Unde au dispărut cutiile negre ale avionului Malaysia Airlines?
0La trei zile de la doborârea avionului Boeing 777 al companiei Malaysia Airlines pe teritoriul ucrainean, cutiile negre ale aeronavei încă nu au intrat în posesia anchetatorilor internaţionali. Separatiştii proruşi din regiune, consideraţi responsabili de tragedie, au împiedicat experţii europeni şi ai OSCE să securizeze perimetrul. Mai mult decât atât, rebelii sunt acuzaţi că au contaminat zona şi au distrus voit probe relevante.
Cutiile negre ale avionului reprezintă printre puţinele elemente care ar putea face lumină în tragedia petrecută la 17 iulie, atunci când avionul comercial de tip Boeing 777, deţinut de compania Malaysia Airlines, s-a dezintegrat în aer şi s-a prăbuşit în estul Ucrainei, într-o zonă controlată de rebeli.
Potrivit informaţiilor de până acum, insurgenţii separatiştii au găsit o cutie negră a avionului pe care ar fi trimis-o deja Moscovei. Rebelii au anunţat în repetate rânduri că au încredere doar într-o anchetă desfăşurată de Rusia în privinţa avionului doborât, de aceea aleg să nu le predea anchetatorilor internaţionali. Cu toate acestea, la aproximativ 24 de ore, rebelii şi-au retras aceste afirmaţii.
De asemenea, şi serviciile de urgenţă ucrainene din regiunea Doneţk au anunţat că au intrat în posesia cutiilor negre. „Două dispozitive de înregistrare au fost găsite de serviciile de urgenţă. Nu am însă informaţii cu privire la locul în care se află acestea acum”, a declarat guvernatorul regiunii Doneţk, pentru agenţia Interfax.
Însă la trei zile de la catastrofa aviatică, nimeni nu poate spune cu certitudine unde se află cele două cutii negre.
Federaţia Rusă a negat categoric că s-ar afla în posesia vreunei cutii negre şi a subliniat chiar că ridicarea lor de la locul în care s-a produs accidentul este o încălcare gravă a legislaţiei internaţionale.
„Transportul cutiilor negre în afara graniţelor reprezintă o încălcare a dreptului internaţional”, a anunţat de curând Andrei Sybiga, directorul departamentului juridic al Ministerului ucrainean de Externe.
Cu toate acestea, locul în care s-ar putea afla cele două cutii negre rămâne un mister. Inclusiv ministrul malaezian al Transporturilor, Lio Tong Lai, a anunţat că nu deţine nicio informaţie concretă asupra celor două dispozitive care ar putea aduce detalii relevante despre soarta zborului MH17.
„Nu cunoaştem nimic sigur în privinţa cutiilor negre. Trebuie să verificăm aceste detalii şi sperăm să o putem face cât mai curând”, a anunţat Lio Tong Lai, ministrul malaezian al Transporturilor.
Oficialul din Malaysia a făcut un apel păţtilor implicate să permită accesul anchetatorilor internaţionali în zona în care s-a prăbuşit avionul pentru a permite începerea investigaţiei. „Le cerem tuturor să respecte familiile care şi-au pierdut membrii familiei în acest accident”, a mai adăugat Lio Tong Lai.
Cutiile negre, care în pofida numelui sunt nişte carcase vopsite în portocaliu, înregistrează peste 88 de date importante precum conversaţiile din cabina de pilotaj, condiţiile meteorologice, parametrii privind altitudinea, viteza, direcţia de zbor a avionului.
Experţii în aviaţie susţin că în acest caz cutiile negre nu vor putea să ofere prea multe informaţii relevante despre ce s-a întâmplat, pentru că cea mai plauzibilă ipoteza este că aeronava a fost lovită de o rachetă sol-ar, ceea ce a provocat aproape instant dezintegrarea ei şi întreruperea oricăror comunicaţii.
„Cu siguranţă, o forţă exterioară a provocat doborârea avionului. Cutiile negre vor putea doar să ne ofere mici detalii despre ce s-a întâmplat, însă aceste detalii nu vor fi semnificative”, a declarat un fost colonel din aviaţia americană, Steve Ganyard, pentru postul ABC News.
Compania Malaysia Airlines a anunţat în cadrul unui comunicat că toate sistemele de comunicaţii ale aeronavei Boeing 777 funcţionau în mod normal, cea mai recentă verificare a cutiilor negre fiind realizată la data de 11 iulie.
Între timp, la locul prăbuşirii avionului, apar informaţii potrivit cărora insurgenţii proruşi aflaţi în stare de ebrietate trag focuri de armă în aer, blochează accesul anchetatorilor internaţionali şi fură chiar din bagajele pasagerilor decedaţi. Nesecurizarea perimetrului în care s-a produs tragedia riscă să distrugă dovezi esenţiale, au avertizat de curând experţii din cadrul Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale (OACI).
Un avion Boeing 777 al companiei Malaysia Airlines s-a prăbuşit joi într-o zonă din estul Ucrainei aflată sub controlul separatiştilor pro-ruşi, accidentul soldându-se cu 298 de morţi, 192 dintre ei fiind de naţionalitate olandeză. Autorităţile americane şi ucrainene susţin că rebelii pro-ruşi au doborât avionul cu o rachetă sol-aer.
Mai multe ştiri pe aceeaşi temă:
Anchetatori olandezi au examinat cadavre ale victimelor zborului MH17 în gara de la Torez
Scrisoarea deschisă a unui tată îndurerat, către Putin: Mulţumesc că mi-aţi ucis singura fiică!
Avionul doborât în Ucraina: toate pistele duc spre Moscova
Unde au dispărut cutiile negre ale avionului Malaysia Airlines?
Ucraina va solicita ca republicile separatiste să fie considerate „teroriste”
VIDEO Avion doborât în Ucraina. Mărturia unei femei care a ratat „cursa morţii“
Mulţi dintre pasagerii avionului malaysian mergeau la o conferinţă despre SIDA, în Australia
FOTO VIDEO Avion malaysian cu 298 de pasageri, doborât lângă Doneţk. Nu există supravieţuitori
Reacţiile liderilor politici după tragedia aviatică din Ucraina
Ruşii, fără milă pe timpul războiului rece: cum au doborât un avion sud-coreean cu 269 de pasageri
FOTO Malaysia Airlines MH17 doborât în Ucraina: olandezul care şi-a anticipat moartea pe Facebook
Malaysia Airlines MH17, doborât peste Ucraina: cine este vinovat?