Recentele declaraţii ale premierului Victor Ponta, referitoare la necesitatea urgentării procedurilor de licitare pentru autostrăzile din vestul ţării, au pus pe jar oficialii CNADNR. Dacă licitaţia pentru construcţia lotului 2 Timişoara-Lugoj trebuie reluată – în urma unei decizii a Curţii de Apel Bucureşti, Compania Naţională de Autostrăzi se pregăteşte să parafeze contractele pentru tronsoanele 2 şi 3 din autostrada Lugoj-Deva.

Potrivit surselor din CNADNR, lotul 2, cu o lungime de 29 de kilometri, urmează să fie atribuit asocierii italiene Salini Construttori SpA - Secol SpA. Consorţiul italian, care a oferit aproximativ 562 milioane de lei, a câştigat licitaţia de pe locul al doilea, după ce oferta firmelor UMB Spedition şi Tehnostrade, controlate de „regele asfaltului” Dorinel Umbrărescu, a fost descalificată pentru neîndeplinirea anumitor criterii. Italienii de la Secol SpA fac afaceri în România de mai mult timp, având contracte cu CNADNR încă de pe vremea când Ministerul Transporturilor era condus de fosta lor angajată, Anca Boagiu.

Lotul 3 din autostrada Lugoj-Deva, în lungime de 21 km, ar urma să fie construit de asocierea condusă de firma Teloxim Con, patronată de „regele asfaltului” Theodor Berna. Teloxim, care a oferit un preţ de 579,9 milioane de lei, a avut câştig de cauză tot de pe locul al doilea, după ce oferta asocierii UMB Spedition-Tehnostrade a fost descalificată.

Umbrărescu vrea lotul 4 al autostrăzii Lugoj-Deva

Lotul 4 al autostrăzii Lugoj-Deva ar putea fi construit de asocierea UMB Spedition-Tehnostrade. Asta cu toate că Unitatea pentru Coordonarea şi Verificarea Achiziţiilor Publice, din CNADNR, ar fi avut obiecţii cu privire la decizia comisiei de licitaţie, susţin surse din Compania de Autostrăzi. Pentru construcţia a 22,1 km de autostradă, firmele controlate de Dorinel Umbrărescu ar urma să primească aproximativ 420 milioane de lei.

„Comisiile de licitaţie au exclus asocierea UMB Spedition-Tehnostrade de la licitaţiile de construcţie a loturilor 2 şi 3 din autostrada Lugoj-Deva pentru că nu a îndeplinit criteriile cerute. Din comisia de atribuire a lotului 4 au fost schimbaţi trei membri, iar acest consorţiu a fost declarat câştigător. Unitatea pentru Coordonarea şi Verificarea Achiziţiilor Publice a avut obiecţii privind derularea acestei licitaţii”, au declarat surse neoficiale din cadrul CNADNR.

 

Licitaţie anulată de judecători


Contractul pentru construcţia lotului 2 al Autostrăzii Timişoara-Lugoj urmează să fie scos din nou la licitaţie. Asta pentru că licitaţia precedentă, câştigată de consorţiul Spedition UMB-Tehnostrade, a fost anulată, la 11 aprilie 2013, printr-o decizie a Curţii de Apel Bucureşti.

În ianuarie 2013, Spedition UMB şi Tehnostrade au câştigat contractul pentru proiectarea şi execuţia lotului 2 al Autostrăzii Timişoara-Lugoj, cu toate că oferta spaniolilor de la Constructora San Jose SA şi Sevicon Obras e Infraestructuras a fost mai bună decât cea a “regelui asfaltului”. Un alt participant la licitaţie, Selina Oradea, care s-a clasat pe locul al treilea, a formulat o contestaţie. Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor a validat plângerea, dar firma Spedition UMB şi Compania de Autostrăzi au atacat în instanţă decizia de reluare a procedurii de desemnare a câştigătorului. Curtea de Apel Bucureşti a respins irevocabil plângerile.

Premierul Ponta pune “tunul” pe CNADNR

La începutul lunii martie 2013, premierul Victor Ponta declarase că vrea urgentarea încheierii procedurilor de licitare a lucrărilor pentru tronsonul de autostradă Timişoara–Lugoj şi cele trei tronsoane din porţiunea de autostradă Lugoj–Deva.

Potrivit premierului, nici una dintre instituţiile implicate în licitaţii nu este dispusă să-şi asume responsabilitatea, după ce contractul cu firma Romstrade, patronată de Nelu Iordache, a fost reziliat. Iordache este judecat pentru deturnarea a 25 milioane de lei din banii alocaţi pentru construirea autostrăzii Nădlac-Arad.

„După necazurile apărute, anul trecut, în aceste structuri nu prea mai vrea nimeni să semneze, e o fugă de responsabilitate a organelor abilitate. Trebuie să dăm drumul totuşi la lucrări, că altfel nimeni nu se poate apuca de activitate. Sunt adjudecate, din câte ştiu, şi trebuie finalizată procedura, e făcută de vreo şapte luni, şi se plimbă între aceste instituţii, pentru că după chestia cu Iordache şi DNA nimeni nu mai vrea să semneze. Nu-i las, dar nici nu vreau să se întâmple ceva ilegal, dar să-i dăm drumul odată, că sunt bani europeni”, a declarat Victor Ponta.