Cum aflăm kilometrii reali ai unei maşini second-hand. Metode infailibile folosite de samsari pentru a găsi „viciile ascunse“

Cum aflăm kilometrii reali ai unei maşini second-hand. Metode infailibile folosite de samsari pentru a găsi „viciile ascunse“

Cumpărarea unei maşini second-hand presupune atenţie sporită la detalii FOTO Arhivă

Mulţi dintre cumpărătorii de autoturisme second-hand le găsesc abia după achiziţie „viciile ascunse“. Un specialist a explicat, pentru „Adevărul“, care sunt greşelile cele mai comune făcute de clienţii neexperimentaţi.

Primul pas la târg este cel legat de verificarea aspectului estetic al maşinii. Este obligatoriu ca inspecţia vizuală să aibă loc în cursul zilei, când maşina este expusă în lumină puternică şi i se pot observa toate eventualele detalii neconforme cu prezentarea. 
 
„De obicei, ziua se cumpără o maşină, nu spre seară, nu noaptea. Ziua se cumpără maşina ca să poţi vedea culoarea. Primul aspect care trebuie urmărit e caroseria. Dacă te uiţi cu atenţie la lumina soarelui se pot vedea nuanţe diferite. Unde se văd nuanţe diferite te poţi aştepta să fie lovituri. Un pont ar fi să iei cu tine un magnet şi, unde vezi nuanţe diferite, dacă pui magnetul nu ar trebui să aibă o atracţie aşa mare, deoarece zona e acoperită de chit, de fibră, pentru că e reparată”, explică Bogdan Achiţei, consultant-daune în cadrul unuia din cele mai mari service-uri auto din Sibiu. 
 
Următorul pas, spune specialistul, este să ne uităm sub maşină, acolo unde aceasta este parcată, pentru a vedea dacă sunt pete de ulei sau apă. „Apoi ne uităm sub capotă, la motor. Nu trebuie să fii un expert sau mecanic, te uiţi la fel să nu fie scurgeri, să nu fie fire improvizate, chestiuni improvizate, lipite cu scotch, capsate. Motorul trebuie să fie curat”, explică specialistul. 


Cum verificăm kilometrii reali

E bine cunoscut faptul că sunt şanse mari ca o maşină second-hand să aibă kilometrajul "dat peste cap". Şi această tentativă de păcălire a cumpărătorului poate fi demontată prin câteva verificări simple. 
„Cel mai simplu mod de a verifica kilometrajul fără să te duci la tester este să te uiţi la volan şi la scaunul şoferului. Asta indică uzura, kilometrii în timp, pentru că te dai jos şi te urci de foarte multe ori. La volan e la fel, când conduci foarte mult se roade, se văd urme de uzură. Dacă vrei să afli kilometrii reali, cel mai indicat e la reprezentanţă, ei au testerul cu programul original", mai spune Bogdan Achiţei, consultant daune.
Foarte importantă este cartea de service, când există, pe care clientul trebuie s-o ceară vânzătorului. "Te poţi uita acolo şi vezi, de exemplu, că în ianuarie 2015 s-a făcut revizia la 315.000 de kilometri. Apoi, te uiţi în bord şi vezi că ai 180.000 de kilometri şi e dat de gol vânzătorul. Numărul de kilometri e oarecum irelevant. Poate să fie o maşină cu 300.000 de kilometri care să meargă foarte bine, dacă e întreţinută”, explică specialistul. 


Cum vă daţi seama dacă maşina a fost implicată într-un accident

Un aspect de asemenea foarte important este să întrebaţi ce dotări are maşina şi să le verificaţi. „Trebuie să verificaţi semnalizările, să meargă toate, că asta dă de gol o defecţiune la instalaţia electrică. Apoi, aerul condiţionat, căldura, reglajele de scaun, reglaj oglinzi, trapă dacă are, toate trebuie verificate pentru că, dacă nu sunt funcţionale, asta dă de gol un defect, un posibil accident”, explică specialistul. 
 
Dacă după aceste verificări sunteţi în continuare hotărâţi să cumpăraţi maşina, este recomandabil să faceţi o testare într-un service, pentru a avea garanţia că autoturismul nu a fost implicat în evenimente rutiere despre care nu aţi fost informat de către vânzător. 
 
„Eu recomand să se meargă la un service, nu costă mai mult de 200-300 de lei, dacă dai câţiva mii de euro pe maşină îţi permiţi să dai banii ăştia la un service. La service e ridicată maşina pe elevator şi e văzută de un mecanic (tras de roţi, văzut scurgeri). Toată lumea greşeşte cu chestia asta, face numai o constatare. Sfatul meu personal este să se facă un reglaj de geometrie a roţilor pentru că este foarte important. De obicei, una din trei maşini e lovită, în faţă sau în spate. Făcând un reglaj, poţi să fii sigur dacă maşina e ok sau nu. Într-un accident frontal se pot strâmba lonjeroanele, roţile nu se vor alinia niciodată. Dacă încearcă cel de la service să facă reglaj şi maşina e lovită, n-o să poată s-o scoată niciodată şi acesta este un semn că nu trebuie să cumperi maşina, pe viitor vei avea probleme şi cu cauciucurile şi cu elementele de suspensie, cu tot. De asemenea, un aspect de verificat la intrarea în service e seria şasiului şi seria motorului. E foarte important, nu ai să o înmatriculezi niciodată dacă una din ele diferă. Dacă nu bate caroseria cu ce scrie în carte te trezeşti că e furată, te duci al RAR şi ţi se blochează maşina acolo”, explică specialistul. 

Atenţie la actele maşinii şi la samsari

Bogdan Achiţei spune că este foarte important, la cumpărare, să vă fie predate toate actele maşinii. Un alt sfat vizează achiziţionarea de maşini la mâna a doua direct de la proprietari, nu de la cei care deţin mai multe autoturisme. 
 
„E foarte important ca toate actele maşinii să fie predate, niciodată nu se cumpără o maşină cu «lasă că scot eu certificatul fiscal, că îţi aduc eu cartea». Toate actele în momentul semnării contractului de vânzare cumpărare trebuie să se predea – carte, talon, carte service, tot ce are maşina. 
 
Nu recomand cumpărarea maşinilor mai scumpe de 5.000-6.000 de euro la mâna a doua şi iarăşi nu recomand cumpărarea la orice preţ de la un om care are multe maşini de vânzare. Cu siguranţă, e un samsar, le ia lovite, le face, le vinde, investiţia e minimă, profitul maxim. Dacă sună prea bine să fie adevărat, cu siguranţă nu e adevărat”, mai spune specialistul. 
 
Vă mai recomandăm: 
 
 
Aurelia Rusu (68 de ani), fostă profesoară de limba română, acum pensionată, a amenajat într-o veche casă săsească din localitatea Bazna un mini-muzeu splendid cu obiecte vechi săseşti, şi a publicat de asemenea o carte cu reţete tradiţionale ale saşilor.
 

Ultima nuntă în satul sibian Gherdeal a avut loc în 1987, iar ultimul copil s-a născut aici în 1988. Din comunitatea înfloritoare de altădată, care număra 300 de suflete de români şi de saşi, acum au mai rămas doar 12 locuitori, şi toţi trecuţi de 50 de ani. Amintirile lor au rămas închise în cutii cu fotografii alb-negru.

Calfa călătoare care s-a îndrăgostit de România şi a rămas aici: un german cucerit de plaiurile noastre şi-a făcut un atelier de dogărie în satul sibian Richiş

Germanul Christian Rummel (30 de ani) s-a mutat în România în 2010, după ce a ajuns pentru prima dată aici în 2007, în cadrul unui program pentru calfele călătoare. Cucerit de farmecul tradiţiilor locale, şi-a întemeiat o familie şi trăieşte în satul sibian Richiş, unde a repornit atelierul de dogărie.
 
citeste totul despre: