Internetul înţeles greşit. Care trebuie să fie limitele postărilor pe Facebook şi unde se trage linia când e vorba de viaţa privată - sfaturile specialiştilor

Internetul înţeles greşit. Care trebuie să fie limitele postărilor pe Facebook şi unde se trage linia când e vorba de viaţa privată - sfaturile specialiştilor

Ce postezi atunci când cauţi disperat un "LIKE"?

Oversharing - acesta este cuvântul din limba engleză care defineşte abuzul de împărtăşire a informaţiilor private pe reţelele de socializare. Mulţi români se fac vinovaţi din plin de acest obicei, iar rezultatele sunt cel puţin ciudate.

Ştiri pe aceeaşi temă

Pe YouTube au început să apară filmări de familie de la mare, dar şi slujbe din diverse biserici sau înmormântări. Pe Facebook găseşti festele jucate colegilor de clasă, dar şi agresiuni din şcoli sau imagini care nu-şi au locul în spaţiul public. Echipa "Adevărul" a discutat cu trei specialişti care văd această problemă din unghiuri total diferite: preotul Cezar Axinte de la Arhiepiscopia Constanţa, Cristian Bărhălescu, directorul unei agenţii de turism şi Ionuţ Oprea, creatorul Facebrands, serviciul de monitorizare al paginilor de Facebook din România. 
 

"Tainele Bisericii nu au ce căuta în spaţiul virtual"

 
Părintele Cezar Axinte este tranşant în privinţa slujbelor apărute pe Internet. "Biserica Ortodoxă nu încurajează „participarea” credincioşilor la tainele Bisericii în spaţiul virtual. Necunoaşterea deplinătăţii modului de realizare a comuniunii  între oameni a dus la apariţia „socializării” în acest spaţiu virtual în care fiecare îşi exercită libertatea de exprimare şi de manifestare aşa cum consideră", consideră preotul constănţean. 
 
El spune că Biserica are un caracter comunitar şi credincioşii sunt sau ar trebui să fie într-o relaţie personală cu Dumnezeu. 
 
"De la început a zis Dumnezeu: „Nu este bine să fie omul singur, să-i facem ajutor pe potriva lui”. Această primă comuniune între oameni şi Dumnezeu se manifestă în modul cel mai deplin la Sfânta şi Dumnezeiasca Liturghie.
 
În mod excepţional, pentru persoanele bolnave, imobilizate sau aflate într-un spaţiu necreştin există această posibilitate oferită de tehnologia lumii moderne de a auzi cuvântul lui Dumnezeu, împlinindu-se astfel proorocia potrivit căreia Evanghelia se va auzi până la „marginile” pământului", explică preotul Cezar Axinte.
 
Ideea de slujbă privită ca o taină bisericească face ca toate aceste împărtăşiri are ceremoniilor religioase pe YouTube sau Facebook să nu fie pe placul preoţilor. 
 
"Slujbele Bisericii Ortodoxe au caracter de Taină astfel că, spaţiul virtual, datorită caracterului impersonal, nu poate satisface nevoia de comuniune a persoanei cu semenii săi, şi cu atât mai puţin cu Dumnezeu cel Viu. Unirea cu Hristos se săvârşeşte în mod real şi în chip desăvârşit prin Sfânta Euharistie. Biserica îndeamnă şi încurajează participarea credincioşilor la Taine în spaţiul sacru", a încheiat preotul Cezar Axinte declaraţia sa pentru Adevărul. 

Preotul Cezar Axinte. FOTO Arhiva Adevărul

 

O poză sau un video nu sunt de ajuns!

 
La polul opus se situează informaţiile şi pozele din vacanţă. Românii nu se sfiesc să folosească Instagram, Facebook, YouTube sau Twitter pentru a-şi face publică farfuria cu mâncare sau peisajul pe care îl văd atunci când merg la plajă, la munte sau la un simplu grătar la iarbă verde. 
 
Cristian Bărhălescu, managerul agenţiei Icar Tours din Constanţa spune că uneori, acele 2-3 poze pe care turistul le face în vacanţă nu sunt de ajuns. Important, spune Bărhălescu, este ca turistul să ofere şi informaţii despre locaţie. 
 
"Mie mi-ar fi de mare ajutor o astfel de promovare, ca agent de turism, dar mulţi dintre români sunt prea discreţi. Până la urmă, Internetul în general şi Facebook e un loc liber unde poţi să te exprimi. Faţă de ziare sau televiziuni, nu există un CNA care te penalizează dacă spui ceva", spune Cristian Bărhălescu. 
 
Managerul agenţiei de turism din Constanţa spune că în ultimii ani românii au arătat că îşi petrec vacanţele în funcţie de ce mai e la modă: Milano, Grecia sau Turcia rămân destinaţiile favorite şi ele nu sunt influenţate de ce postează alţii pe Facebook.
 
Un alt aspect care nu este de neglijat este felul în care însoţeşti o fotografie de informaţiile corecte. 
 
"E bine să poţi scrie în măsura în care nu îi jigneşti pe ceilalţi. Românii afişează de obicei ceea ce doresc ceilalţi să vadă, şi nu întotdeauna ceea ce trebuie să vadă. Dacă fac o poza la mâncarea din farfurie, ei nu dau şi un review la locaţia pe care au vizitat-o şi asta mi-ar fi mie mai de ajutor", explică Bărhălescu. 
 
În calitate de turist, Cristian Bărhălescu spune că foloseşte astfel de metode pentru a promova destinaţiile pe care le vizitează. Pe de altă parte, el intră şi pe site-uri precum TripAdvisor şi lasă aprecieri referitoare la anumite locaţii. "Nu văd o imlicare din partea celor care călătoresc mult. Ei nu se folosesc de Facebook sau de TripAdvisor ca să îşi ajute clienţii sau prietenii. Eu cred că fiecare mesaj contează şi nu neapărat dacă pui informaţii pozitive sau negative. Important este să postezi un mesaj. Publicul va înţelege ce vrea şi va reacţiona diferit", spune Cristian Bărhălescu.
 
Sfaturile managerului de agenţie de turism sunt simple: românii care pleacă în vacanţă dar nu se despart de tehnologie şi de site-uri de socializare "să posteze mai cu grijă şi să se uite la câteva sfaturi despre cum se face o fotografie, cu toate că instantaneele au şanse să fie mai reuşite. Important este să pună şi comentarii legate de locaţie pentru că în acest fel pot să influenţeze alegerile altora".
 


Cristian Bărhălescu, manager agenţie de turism. FOTO Adrian Boioglu

Atenţia pentru detalii în Social Media

 
Ionuţ Oprea de la Facebrands spune că această tendinţă de oversharing nu este specifică numai românilor. "Toată lumea publică tot felul de elemnte personale pe Internet şi pe reţelele sociale. E un mod de a-şi exprima personalitatea pe Internet pentru unii sau de a-şi proiecta o imagine publică online pentru alţii", spune Ionuţ Oprea. 
 
Fondatorul Facebrands crede că diferenţa e făcută de felul în care oamenii au grijă ce transmit şi cui. 
 
"Există şi exagerări, însă fiecare trebuie să tragă singur linie între ceea ce consideră viaţă personală şi viaţă publică, sau, pe reţelele sociale, ce anume vrea să transmită şi cui. Una e să arăţi nişte fotografii unui grup restrâns de prieteni şi alta e să le pui pe Internet fără a înţelege sau fără a conştientiza cine le poate vedea.
În acelaşi timp trebuie să fii foarte atent cu modul în care poate fi interpretat ceea ce publici pe Internet, deoarece o simplă interpretare greşită poate porni o avalanşă întreagă în social media care te poate afecta negativ", a explicat Ionuţ Oprea pentru Adevărul. 
 
Sfatul specialistului este simplu: gândeşte-te de mai multe ori înainte să publici ceva pe Internet. Ionuţ Oprea este de părere că uneori este imposibil să separi viaţa profesională de cea personală şi o postare făcută pe un cont personal poate să-ţi afecteze relaţia cu angajatorul. 
 
El spune că în România ajung să fie apreciate postările care stârnesc sau alimentează emoţii, dar şi cele care stârnesc zâmbete sau alimentează curiozităţi. 
 
Ionuţ Oprea este un om care foloseşte raţional social media. "Eu o folosesc pentru a ţine legătura mai mult cu colegii de industrie decât cu prietenii şi de aceea conturile mele sunt mai degrabă profesionale decât personale. Păstrez totuşi o notă personală în tot ceea ce scriu pe Internet, pe blog sau pe reţelele sociale", a încheiat Ionuţ Oprea. 
 

Ionuţ Oprea, fondatorul Facebrands. FOTO Arhiva personală
 

Vă mai recomandăm:
 
 
citeste totul despre: