostrada Lugoj-Deva, Dorinel Umbărescu a declarat pentru “Adevărul” că firmele sale sunt, într-adevăr, foarte aproape de a câştiga contractul, fără a fi însă favorizate în vreun fel de CNADNR.
“Nu suntem favoriţi, suntem pe locul întâi, conform criterului de atribuire -  preţul cel mai scăzut. Diferenţa dintre mine şi următorul este de 100 de milioane de euro. Dacă licitaţia nu s-a adjudecat timp de şapte luni, asta înseamnă că am o relaţie cu directorul general? Şi dacă am avut o relaţie de afaceri cu DP Consult, nu era Pop director general atunci la CNADNR. Nici nu l-am cunoscut, nu auzisem de el”, a precizat omul de afaceri.

Proiect de 975 milioane de euro

Autostrada Lugoj-Deva, în valoare de 975 milioane de euro, este parte integrantă a coridorului IV paneuropean, care se desfăşoară pe teritoriul României, de la Nădlac până la Constanţa. Viitorul tronson de autostradă, care are o lungime totală de 28 dekilometri, este situat în partea de vest a ţării, în zona Banatului, fiind cuprins în teritoriul administrativ al judeţelor Timiş şi Hunedoara.

Proiectul include autostradă cu două benzi de circulaţie, două poduri, 12 pasaje peste autostradă, două viaducte, numeroase structuri de scurgere a apelor, inclusiv podeţe spaţii de odihnă şi servicii, noduri rutiere.

citeste totul despre: