ANALIZĂ De ce are succes „Exatlon“, noul show de la Kanal D: „Românul va aprecia oricând o săpuneală primită de o vedetă, mai ales de la un «om obişnuit»“

ANALIZĂ De ce are succes „Exatlon“, noul show de la Kanal D: „Românul va aprecia oricând o săpuneală primită de o vedetă, mai ales de la un «om obişnuit»“

Giani Kiriţă, unul dintre concurenţii din show-ul Exatlon FOTO Kanal D

Noua emisiune de la Kanal D se bucură de un succes răsunător în rândul telespectatorilor într-o perioadă în care rivalii nu oferă alternative, dar şi pentru că printre concurenţi sunt şi sportivi, şi vedete, şi „oameni obişnuiţi“. „Adevărul“ a analizat această reuşită pentru a vedea dacă va da roade pe termen lung.

Ştiri pe aceeaşi temă

Kanal D pare să fi tras lozul câştigător cu reality show-ul „Exatlon“, filmat în Republica Dominicană şi prezentat de Cosmin Cernat. Emisiunea, în care 20 de concurenţi, dintre care jumătate vedete şi sportivi, sunt supuşi unor probe mai mult sau mai puţin dificile, a reuşit să convingă un număr tot mai mare de români să stea în faţa micilor ecrane la fiecare ediţie. Dacă debutul a fost „timid“, cu o medie de 1,1 de telespectatori, audienţa a crescut considerabil, ultimele cifre publicate de Paginademedia.ro ridicându-se la peste 1,7 milioane de privitori. Astfel, la nivel naţional, dar şi la oraşe, Kanal D a înscris o victorie importantă, reuşind să surclaseze Pro TV şi Antena 1. 
 
Cum a reuşit? „Adevărul“ a stat de vorbă cu analistul media Iulian Comănescu pentru a evidenţia atuurile pe care au mizat producătorii. Specialistul consideră că postul turcesc a primit o mână de ajutor şi de la unul dintre rivali: „S-ar putea ca Antena 1 să fie cea care a propulsat Kanal D, fiindcă are desene animate pe tronson. E şi normal să fie aşa, marile televiziuni nu îşi încep grila de primăvară în ianuarie, în timp ce  challengerul, Kanal D, e mai agresiv şi începe mai devreme. Dar, ca să nu fim răutăcioşi, trebuie să consemnăm faptul că «Exatlon» a depăşit 10 puncte de rating pe unele segmente de public şi se conturează ca un succes, raportat la mediile postului turcesc, indiferent de concurenţă.“
 

„Exatlon“ nu e de cursă lungă

Totuşi, Comănescu atrage atenţia că pe termen lung va fi foarte greu pentru show-ul de la Kanal D să-şi menţină statutul de lider şi să facă faţă emisiunilor mari din grila de primăvară a posturilor Antena 1 şi Pro TV, inclusiv „Românii au talent“. „Dar, la ce vedem până acum, are şanse să genereze ratinguri bune şi foarte bune, raportat la potenţialul Kanal D. Până acum, singurele producţii proprii care funcţionau foarte bine pe Kanal D erau cele de acess şi late night. Au existat formate mari, cum a fost «KidSing», care au mers de-a dreptul prost. «Exatlon» nu va fi, probabil, aşa“, precizează Comănescu. 
 
Un alt aspect care atrage telespectatorul român este faptul că există o îmbinare între vedete şi oameni obişnuiţi, spre deosebire de clasicele formate în care concurenţii fac parte fie dintr-o tabără, fie din cealaltă. Spre exemplu, Kanal D a cooptat sportivi de renume, printre care gimnasta Diana Bulimar, fostul fotbalist Giani Kiriţă, campionul mondial la kickboxing Andrei Stoica, campionul la motociclism Cătălin Cazacu, luptătoarea profesionistă de MMA Diana Belbiţa, campioana la gimnastică aerobică Anca Surdu şi luptătorul profesionist de skandenberg Ion Oncescu. 
 
„Meciul vedete versus oameni obişnuiţi e altfel decât la survival show-urile tipice, în care echipele sunt egale sau pe-aproape. Are şanse să prindă peste tot, dar mai ales în România, în ideea că telespectatorul va aprecia oricând o săpuneală primită de o vedetă, mai ales dacă e administrată de un «om obişnuit». Pe urmă, ar mai fi de amintit faptul că vedetele distribuite de Kanal D sunt mai puţin vedete propriu-zise, cât preponderent sportivi. Or sportul e totuşi un vis frumos pentru români: : am avut tenismeni, gimnaste, handbalişti şi handbaliste de nivel mondial, într-o ţară în care entertainerii coboară tot mai jos în rigolă, iar «monştrii sacri» sunt bătrâni logoreici şi ridicoli ca Florin Piersic sau vânători de rinichi ca Alexandru Arşinel“, crede analistul media. 
 

„Exatlon“ nu oferă „cadre de vis“, ci un discurs dinamic şi cu sens

Este de remarcat şi faptul că „Exatlon“ a reuşit acolo unde alte formate similare au dat greş, cum este cazul mai celebrelor „Supravieţuitorul“ (cu „oameni obişnuiţi“) şi „Fort Boyard“ (cu vedete), ambele testate de Pro TV şi ambele cu audienţe modeste. 
 
„«Exatlon» nu oferă cadre «de vis» şi nici nu face promisiuni astrale, ca «Supravieţuitorul» - gândit iniţial de Mark Burnett aproape ca un film de lung-metraj -, dar oferă un discurs audiovizual dinamic şi cu sens. La «Exatlon» se întâmplă lucruri, sunt probe fizice solicitante şi surprinzătoare. La «Supravieţuitorul», totul era filmat superb, dar în majoritatea timpului concurenţii stăteau ca popândăii pe nisip şi băteau câmpii. Mă mir că Pro TV nu i-a distribuit pe Gâdea şi Banciu, care au aceleaşi aptitudini de trăncăneală“, explică Iulian Comănescu. 
 

Cosmin Cernat, un mare plus

De asemenea, analistul evidenţiază şi avantajul moderatorului pregătit: „Probabil, nu foarte multă lume îşi mai aminteşte de succesul pe care l-a avut Cosmin Cernat cu «Ploaia de stele». E cazul să amintim de faptul că era un format complex, pe care numai un prezentator bun îl putea executa. Cosmin Cernat a absolvit şcoala Lazarov, la fel ca Andreea Marin şi Dan Negru. Pentru acest gen de oameni, a găzdui un show e cu adevărat o meserie.“
 
Ne putem gândi oare că acesta este primul pas al postului Kanal D de a-şi schimba strategia (deja consacrată prin serialele turceşti) în lupta pentru audienţe? Ar trebui să se simtă „ameninţate“ posturile concurente?
 
„Nu ne-a spus nimeni dacă «Exatlon» e o decizie punctuală, dictată de succesul din Turcia al formatului, sau prima etapă dintr-o strategie în care Kanal D are ambiţii de locul I pe piaţă. Dar, dacă ne gândim bine, serialele turceşti nu pot genera mai mult rating decât au făcut-o. Şi pe de altă parte, atrag un public mai «generalist», inclusiv rural, parţial neatractiv pentru publicitate. În plus, dau conotaţii de brand uşor îmbătrânit oricărei televiziuni care le găzduieşte. Există multe motive pentru care Kanal D ar trebui să-şi dorească show-uri mari, de prime-time, cu şanse de succes, în locul serialelor. Sunt convins că există în agenţii media buyeri care îşi închipuie despre Kanal D că e o cloacă, în timp ce Pro TV li se pare NBC sau BBC, şi fac media planurile în consecinţă, oropsindu-i pe turci. Kanal D trebuie să scape de treaba asta, din păcate pentru el: să înceapă să vorbească mai mult «occidentaleză» decât turcă, orice-ar însemna limba asta. Şi oricât de distinct şi solid ar fi poziţionat în momentul de faţă, ca «altceva» decât Pro TV şi Antena 1“, conchide analistul Iulian Comănescu. 

 

citeste totul despre: