Cronică de film: A fi american

0
0
zborul

Regizorul Robert Zemeckis face, în „Zborul / Flight“, un excelent studiu de caz al unui individ şi al sistemului în care trebuie să se mişte. Pentru rolul interpretat, Denzel Washington a fost nominalizat la Oscar.

„De vrei să ştii ce înseamnă american“ – vorba cântecului –, cel mai bine este să le vezi filmele. Astfel, oricine îşi poate face o idee de ce vorbim acum de un imperiu american, şi nu de al altcuiva. Geniul american (în sensul de spirit al locului/timpului) se dezvăluie cel mai bine în peliculele care pun în discuţie posibila încălcare a regulilor după care se ghidează această comunitate atât de specială, cu alte cuvinte excepţiile de la regulile altfel de fier.

Se ştie că americanii sunt obsedaţi de procese şi de despicatul firului legislativ în patru, iar cinematografia de peste Ocean abundă în filme dedicate unor procese, anchete, dezvăluiri etc. Este şi cazul filmului „Flight / Zborul“, chiar dacă aici nu e vorba de un proces propriu-zis, ci de etapele preliminare ale acestuia.

Un erou în chestiune

Despre ce-i vorba? Consecinţele unui fatidic accident de avion sunt reduse la minim de îndrăzneaţa şi originala manevră de aterizare efectuată de un pilot înzestrat (Denzel Washington). Astfel sunt salvate 96 din cele 102 suflete aflate la bord.

Pilotul, pe numele său Whip Whitaker, este privit iniţial ca un erou, dar... există un „dar“. În noaptea precedentă zborului, Whip, împreună cu una din însoţitoarele de bord, băuse la greu, iar dimineaţa, pentru a se trezi, prizase cocaină. Ancheta asupra cauzelor accidentului nu întârzie să scoată la iveală acest comportament al pilotului.

Mai mult, aflăm că Whitaker are mai demult o problemă (gravă) cu alcoolul, pe care a reuşit s-o ascundă până la accident. Pilotul continuă să aibă acest stil de viaţă dezordonat (consumă cantităţi enorme de alcool), cu toate că încearcă, fără succes, să renunţe. Aceasta în condiţiile în care toţi ochii sunt pe el şi urmează audierea în faţa comisiei de anchetă. Din acest moment, toate eforturile lui Whip, ale apropiaţilor săi şi ale celor direct implicaţi (sindicat, companie etc.) se concentrează în a-l scoate basma curată pe eroul din ce în ce mai diminuat.

Individ contra sistem

Ceea ce trebuie să fie clar este că accidentul aeronavei nu are nicio legătură cu comportamentul anterior al pilotului. Ancheta oficială arată fără dubiu cele două piese care, neschimbate la timp, s-au uzat şi au dus la prăbuşire. Este iarăşi cert că numai manevra pilotului a împiedicat o catastrofă totală. Toţi cei implicaţi sunt foarte conştienţi de aceste lucruri, dar mai sunt conştienţi şi că, dacă faptele reprobabile ale lui Whip vor fi dovedite, îl aşteaptă ani grei de închisoare.

Aşadar, avem pe de-o parte un individ – Whip Whitaker – al cărui caracter este dezvoltat minuţios de scenariu. Dependenţa lui este analizată pe toate feţele, fiindu-ne arătat şi eşecul profund în viaţa personală: o fostă soţie şi un fiu adolescent care nu-i mai vorbesc şi îl dispreţuiesc. Pe de altă parte, avem un sistem extrem de bine pus la punct, care se bazează pe reguli şi proceduri aproape automat duse la îndeplinire. Sistemul stă la baza societăţii americane şi nu admite, din acest motiv, niciun fel de derogări. În cele din urmă, pilotul va ceda şi îşi va recunoaşte greşeala, atât individuală cât şi faţă de sistem.

Este diferenţa între o societate (să-i zicem occidentală) şi un sistem bazate pe reguli şi pe respectarea lor şi una care funcţionează prin maimuţărirea sau încălcarea lor (aşa-zis orientală, cum e cazul celei româneşti).

Zemeckis (care a regizat „Forrest Gump“, „Contact“, „Cast Away“/„Naufragiatul“) filmează totul frumos, într-un fel de clarobscur inversat, în care zona de penumbră aparţine personajelor torturate de pulsiuni şi de demoni interiori.

Zborul / Flight (SUA, 2012)

Regia: Robert Zemeckis

Cu: Denzel Washington, Don Cheadle, John Goodman