Conducerea Metrorex a dat anunţul de licitaţie pentru decembrie a contractului pentru Magistrala 5, tronsonul Universitate - Pantelimon. Acesta va avea o lungime de opt kilometri şi 13 staţii, iar punctul de lagătură cu Magistrala 1 va fi la Iancului. Magistrala 5 va urmări traseul Bulevardul Carol I - Pache Protopopescu-Şoseaua Iancului - Pantelimon.

Proiecte de 8,5 miliarde de euro

Anul trecut, directorul de atunci al Metrorex, Gheorghe Udrişte a prezentat presei programul care se întinde pe 20 de ani, până în 2030, şi vizează dezvoltarea unei reţele subterane de trenuri şi metrouri foarte eficientă, comparabilă cu cele din capitale europene precum Paris sau Bruxelles. Prin acest proiect, se urmăreşte ca metroul să ajungă principalul mijloc de transport în comun al bucureştenilor, având în vedere că această reţea ar putea fi folosită de 1,5 milioane de călători zilnic, adică mai bine de jumătate din locuitorii Capitalei. "Putem miza pe această soluţie. Trebuie ţinut cont de viziunea unitară, pe termen lung, pe care o avem asupra oraşului nostru. Această reţea extinsă ar avea beneficii pe toate planurile şi este în concordanţă cu trendul european, de a face din metrou, principalul mijloc de transport public", a declarat Vlad Cavarnali seful Biroului Urbanism si Amenajare Teritoriala al Primăriei Municipale. Proiectul ar implica fonduri în valoare de aproximativ 8,5 miliarde de euro.

Încă cinci linii noi

Reţeaua de metrou din Bucureşti funcţionează în prezent pe patru magistrale. Planul vizează extinderea acestora în următoarele două decenii cu încă cinci linii noi, dar şi extinderi ale magistralelor deja existente. Liniile de metrou care ar urma să fie construite în următorii 20 de ani sunt Magistrala 4 - Gara de Nord-Gara Progresul, al cărei cost se ridică la 950 de milioane de euro, Magistrala 5 - Drumul Taberei-Pantelimon (1,7 miliarde de euro), Magistrala 6 - Otopeni-1 Mai (850 de milioane de euro), Magistrala 7 - Bragadiru-Voluntari (1,9 miliarde de euro), precum şi semi-inelul de sud (1,3 miliarde de euro), acesta din urmă asigurând conexiunea între staţiile Dristor şi Crângaşi prin partea de sud şi sud-vest a oraşului.

Alte investiţii în valoare de 1,84 miliarde de euro vizează prelungirea liniilor deja existente, pe rutele Păcii-Linia de Centură Vest (250 de milioane de euro), Laminorului-Mogoşoaia (290 de milioane de euro), Pipera-Tunari (650 de milioane de euro), Pantelimon-Cernica (250 de milioane de euro) şi Ghencea-Domneşti (400 de milioane de euro).

Ce magistrale au finanţare

Până în acest moment. doar trei dintre proiectele acestei regândiri urbanistice  beneficiază de finanţări, chiar şi parţiale. Pentru Magistrala M5 - Drumul Taberei - Pantelimon, au fost alocaţi deja 215 de milioane de euro pentru tronsonul cuprins între staţia Râul Doamnei şi Universitate. Cea de-a doua magistrală care a primit banii pentru lucrări este cea care va lega Bucureştii Noi de Aeroportul Internaţional "Henri Coandă", pentru care, Metrorex a primit din partea Băncii Japoneze pentru Cooperare Internaţională (JICA), 320 milioane de euro din cele 850 milioane necesare. Un al treilea proiect care se află deja în derulare şi a primit bani este prelungirea Magistralei T1 care porneşte din staţia Basarab şi ajunge acum la Parc Bazilescu cu încă două staţii până la Lacul Străuleşti.