Comisia Europeană vrea absolvenţi pregătiţi să muncească oriunde în lume şi mai mulţi studenţi din afara UE

0
Publicat:
Ultima actualizare:
45% din studenţii lumii învaţă în universităţi din statele Uniunii Europene
45% din studenţii lumii învaţă în universităţi din statele Uniunii Europene

Comisia Europeană (CE) lansează o nouă strategie, intitulată „Învăţământul superior european în lume“, care îşi propune ca absolvenţii celor 4.000 de universităţi europene să deţină aptitudinile internaţionale necesare pentru a munci oriunde în lume.

„Peisajul învăţământului superior internaţional se modifică dramatic ca formă şi dimensiune, în condiţiile unei concurenţe sporite din partea unor ţări precum China Şi India. Acest fapt impune o revizuire a modului în care funcţionează cele 4.000 de universităţi din Europa, nu doar în context internaţional, ci şi în privinţa modului în care acestea oferă educaţie studenţilor europeni în ţările lor de origine“, se arată într-un comunicat de joi al Comisiei Europene (CE).

Ca atare, Comisia Europeană lansează o nouă strategie, intitulată „Învăţământul superior european în lume“, cu scopul de a se asigura că absolvenţii europeni dobândesc aptitudinile internaţionale care le sunt necesare pentru a munci oriunde în lume şi că Europa rămâne cea mai atractivă destinaţie pentru studenţii internaţionali. 

„Erasmus+, noul program al UE pentru educaţie, formare, tineret şi sport, va aloca peste 400 de milioane de euro pe an pentru a sprijini schimburile internaţionale de studenţi, precum şi o mai strânsă cooperare între universităţile europene şi partenerii lor din întreaga lume“, susţin oficialii europeni. 

În acest context, comisarul pentru educaţie, cultură, multilingvism şi tineret, Androulla Vassiliou, spune că universităţile europene trebuie să aibă o viziune globală.

Strategie pentru atragerea studenţilor din afara UE

 „Ele trebuie să acţioneze în mod strategic, pentru a valorifica buna reputaţie a Europei în ceea ce priveşte învăţământul superior de înaltă calitate. Universităţile trebuie să promoveze mobilitatea internaţională a studenţilor şi a personalului, să ofere programe de studiu inovatoare de nivel mondial, precum şi excelenţă în materie de predare şi cercetare. Cu toate că există numeroase universităţi europene care au legături bune în interiorul UE, multe nu au o strategie clară pentru consolidarea legăturilor cu parteneri din afara Europei. Această situaţie trebuie să se schimbe urgent. Comisia va sprijini statele membre pentru ca acestea să îşi poată dezvolta reţelele internaţionale în domeniul învăţământului superior. Pentru aceasta nu există un model unic: ţările trebuie să îşi folosească propriile atuuri", a declarat Vassiliou.

În universităţile şi alte instituţii de învăţământ superior din Uniunea Europeană învaţă peste 19 milioane de studenţi.

Potrivit CE, universităţile trebuie să promoveze o perspectivă internaţională în rândul celor 85 % dintre studenţi care nu sunt mobili, astfel încât şi aceştia să dobândească aptitudinile internaţionale necesare într-o lume globalizată. Aceasta înseamnă că universităţile trebuie să elaboreze programe de studii internaţionale, să promoveze competenţele lingvistice şi să dezvolte învăţarea digitală.

400 de milioane de studenţi în 2030, în toată lumea

CE preconizează că numărul studenţilor din cadrul învăţământului superior din lume va creşte de patru ori, de la aproximativ 100 de milioane în 2000, la 400 de milioane în 2030, cu o creştere deosebit de puternică în Asia şi America Latină.

„În prezent, Europa atrage aproximativ 45 % dintre toţi studenţii internaţionali, însă investiţiile concurenţilor săi în învăţământul superior se află într-o creştere rapidă. Ţările din care provin cei mai mulţi studenţi internaţionali mobili sunt China, India şi Coreea de Sud. Noul program Erasmus+, care urmează a fi lansat în ianuarie 2014, va integra pentru prima dată oportunităţi care să permită studenţilor din afara frontierelor Europei să îţi desfăşoare o parte din studiile universitare la o universitate europeană sau vice-versa. Se vor finanţa 135.000 de schimburi de studenţi şi personal între UE şi restul lumii - cu 100 000 mai multe decât în cadrul actualului program Erasmus Mundus, în plus faţă de 3 milioane de schimburi de studenţ şi de personal în cadrul UE“, arată CE.

Strategia „Învăţământul superior european în lume“ se bazează pe lucrările începute în 2011 odată cu agenda UE privind modernizarea învăţământului superior, care are ca scop îmbunătăţirea calităţii şi relevanţei învăţământului superior pentru a se asigura că tinerii deţin combinaţia optimă de competenţe pentru piaţa forţei de muncă.

Comisia se angajează astfel să consolideze parteneriatele universitare la scară mondială. Cu noua generaţie de programe ale UE, în special Erasmus+ şi Orizont 2020 pentru cercetare, CE va folosi succesul programului Erasmus Mundus şi al acţiunilor Marie Curie pentru a se asigura că internaţionalizarea şi modernizarea învăţământului superior european este o prioritate de vârf.

Obiectivele principale ale strategiei de internaţionalizare ale Comisiei sunt: îmbunătăţirea calităţii globale a educaţiei europene prin facilitarea învăţării reciproce, a cooperării şi comparaţiei cu alţi furnizori de învăţământ din lume; stimularea inovării şi a creării de locuri de muncă în Europa prin atragerea studenţilor mobili la nivel internaţional şi a migranţilor calificaţi; lărgirea orizonturilor, sporirea şanselor de angajare şi pregătirea studenţilor pentru a deveni cetăţeni mondiali; influenţarea şi angajarea de noi categorii de public într-un mod care să avanseze poziţia UE în lume.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite