FOTO Elevii români au obţinut medalia de aur la Campionatul de Robotică din Coreea de Sud

FOTO Elevii români au obţinut medalia de aur la Campionatul
de Robotică din Coreea de Sud

De la stânga la dreapta: elevii Claudiu Ion, Răzvan Haş şi Călin Banciu, alături de robotul creat de ei. Fotografii: Marian Iliescu

Echipa de robotică a României, formată din trei elevi de liceu, Răzvan Haş şi Claudiu Ion, ambii elevi la Colegiul Naţional „Tudor Vianu“, împreună cu Călin Banciu, elev la Colegiul Naţional „I. L. Caragiale“, a câştigat medalia de aur la Campionatul de Robotică „First Tech Challenge“, desfăşurat în Coreea de Sud, în perioada 20-27 ianuarie.

Doi colegi de liceu acoperă zgomotul metroului pestriţ cu impresii despre „Ion“ al lui Liviu Rebreanu. Nu prea le-a plăcut. Cu un caiet studenţesc de matematică pe care-l vântură prin faţa colegei şi pe care are scrise, cu pix roşu, definiţiile teoremelor, puştiul dintr-a X-a se plânge că are test la matematică. „Şi eu teză la fizică!“, spune colega lui, fără să mimeze vreun entuziasm însă. Îi sclipesc ochii abia când îl provoacă să ghicească de ce crede că poartă rochie tocmai azi. „Păi, pentru copiuţe, să le ascund ca lumea, cum altfel?“ şi râd amândoi. În jurul lor, oamenii mari dau din cap nemulţumiţi.

În acelaşi oraş şi doar câteva minute mai târziu, undeva, la capătul Bucureştiului, pe aeroportul Otopeni, uşile de la poarta „Sosiri“ se deschid în faţa a trei elevi care poartă fiecare la gât câte-o medalie de aur. Răzvan Haş, în clasa a XII-a, Claudiu Ion, mai mic cu un an, elevi ai liceului „Tudor Vianu“ din Capitală, împreună cu Călin Banciu, în clasa a IX-a la Colegiul Naţional „I. L. Caragiale“, dar fost „vianist“ şi el, se întorc victorioşi de la concursul internaţional de robotică din Coreea de Sud, „First Tech Challenge“. Au câştigat medalia de aur cu un robot construit de ei de la la zero şi pe care, acum, îl ghidează cu o telecomandă în faţa profesorilor care-i întâmpină cu felicitări. În jurul lor, oamenii mari aplaudă emoţionaţi.

Trio-ul „AutoVortex“
Îmbrăcaţi în tricourile care anunţă echipa câştigătoare, AutoVortex, cei trei puşti au povestit, pentru „Adevărul“, de ce robotul lor a fost mult mai bun decât ceilalţi din concursul unde au participat 120 de echipe coreene şi peste 1.500 de concurenţi, care sunt provocările atunci când vrei să fii inventator, dar nu poţi decât în timpul liber, şi care sunt impresiile despre competiţia din Coreea de Sud. Pentru ei, „Ion“, de Liviu Rebreanu, mai poate să aştepte.

Antrenaţi de Ionuţ Panea, preparator la Academia de Studii Economice din Bucureşti, cei trei elevi au reuşit să fluture steagul în roşu-galben-albastru pe cea mai înaltă treaptă a podiumul sud-coreean, România fiind, de altfel, şi singura ţară străină care s-a prezentat la acest concurs. Dacă până anul trecut, „First Tech Challange“ din Coreea de Sud, care s-a desfăşurat în perioada 20-27 ianuarie, era o competiţie dedicată doar elevilor din ţară, începând de anul acesta, s-au putut înscrie şi participa echipe din mai multe ţări.

În ce constă competiţia şi de ce „Opossum“ a fost cel mai bun
În rândul elevilor de liceu pasionaţi de robotică, „First Tech Challange“ este o competiţie-simbol, fiind, de altfel, cea mai importantă din Europa Centrală şi de Est. Campionatul constă într-o serie de meciuri disputate între alianţe de câte două echipe participante în concurs, alianţe formate în baza unor meciuri de calificare. În timpul meciului, fiecare robot trebuie să colecteze un număr cât mai mare de bile (de două dimensiuni – cele mari valorând mai multe puncte) şi sa le pună în cilindri mobili. Regula jocului de anul acesta, care se schimbă în fiecare an, este „Cascade Effect“ şi a fost stabilită în septembrie 2014, în Statele Unite ale Americii. Meciul începe printr-o perioadă „de autonomie“ de 30 de secunde, timp în care robotul se mişcă singur pe baza unui program gândit, dinainte, de echipă. Apoi, timp de două minute, robotul este ghidat printr-un joystick. Iar pe teren, roboţii se luptă pentru colectarea bilelor şi cel mai ingenios câştigă.

Iar „Opossum“, robotul care a fost construit timp de aproape şase luni, s-a dovedit a fi mai abil cu câteva comezi în faţa celorlalţi din concurs. „Am vrut să facem un experiment şi să realizăm cel mai complex şasiu (n.r. - cadru rigid care se montează pe roţi şi susţine caroseria unui sistem tehnic), aşa încât am realizat singurul robot-şasiu care este unidirecţional. Adică robotul nostru are fiecare roată comandată individual, care poate lovi, împinge, mişca instant în orice direcţie, fără să mai pierzi, ca la maşină, timpul de virare, de întoarcere. Iar asta e vital pentru un meci în care ai doar două minute“, a spus, pentru  „Adevărul“, Ionuţ Panea, coordonatorul elevilor, care participă la această competiţie de trei ani.

Următoarea competiţie, foarte grea: în Rusia
Pe Claudiu Ion şi pe Răzvan Haş, elevi la liceul „Tudor Vianu“ din Bucureşti, Călin Banciu, celălalt coleg din echipă,  i-a cunoscut la Competiţia Naţională de Robotică Educaţionala World Robot Olympiad (WRO) în urmă cu un an. „Ne-am împrietenit acolo şi am aflat că ei doi deja începuseră să lucreze la robot. Mi s-a părut extrem de interesant aşa că am decis şi am reuşit să fac parte din echipă“, spune Călin, care abia aşteaptă competiţiile viitoare.

Şi vor fi. În mai puţin de două săptămâni echipa FTC 5843 AutoVortex va merge la o nouă competiţie de robotică, în Rusia, unde, spun ei, vor concura cu echipe din mai multe ţări, cel mai greu de învins rival fiind chiar Rusia. Călin e însă încrezător. „În Coreea de Sud a fost un fel de antrenament pentru ce urmează în Rusia. Va trebui să mai facem câteva îmbunătăţiri la robot şi sperăm să reuşim să ajungem la competiţia mondială din Statele Unite, care va fi în aprilie“.

Informatica, cunoştinţă de bază pentru a construi un robot
Pentru Răzvan Haş, elev în clasa a XII-a, robotica este mai mult decât o pasiune, este chiar ceea ce-şi doreşte precum meserie. Deşi e prima oară când participă la First Tech Challenge, a adunat în CV destule alte participări la concursuri cu care să fie acceptat la o universitate de profil din Germania, la Leibnitz, unde va studia mecatronica. „În primul rând, trebuie să fii pasionat, pentru că e un lucru pe care-l faci în timpul liber. Este o diferenţă mare între olimpiadele normale şi acestea - fiindcă aici accentul se pune pe practică. Noi construim ceva şi aflăm pe parcurs. Totuşi, e nevoie să ştii bine informatica, fiindcă totul este programat în limbaj C++, dar şi fizică şi matematică. De exemplu, noi avem un giroscop pe robot care ne măsoară cât de repede şi câte grade s-a învârtit robotul. Dar cel mai mult învăţăm lucrând la el“, explică Răzvan de ce cunoştinţe ai nevoie pentru a realiza un astfel de robot.

În SUA, robotica se studiază ca materie. Noi construim robotul în timpul nostru liber.

Claudiu Ion, elev


Claudiu Ion, al treilea membru al echipei, este şi cel care cunoaşte competiţia cel mai bine. În urmă cu doi ani, când era în clasa a IX-a a fost la concursul din Chicago, unde a văzut că nivelul competiţiei este cu mult mai ridicat. Pentru că, dacă, aici în ţară, elevii îşi construiesc singuri robotul, în timpul liber, peste ocean, elevii studiază robotica în liceu şi au sprijinul profesorilor pentru a le construi.  „Echipele din State sunt mult mai bine antrenate, dispun de materiale mult mai bune. La ei, robotica este o materie în şcoală, aşa cum este fizica la noi, iar pe ei îi ajută mult profesorii să construiască acel robot. Noi o facem în timpul liber, ne gândim, experimentă, ne jucăm. În plus, ei dispun şi de multe piese, uneori primesc fonduri pentru el. Or, noi uneori ne gâdim cum să optimizăm robotul ca să scăpăm de anumite piese pe care nu putem să le procurăm“, spune Claudiu, care îşi doreşte să urmeze o facultate de „computer science“. De preferat la o universitate din afară.

Competitia de Robotica „FIRST Tech Challenge“ este iniţiată de FIRST, organizaţie internaţională care îşi propune să stimuleze evii de liceu să îşi pună în practică cunoştintele de matematică, fizică şi informatică, prin construirea unui produs finit a cărui elaborare integrează cele trei domenii şi care, în final, este robotul lor de competiţie. În urmă cu doi ani,  Şcoală Americană Internaţională din Bucureşti a organizat campionatul „FIRST Tech Challenge, unde au participat  11 echipe  formate din elevi pasionaţi de tehnologie, din mai multe ţări.

citeste totul despre: