Da, e vorba despre faptul că preţul la gazele naturale pentru consumatorii casnici a crescut cu peste 8%. În traducere, pentru populaţie, asta înseamnă, în medie, 5 lei mari şi laţi lunar, per gospodărie. Pentru furnizori şi distribuitori, asta înseamnă bani mulţi, de fapt o „datorie“ restantă după ce s-a adoptat OUG64/2017 şi achitată abia acum.

Luni după-amiază, ANRE a emis un comunicat aproape indescifrabil, în care a făcut următorul anunţ: componenta principală a sumei fixe unitare pentru acoperirea costurilor de achiziţie a gazelor naturale (CUG) va creşte de la 81,48 de lei/Mwh la 88,28 de lei/Mwh. În acest CUG sunt cuprinse preţul de achiziţie pentru gazele naturale din producţia internă, în perioada ciclului de injecţie, tarifele aferente serviciilor de înmagazinare (componenta fixă pentru rezervarea de capacitate, componenta volumetrică pentru injecţia gazelor naturale şi componenta volumetrică pentru extracţia gazelor naturale) şi costurile aferente finanţării pentru gazele naturale extrase din înmagazinare. În factura finală, însă, consumatorii mai plătesc şi alte servicii precum costul de distribuţie şi furnizare. Într-un final, consumatorii casnici vor resimţi, în medie, o creştere lunară de cel puţin 5 lei după ce ANRE a mai precizat că vor fi actualizate şi alte componente ale preţurilor.

Într-o ţară normală, condusă de politicieni responsabili şi de profesionişti, discuţia trebuia să se oprească aici. Pentru că o creştere a preţului gazului natural era de aşteptat. Cotaţia barilului petrolului a crescut în ultimul an şi jumătate, cursul euro/leu e pe un trend ascendent iar inflaţia a crescut peste aşteptările BNR. Dacă inclusiv preţul la alimente e pe un trend ascendent, de ce nu ar creşte şi utilităţile? Populaţia are bani, doar s-au făcut reduceri de taxe şi impozite şi s-au mărit pensii şi salarii anul trecut. Dar când faci creştere de preţ la gaze naturale în ianuarie, ca să revenim la subiect, trebuie să te întrebi dacă 10% chiar se justifică!

Anul trecut, Iulian Iancu (foto dreapta), preşedintele Comisiei pentru Industrii şi Servicii din Camera Deputaţilor, a trâmbiţat că, după eliminarea preţului fix la producţia de gaze naturale prin efectele OUG64/2017, se va abate asupra neamului românesc catastrofa. Ne şi imaginam că iarna am fi făcut focul în casă după ce am fi aprins nişte vreascuri prin frecarea unor cremene.

În realitate, declaraţiile iresponsabile ale politicienilor au volatilizat piaţa pentru ca fiecare cetăţean din această ţară să contribuie, în final, cu câte 5 lei la bunăstarea distribuitorilor şi furnizorilor de gaze, după ce aceştia şi-au văzut profiturile risipindu-se ca nisipul printre degete odată cu adoptarea OUG64/2017. Şi asta pentru că n-au mai putut jongla cu preţul fix la producţia de gaze. Astfel, pentru aceşti 5 lei, cineva s-a străduit tare de tot! Aşadar:

  1. S-au adus amendamente la OUG64/2017 care încălcau principiile concurenţiale europene. Comisia Europeană a avertizat România că, dacă o continuă pe drumul ăsta, o va paste infringement-ul
     
  2. S-a spus că preţul la gazele naturale pentru populaţie a crescut ba cu 33%, ba cu 50% după intrarea în vigoare a OUG64 când, în realitate INS confirma spre finalul anului trecut, că preţul a crescut în 2017 cu 1.51%. Nu e problemă, îl măreşte PSD cu 10% în 2018!
     
  3. Piaţa a fost clătinată după ce au apărut planuri pentru naţionalizarea tranzacţiilor pe bursă iar o companie furnizoare a anunţat că ar putea să nu fie suficiente gaze naturale pentru asigurarea consumului pe timp de iarnă
     
  4. Vechea conducere a ANRE a fost executată pentru că voia să crească preţul cu 6% al CUG începând 1 noiembrie 2017. Lasă că l-a crescut noua conducere, cu cel puţin 10%, de la 10 ianuarie 2018, deşi, în realitate, ANRE trebuia să opereze această modificare după trecerea iernii, la 1 aprilie!
     
  5. A fost constituită o comisie de anchetă a ANRE, pentru a se vedea dacă există o creştere de preţ la consumatorii casnici după eliminarea preţului fix la producţie. Această comisie trebuia finalizată cu prezentarea unui raport. La ce mai e bun raportul, dacă ANRE a recunoscut retroactiv nişte tarife şi, în consecinţă, a crescut preţul? 

„Ce ţară pe această planetă şi cum ar putea România, pentru consumatorul ei casnic, să suporte o creştere de 50%, fără să-şi asume riscuri extraordinar de mari? Deja 50% din vulnerabilii României sunt vulnerabili din cauza creşterilor de preţuri la energie electrică şi gaze naturale.“

Iulian Iancu, preşedintele Comisiei de Industrii şi Servicii de la Camera Deputaţilor

E clar pentru toată lumea că această creştere de preţ este mai mică decât ceea ce prevestea Iulian Iancu, dar mai mare decât ar fi trebuit să fie dacă preţul era modificat în noiembrie 2017. Atunci, nu a vrut PSD pentru că, deh, nu este cuşer să fii un partid populist şi să faci creşteri de preţ fix înainte de Sărbători. O faci după! În plus, controlul PSD asupra ANRE trebuia să fie total!

Dar parlamentarii nu au fost preocupaţi decât să creeze un context în care au încercat să sădească în mintea populaţiei un sentiment de panică. Preţul la gaze va exploda! Şoc şi groază! Ce ne facem? O să ajungem la mâna ruşilor, din nou! O să murim de frig în case! Şi asta ca, într-un final, când ştirea că, de fapt, cheltuiala nu înseamnă decât 5 lei în plus, totul să cadă în derizoriu. Să te facă să zici, „lasă, mă, mai contează? Bine că nu e mai mult!“ În realitate, aceşti 5 lei se vor duce la nişte jucători din piaţă care vor pune deoparte nişte bani frumoşi. Unii dintre ei ameninţau populaţia României că ar putea să se confrunte în această iarnă cu o posibilă criză a gazelor naturale.

În realitate, atunci când Iulian Iancu a spus că ar fi enorm ca preţul gazelor naturale să crească cu 50%, el nu a făcut decât să creeze un benchmark. Dacă şeful Comisiei spune că 50% e mult, o creştere de 10% ar fi ok? Şi uite că a fost, mai ales că ea a fost operată de ANRE înainte să prezinte raportul privind evoluţia preţurilor după adoptarea OUG64. 

„Dacă domnia sa (n.r. Nicolae Havrileţ) mai era preşedinte, se întâmpla acest lucru (n.r. să crească preţul cu 6%). Din informaţiile mele, noul comitet de reglementare al ANRE a luat decizia să facă această analiză în cursul lunii martie, după ce trece şi vârful de iarnă. Deci, nu mai fi o creştere“

Iulian Iancu, preşedintele Comisiei de Industrii şi Servicii de la Camera Deputaţilor

Sunt acestea semnele unei pieţe normale, curăţată de influenţa politicului? În niciun caz! Deoarece această creştere are o mare doză de volatilitate şi se datorează unei percepţii de incertitudine. Vor fi două burse, sau doar una? Se va mai face BRUA sau nu se va mai face BRUA? Creşte preţul la gaze sau nu creşte? Mai măreşte ANRE preţul încă o dată în aprilie sau nu? Şi uite aşa, afacerile se fac cel mai bine în haos.