Copiii supradotaţi pot fi viitorii ambasadori ai României în străinătate

Fără a avea un centru pentru susţinerea şi dezvoltarea inteligenţei şi talentului tinerilor, România este una dintre puţinele state din Uniunea Europeană care se poate mândri cu faptul că are parte de oameni care au ajuns în top, la conducerea unor firme de suces sau studiază la universităţi de renume din străinătate.

Pentru a putea veni în sprijinul copiilor şi tinerilor inteligenţi, dotaţi cu un potenţial înalt, care să ne reprezinte aşa cum trebuie în lume, Institutul Român de Studuii şi Cercetări Avansate (IRSCA) Gifted Education a lansat, în urmă cu doi ani, un proiect de referinţă.

Mai citiţi şi:

Radu şi Robert, gemenii care au reuşit să învingă autismul

Inteligenţa trebuie hrănită toată viaţa

În 2008 s-au pus bazele primului Centru pentru Descoperirea şi Dezvoltarea Talentului şi inteligenţei (Centru Gifted Education) prin colaborare cu mediul de afaceri, ONG, şi statul român pentru susţinerea şi realizarea unui program la nivel naţional al educaţiei de excelenţă.

Gifted educaţion reprezintă o uriaşă reţea şcolară, la nivel mondial, cararcterizată prin promovarea celor mai buni profesori, a celor mai bune curicule şi a practicilor de top la nivel naţional şi internaţional. Talentul, abilităţile, aptitudinile şi potenţialul natural al copiilor printr-o educaţie de calitate se găsesc în conceptul de „Gifted education”.

„Gifted education nu reprezintă o educaţie elitistă”, după cum ne-a explicat managerul de proiect Monica Gheorghiu. Acest concept nu se adresează unui procent redus din şcolari ci tuturor categoriilor de copii, lucru care este precizat şi pe site-ul instituţiei, giftededu.org.

Membrii IRSCA Gifted Education îşi propun să scoată în evidenţă potenţialul tinerilor din ţara noastră, indiferent de categoria socială. Acest lucru se poate realiza prin intermediul unei educaţii individualizate, o prezentare de nivel internaţional, o îndrumare echilibrată, şi printr-un mediu de formare armonioasă.

Principalele puncte ale Gifted educaţion sunt:
- Crearea unuii mediu armonios pentru dezvoltarea inteligenţelor multiple, a creativităţii umane şi a realizării personale.
- Să crească şi să educe indivizii pentru folosirea potenţialului lor creativ în slujba dezvoltării lor interioare şi a unui mediu echilibrat de viaţă
- Să susţină continuitatea legăturilor de familie puternice
- Să întărească fundamentul unei vieţi sociale morale şi dezvoltarea unor relaţii naturale, armonioase între indivizi şi grupuri
- Educă copii privind protejarea şi restabilirea legăturii intime dintre om şi natură.

Gifted education îmbogăţeşte şi respectă sistemul educaţional actual. Însă prin programa să, programele, metodele şi practicile noi de predare de nivel internaţional, gifted education se identifică drept o ofertă educaţională specializată / diferenţiată.

Noutatea este dată de introducerea unor noi tehnologii de învăţare ce sunt adaptate la personalităţile şi stilurile de învăţare ale copiilor. Noile standarde educaţionale se bazează pe cele mai avansate cercetări de psihologie educaţională cât şi pe expertiza noastră în dezvoltarea copiilor cu potenţial.

Beneficiile derivate din aceste noi standarde apar din utilizarea diferitelor experienţe rezultate din practica cât şi a diverselor arii de cercetare cu scopul de a realiza programe educaţionale cu coeficienţi de calitate înaltă în paralel cu dezvoltarea armonioasă a componentelor personalităţii copiilor care urmează acest sistem de educaţie.

Preşedintele IRSCA Gifetd Education, Florin Colceag, este de părere că prin acest concept „Se respectă natura divină a omului şi nu omul-marfă, omul de consum. Noi promovăm omul creator, omul capabil să-şi dezvolte potentialele”.

IRSCA Gifted Educaţion este o organizaţie non-profit, ce promovează şi sprijină dezvoltarea persoanelor cu har şi talent în toate domeniile, ştiinţă, artă, management, leadership şi formează resurse umane capabile să rezolve problemele de mare complexitate ale vremurilor noastre.

Paul Ardeleanu este ambasadorul copiilor supradotaţi

Elev în clasa a XII-a, Paul Ardeleanu a câştigat anul trecut titlul de Ambasador al primului Centru „Gifted Education“ pentru copii supradotaţi.

Tânărul Paul Ardeleanu, în vârstă de doar 17 ani, câştiga în luna aprilie a anului trecut titlul de ambasador al copiilor supradotaţi cu un discurs despre educaţia de excelenţă în România, prin care se angaja să poarte stindardul celor cărora posibilităţile sau lipsa de informare nu le permit să se afirme.

De atunci, oratoria a devenit pentru Paul ceva mai mult decât o pasiune. A căutat singur informaţii pe internet despre ce înseamnă a alcătui şi a susţine un discurs, iar apoi a urmat cursuri de citire rapidă şi de oratorie pentru a-şi perfecţiona abilităţile.

„Înainte de a participa la concursul organizat de Gifted Education obişnuiam să mă uit foarte des la oratori motivaţionali. Voiam şi eu să fiu ca ei“, povesteşte liceanul. Tema discursului cu care a obţinut acest titlu a fost „De ce nu e bună şcoala“, iar Paul a reuşit să găsească argumente pentru dezvoltarea copiilor de vârsta lui şi nu numai, căutând răspunsuri în domenii din afara celor studiate la şcoală.

Andreea-Iuliana Ţînţ, scriitoare de la 11 ani

Bucureşteanca, cunoscută cu pseudonimul de Simion, a publicat până la 16 ani patru cărţi. Tânăra este o elevă eminentă şi face parte dintr-o asociaţie de copii supradotaţi. Andreea a început să scrie de la vârsta de 11 ani şi a avut ca sursă de inspiraţie un vis. „Pur şi simplu am visat, m-am dat jos din pat şi am început să-mi aştern pe hârtie gândurile“, explică fata.

Prima carte, ,,Călătorind în timp“ , este un roman publicat în anul 2005 la Editura Criterion. A urmat „Ancient Times“, carte publicată un an mai târziu, în limba engleză. Aceasta a fost transmisă în format electronic la Universitatea Cambridge şi la British Library.

Centru special pentru copii

Organizaţia îşi propune să construiască un centru special în care să înveţe şi să se pregătească toţi tinerii care au aptitudini şi care arată că pot ajunge cât mai departe. „Totul se face la un mod cât se poate de profesionist şi dorim să reuşim să clădim ceva ce nu s-a realizat, încă, în România”, managerul de proiect Monica Gheorghiu.

Necesitatea unei astfel de iniţiative este evidentă, aceste sisteme educaţionale moderne fiind deja implementate cu succes în ţările foarte bine dezvoltate fapt ce a contribuit imens şi a fost intim corelat cu dezvoltarea durabilă şi succesul lor economic, prin capacitatea de a produce resurse umane înalt calificate şi motivate.

Programul centrului presupune un „Proiect pilot de testare” a unui număr de aproximativ o mie de elevi, cu vârste între 9-12 ani. Domeniul educaţiei diferenţiate este un domeniu extrem de important pentru viitorul educaţiei, care poate fi unul de viitor pentru carieră.

citeste totul despre: