Alimentele care sunt o adevărată otravă pentru organism. Medic: „Nu ştiu cum se face, dar toate reuşesc să bifeze nu unul, ci mai multe efecte negative“

Alimentele care sunt o adevărată otravă pentru organism. Medic: „Nu ştiu cum se face, dar toate reuşesc să bifeze nu unul, ci mai multe efecte negative“

Toate produsele „cu aromă de...“ ar trebui evitate Foto: arhiva Adevărul

Nu te omoară pe loc, însă consumate chiar şi ocazional, dar în cantităţi mari, te aduc în cabinetul medicului. Sunt alimente banale, însă efectul lor devastator se traduce astăzi în statisticile groazei: ocupăm primele locuri în Europa la diabet şi boli cardio-vasculare.

Ştiri pe aceeaşi temă

„M-aş feri să introduc orice fel de aliment în categoria aliment-otravă, însă există, în mod clar, categorii întregi de alimente pe care ar trebui să le evităm în alimentaţie din cauza efectelor lor negative asupra organismului. Iar când spun efecte negative mă gândesc în special la riscul de diabet şi boli cardio-vasculare, boli la care suntem, din păcate, pe primele locuri în statistici“, spune medicul specialist în diabet şi boli de nutriţie Oana Dudu, din cadrul Spitalului Judeţean de Urgenţă Slatina.

Multe le consumăm tradiţional şi chiar tindem să dăm replica „De-aia a trăit bunica 95 de ani, c-a mâncat asta!“. Altele ne fac cu ochiul de pe rafturi de doar douăzeci şi ceva de ani încoace, ani în care, în schimb, şi statisticile medicale au luat-o razna.

Prăjit sau fiert, margarină sau unt?

Specialistul în boli de nutriţie ne atrage atenţia asupra a cinci alimente sau categorii de alimente extrem de nocive, precizând că avertizările pot fi, de fapt, mult mai multe, însă nu există studii suficiente pentru fiecare tip de aliment pentru care, la un moment dat, se ridică un semn de întrebare. Este vorba de:

1. Alimentele prăjite
2. Dulciurile procesate
3. Alimentele bogate în sodiu
4. Derivatele de carne – mezelurile în special
5. Margarina şi brânza topită

Tradiţional, românul foloseşte foarte des în bucătărie „prăjeala“. Legumele „le tragem“ în tigaie, ciorba nu e ciorbă dacă la final nu-i adăugăm prăjeala, carnea nu are niciun gust fiartă, aşa că cel mai des o „aruncăm“ în tigaie.

Prăjelile cresc foarte mult conţinutul caloric al alimentelor. Îl dublează, chiar îl triplează comparativ cu prepararea lor la cuptor sau cu fierberea. Mai mult, prin expunerea la temperaturi mari a uleiurilor apar compuşii chimici, chiar cancerigeni, dacă avem în vedere ultimele studii. Vitaminele se degradează, iar ceea ce mâncăm,  în afară de gustul care ne satisface, nu ne aduce aproape niciun fel de beneficiu“, spune specialistul.

Dulciurile procesate aproape că nu mai este nevoie ca specialistul să ne spună cât sunt de nocive. Uneori eticheta spune totul. „Cel mai adesea mâncăm margarină sau ulei în loc de unt, în cantitate mare, mâncăm foarte mult zahăr şi aditivi, afânatori, agenţi de conservare. Un cocktail de E-uri. Evident că riscul de câştig ponderal, de diabet sau de boli cardio-vasculare creşte semnificativ consumând astfel de produse“, precizează medicul Oana Dudu.

Alimentele bogate în sodiu sunt şi ele pe lista neagră, chiar şi atunci când vorbim de banalele conserve, de murături preparate în casă. Conţinutul foarte mare de sare îi afectează în primul rând pe hipertensivi şi creşte riscul de boli pentru oricine. Însă nu doar murăturile sunt campioane la cantitatea de sare conţinută, ci şi covrigeii, biscuiţii săraţi, ketckup-ul (care conţine în mod excesiv şi zahăr), chipsurile sau dressingurile din comerţ (cu foarte mare conţinut de sare şi grăsimi „rele“).

„Niciodată nu i-aş da copilului margarină“

Următoarele pe listă – mezelurile. Frumos ambalate, îmbietoare, iar reclama, ce să mai vorbim. În fapt mâncăm într-un foarte mic procent carne, însă din nou tot felul de aditivi, arome, coloranţi, făină de toate felurile, multă sare, toate cu riscurile aferente. „Când vine vorba de carne, le recomand pacienţilor mei diabetici, cât de des pot să consume, peştele. Este prima alegere, chiar şi peştele congelat, dacă nu ne permitem peştele proaspăt, din sursă sigură. Din păcate, noi tradiţional consumăm foarte multă carne de porc“, mai spune dr. Dudu.

Când ajungem la margarină, medicul devine categoric: „Eu, personal, ocolesc pur şi simplu standul cu margarină“.  Să dăm copilului margarină, cum ne îmbie reclamele, că-i simplă, că e cu unt?

„Nici măcar nu ştiam că există acest tip de margarină, margarină cu unt. Niciodată nu i-aş da copilului margarină, pentru că la această vârstă toate sistemele sunt în formare şi are nevoie de tot ce e mai bun, în niciun caz de acizi graşi de tip trans. Poate că prin preţ se impune în faţa untului, de exemplu, însă cred că măcar pentru copiii noştri putem face un astfel de efort! Mult mai sănătoasă este dimineaţa o felie de pâine cu dulceaţă făcută în casă, în care ştim clar ce am pus, cum am făcut-o“, mai spune medicul.

Din aceeaşi categorie de produse de evitat fac parte şi iaurturile cu fructe, brânza topită şi altele. „În general cam toate produsele din categoria «cu aromă de...» sunt de evitat, pentru că adesea aromele sunt sintetice, gustul şi culoarea poate te duc cu gândul la ce-ţi sugerează eticheta, însă mănânci de fapt compuşi de laborator“, menţionează medicul.

„Orice produs preparat în casă este de preferat“

Dacă lista cu ce să nu mâncăm este destul de lungă, ce ar fi totuşi de făcut. Să ne rezervăm timp şi să preparăm cât mai mult din ce poftim, în casă.

E foarte greu să le spui pacienţilor categoric să nu consume anumite produse. Eu chiar şi pacienţilor mei cu diabet le spun că în măsură stă totul. Dacă au poftă de dulce şi fructul, care ar fi alegerea cea mai sănătoasă, nu o satisface, nu e voie-nu e voie, însă dacă pofteşti zile la rând, decât să mănânci o prăjitură de la cofetărie, mai bine faci în casă o prăjitură, cu mai puţin zahăr, cu unt, nu cu margarină, cu sare puţină sau deloc, şi-ţi satisfaci pofta.

E valabil şi pentru mezeluri şi pentru alte produse. Dacă nu mănânci zilnic, îţi poţi permite să guşti chiar şi din slănina de la ţară, care are grăsime, dar ştii clar ce conţine, a preparat-o tata sau bunicul. Chiar şi fructele, ne fac bine dacă le mâncăm ca atare, având şi fibre, dar creştem cantitatea de zahăr consumat dacă ne preparăm un suc proaspăt din patru mere, nu unul, cât am fi mâncat, sau din patru portocale.

Oricum, efectul devastator asupra organismului nu se produce dintr-o singură categorie de produse consumate, e vorba de faptul că suntem bombardaţi din toate părţile. Nu ştiu cum se face, dar fiecare categorie de alimente reuşeşte să puncteze mai multe efecte negative, iar noi, pentru că acum ne permitem să achiziţionăm de pe raft, suntem sensibili la cât de bine arată produsul, la cum e ambalat şi prezentat şi mai puţin ne punem problema cât e de sănătos“, încheie medicul.

Citiţi şi: Untul, margarina şi uleiul - moartea din farfurie: de ce sunt nocive şi cum ne îmbolnăvesc aceste alimente
Alimente care produc aciditate gastrică

citeste totul despre: