Şoferii care claxonează riscă să-şi piardă permisul

Şoferii
care claxonează riscă să-şi piardă permisul

FOTO: Mihaela Cojocariu

Parlamentarii le-au pus din nou gând rău şoferilor. Un proiect de cod rutier iniţiat de 40 de senatori PSD şi PNL conţine anumite prevederi cel puţin bizare: şoferii care folosesc prea mult claxonul rămân fără permis. Specialiştii sunt însă sceptici că măsuri de acest gen vor domoli agresivitatea în trafic.

Un grup format din 40 de parlamentari PSD şi PNL a iniţiat un proiect de lege care să unifice într-un corp comun toate reglementările rutiere conţinute în acte normative diferite. În expunerea de motive, iniţiatorii au arătat că actuala legislaţie rutieră este cuprinsă în mai multe acte normative care au fost modificate succesiv, prin diverse ordine şi hotărâri. Potrivit parlamentarilor, aceste reglementări, unele dintre ele contradictorii, ar fi generat disfuncţionalităţi şi interpretări diferite.

Până aici, toate bune şi frumoase. Însă printre prevederile proiectului de cod rutier se numără şi unele care au stârnit deja controverse. Concret, şoferii care claxonează excesiv în trafic sunt consideraţi agresivi şi, în consecinţă, vor rămâne fără permis. Parlamentarii despică firul în patru, precizând şi de la ce distanţă ai voie să foloseşti claxonul, dar şi cât timp ai voie să apeşi pe el. Asta pentru a nu stresa alţi şoferi.

Astfel, potrivit art. 110, „dispozitivele de avertizare sonoră trebuie folosite de la o distanţă de cel puţin 25 de metri faţă de cei cărora li se adresează, pe o perioadă de timp care să asigure perceperea semnalului şi fără să-i oblige pe aceştia să execute manevre ce pot pune în pericol siguranţa circulaţiei“.

Singurele excepţii de la această regulă sunt cazurile în care şoferii folosesc avertizarea sonoră ca măsură pentru evitarea unui pericol imediat.

CE SPUN SPECIALIŞTII

Specialiştii susţin că pedepsirea şoferilor pentru claxonat este lipsită de sens şi nu înţeleg cum ar putea aplica poliţistul această regulă. Mai precis, cum poate demonstra agentul că dintr-un ambuteiaj de zeci de maşini a claxonat un anumit şofer.

„Creează premisele unor abuzuri. În plus, e greu de demonstrat cine a claxonat în aglomeraţie. Nu se va putea aplica. Sunt de acord în situaţiile de excepţie, acolo unde avem certitudine, de exemplu pe timpul nopţii. Eu m-aş uita pe statistici şi aş merge la cauzele fundamentale care produc accidente. Aş umbla la prevederile referitoare la viteză, la alcool, la depăşire. Aici ar trebui modificat pentru a se reduce numărul accidentelor grave“, a declarat, pentru „Adevărul“, Dumitru Coarnă, vicepreşedinte Sindicatului Naţional al Poliţiştilor şi Personalului Contractual (SNPPC). Altă prevedere discutabilă din proiectul codului rutier este sancţionarea bicicliştilor care nu au sonerie. Sancţiunea, de 250 de lei, ar urma să crească de patru ori.

„Mi se pare o aberaţie. Esenţial pentru o bicicletă este să fie prevăzută cu mijloace de semnalizare a prezenţei pe carosabil. Adică să aibă elemente reflectorizante, astfel ca pe timp de noapte sau când este ceaţă pentru a fi văzută. Nu se produc accidente pentru că bicicliştii n-au sonerie. Este o propunere de formă şi nu de fond“, a conchis Dumitru Coarnă. Alte propuneri vizează obligarea şoferilor care parchează pe trotuar să lase cel puţin doi metri liberi pentru pietoni (lucru imposibil în oraşele aglomerate) şi sancţionarea cu amendă şi între şase şi opt puncte de penalizare a şoferilor care parchează pe prima bandă.

CE LEGI MAI PREGĂTESC PARLAMENTARII PENTRU ŞOFERI

Sesiunea de primăvară va aduce în dezbatere două noi proiecte de lege dedicate şoferilor. Unul iniţiat de senatorul Valeriu Todiraşcu, care vrea să interzică parcarea pe trotuar, iar altul semnat de aleşi de la mai multe partide, care îşi propune amendarea şoferilor agresivi în trafic.

citeste totul despre: