De ce a respins CNSC contestaţiile Mercedes şi Karsan la licitaţia pentru autobuzele Capitalei

De ce a respins CNSC contestaţiile Mercedes şi
Karsan la licitaţia pentru autobuzele Capitalei

Otokar KENT LF FOTO Otokar

Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor a transmis joi către Primăria Municipiului Bucureşti comunicarea oficială în care sunt respinse toate obiecţiile celor două companii care au contestat licitaţia organizată de PMB pentru achiziţionarea a 400 de autobuze Euro 6.

Ştiri pe aceeaşi temă

„Concret, CNSC a respins ca nefondate contestaţiile formulate de Karsan Otomovit Sanayii Ve Ticaret Aş şi Mercedes - Benz România Srl, oferind argumente clare şi fundamentate la fiecare aspect contestat”, transmite PMB într-un comunicat.

Astfel, referitor la contestaţiile care vizau dimensiunile autobuzelor, după analizarea dosarului, CNSC a decis că asocierea câştigătoare a depus documente care atestă respectarea dimensiunilor solicitate în caietul de sarcini, respectiv schiţe, fişe tehnice şi documente de omologare, din care rezultă conformitatea ofertei în ceea ce priveşte specificaţiile pretins a fi nerespectate. 

În ceea ce priveşte pretinsa nerespectare de către OTOKAR a cerinţei privind deschiderea liberă a uşilor pentru călători, Consiliul a stabilit că în propunerea tehnică a OTOKAR, toate cele 3 tipuri de autobuze au deschiderea liberă a uşilor de 1.200 mm. (De altfel, contestatoarea recunoaşte ea însăşi că a formulat contestaţia bazându-se pe supoziţii, deci nu există vreo dovadă în sensul combaterii celor menţionate în ofertă). Prin urmare, Consiliul a respins şi această critică. 

În ceea ce priveşte aspectul semnalat de unul dintre contestatari, cu privire la faptul că nu s-ar fi respectat cerinţa privind autorizarea RAR a atelierului service al operatorului economic declarat câştigător, CNSC a stabilit că această cerinţă NU a fost prevăzută în documentaţia de atribuire, în consecinţă nu avea cum să fie sau să nu fie respectată. 

Referitor la contestarea metodologiei de calcul a punctajului, Consiliul a observat că primii 10 factori de evaluare au fost obiectivi şi matematici, iar ultimii patru s-au bazat pe declaraţia (angajamentul ferm) al ofertantului. Astfel, verificând punctajul obţinut de compania contestatoare Karsan, Consiliul reţine că aceasta a obţinut maximum de puncte, respectiv 2,5, deci nu poate afirma că fost defavorizată cu privire la acest factor de evaluare. În ceea ce priveşte punctajul celorlalte oferte, şi acesta a fost calculat pe baza datelor din documentaţie, în raport cu documentele prezentate în oferte. 

Mai mult decât atât, referindu-se tot la metodologia de calcul a punctajului, Consiliul a arătat că, atât timp cât aceşti factori nu au fost contestaţi în etapa documentaţiei de atribuire, părţile nu pot ridică pretenţii şi nu se pot arăta nemulţumite de manieră de apreciere, după evaluarea ofertelor.

Prin urmare, Consiliul reţine că, în ceea ce priveşte criticile formulate de compania Karsan, privind modul de evaluare a ofertei sale, comparativ cu cea depusă de OTOKAR, comisia de evaluare a stabilit în mod corect punctajul. 

„Ca un argument în plus pentru corectitudinea şi transparenţă procedurii desfăşurate de Primăria Municipiului Bucureşti, CNSC afirmă că, deşi legea prevedere solicitarea de clarificări doar acolo unde este cazul, autoritatea contractantă a solicitat clarificări tuturor ofertanţilor, în egală măsură, niciunul dintre ei nefiind discriminat”, mai arată PMB.

De asemenea, din verificarea actelor depuse în urma solicitărilor de clarificări, Consiliul nu a identificat documente din care să rezulte că s-ar fi modificat elemente ale propunerii tehnice sau elemente pe baza cărora se acordă punctajul, toate solicitările de clarificări fiind unele de completare sau confirmare.

În ceea ce priveşte reclamaţia referitoare la neacordarea accesului operatorilor participanţi la licitaţie la documentele cuprinse în dosarul achiziţiei publice, CNSC reiterează faptul că legislaţiile naţională şi europeană impun autorităţii contractante să nu dezvăluie informaţiile transmise de către operatorii economici şi desemnate de aceştia ca fiind confidenţiale. 

„Mai mult decât atât, CNSC nu poate ignora, în prezenta cauză, declaraţiile de confidenţialitate ale ofertanţilor, domeniul în care aceştia acţionează fiind unul competitiv, în care inovaţia şi know-how-ul sunt întotdeauna prezente. Din documentele respective fac parte schiţe şi descrieri ale vehiculelor, elementele care le diferenţiază de alte maşini ale concurenţilor, deci Consiliul, ca şi autoritatea contractantă, au obligaţia de a proteja aceste informaţii. Nu în ultimul rând, Consiliul reţine că toţi ofertanţii, părţi în prezenta cauză, au depus declaraţii de confidenţialitate, deci nu pot pretinde vizualizarea ofertei competitorului”, mai arată comunicatul instituţiei.

La începutul acestui an s-a finalizat procedura de evaluare a ofertelor pentru achiziţionarea a 400 de autobuze Euro 6, primul mare proiect din Planul de Mobilitate Urbană derulat de către actuala Administraţie, punctajul cel mai mare fiind obţinut de oferta depusă de asocierea Otokar Europe Sas – Otokar Otomotiv Ve Savunma Sanayi SA. Valoarea atribuită a achiziţiei este de 458.100.826 lei fără TVA, adică 100 milioane euro, respectiv 250.000 euro + TVA per autobuz.

În cadrul procedurii de licitaţie au fost depuse 4 oferte: Karsan Otomotiv Sanayi Ve Ticaret A.S, Man Truck&Bus AG, Mercedes Benz România SRL şi Asocierea Otokar Europe Sas – Otokar Otomotiv Ve Savunma Sanayi SA.

citeste totul despre: