Casa de marcat nu e acasă. Ce spun comercianţii despre posibilitatea cumpărătorilor de a pleca din magazin cu marfa gratis dacă nu le dau bon

Casa de marcat nu e acasă. Ce spun comercianţii despre posibilitatea 
cumpărătorilor de a pleca din magazin cu marfa gratis dacă nu le dau bon

Desen de Vali Ivan

Comercianţii chestionaţi de „Adevărul“ nu cred că se va aplica prevederea care va da dreptul cumpărătorilor de a nu plăti dacă nu primesc bon fiscal. Ei spun că Guvernul vrea doar să le strice relaţia cu clienţii şi să-i întărâte pe hoţi.

Pe lângă oportunitatea, pentru clienţi, de a participa la Loteria Bonurilor Fiscale, Ordonanţa 10/2015 a creat mari nemulţumiri în „tabăra“ comercianţilor, mai ales prin controversata prevedere care ar da cumpărătorilor posibilitatea de a nu plăti în cazul în care nu primesc bon fiscal.

Guvernul a lansat acest normativ cu intenţia declarată de a mări gradul de colectare şi de disciplină financiară, având în vedere că numai în cazul TVA încasările abia ajung la 50% din potenţial, potrivit ultimelor estimări ale Consiliului Fiscal.

Dar comercianţii au o cu totul altă percepţie: în cadrul unui sondaj întreprins ieri de „Adevărul“, ei au acuzat autorităţile că, prin această prevedere, vor să-i pună în conflict cu clienţii şi chiar să încurajeze furturile din magazine.

„Vor fi multe abuzuri“

Vânzătoarea dintr-un magazin de cartier, spre exemplu, ne oferă bon fiscal din proprie iniţiativă, imediat după ce achităm contravaloarea unui pachet de napolitane.

„Ştiţi că de la 1 martie oricine poate pleca cu marfa dacă nu primeşte bon?“. Zâmbeşte. „Ştim“. Şi adaugă: „Dar probabil vor fi multe abuzuri“. Adică şi abuzuri din partea vânzărilor, care să-i caftească pe clienţii ce vor să plece cu bunurile pe care nu au primit bon... Dar şi oameni care vor forţa în mod special prevederile legii şi vor încerca să plece cu produse din magazine scuzându-se în acest mod.

„O să se sucească, dom’le, n-au cum s-o lase aşa. Păi mai mult îi întăreşte pe hoţi, să vină să fure din magazine pe motiv că nu le dai bon. Se bungheşte careva că nu-i merge vânzătorului casa de marcat, şi gata, sar pe marfă“, ne spune la rândul său un comerciant, la invitaţia noastră de a discuta prevederea buclucaşă.

El adaugă: „Sigur, astfel de lucruri nu se vor întâmpla aici, la noi, la două mere şi două surcele, dar întrebaţi-vă ce ar putea fi la un magazin de bijuterii sau de televizoare“.

De la o gheretă de incintă, la metrou, cerem ţigări şi ni se dă bon doar la cerere. Apoi întrebăm direct: „Ştiţi ce s-ar putea întâmpla de la 1 martie?“. „Da, ştiu ce se vrea, să ne învrăjbească. Poate aşa o să iasă, cum vor ei, dar să-l văd eu pe cumpărătorul care va ieşi de-aici fără să-mi plătească!“, ne spune, vizibil iritată, vânzătoarea.

„Am casă de marcat, dar e în altă parte“

Cumpărăm mere dintr-o piaţă agroalimentară. Vânzătorul le cântăreşte, calculează – „Face doi lei“. La întrebarea „Daţi şi bon?“, dintr-odată se schimbă la faţă.

„Aţi văzut la televizor, ştiţi că dacă de la 1 martie nu daţi bon, oricine poate pleca cu produsul“. Se uită vizibil enervat pe pereţii pieţei: „Am casă de marcat în altă parte“, spune el, într-o explicaţie pe care nici el n-o prea crede.

Ieşim din piaţa agricolă, ajungem la un butic. De aici luăm o pereche de şireturi. „Trei lei“, spune vânzătoarea. Alegem marfa şi intrăm în magazin să plătim. Nu dă bon. „Dăm, de obicei, dar acum facem inventar“, explică o altă persoană.

La o florărie, comandăm şi plătim un buchet de lalele de 15 lei, dar bonul... lipseşte. Îl cerem şi, surprinzător sau nu pentru o florărie, vânzătoarea se conformează. Dispare două minute, timp în care se duce într-un alt magazin, unde are casa de marcat, şi soseşte cu bon. La o altă florărie, nici vorbă de bon, dar cerem.

„Nu are baterii casa“, este argumentul florăresei.

În fine, la un grup de tarabe cu mandarine, ananas, portocale şi alte fructe exotice ni se precizează: „Noi suntem ţărani, producători (!) nu trebuie să dăm bon. Dacă vreţi bon, mergeţi la hipermarket“.
 


Scuzele comercianţilor

** S-au descărcat bateriile la casa de marcat.
** Am casă de marcat în altă parte (la altă tarabă – n.r.).
** Facem inventar.
** Eu sunt înlocuitor, staţi să vină vânzătorul, e plecat pentru câteva ore.
** Suntem ţărani, producători, nu trebuie să dăm bon.
** Casa de marcat e la reparat
 


Păstraţi bonurile pentru Loteria de Crăciun!

Prima extragere a Loteriei bonurilor fiscale, programată pentru 13 aprilie, va lua în calcul bonuri emise în perioada 2 februarie-28 martie 2015, dar tichetele trebuie păstrate în continuare, deoarece Loteria specială de Crăciun va include toate bonurile din acest an, a anunţat ieri ministrul Finanţelor, Darius Vâlcov.

„Va veni şi extragerea ocazională din decembrie, de Crăciun, şi atunci se vor lua în calcul toate bonurile emise anul acesta, din 2 februarie până în decembrie, când va fi stabilită data extragerii“, a spus Vâlcov.
 


„Linie fierbinte“ pentru reclamaţii la Fisc

Magazinele şi restaurantele vor fi obligate să afişeze la intrare anunţul conform căruia clienţii pot beneficia gratuit de produse dacă nu primesc bon fiscal şi va fi înfiinţată o linie telefonică gratuită către ANAF pentru sesizări, a anunţat ieri ministrul Darius Vâlcov.

El a reluat ideea că un client care nu a primit bon fiscal are dreptul să plece fără a achita produsul selectat dintr-un magazin sau consumat într-un restaurant.

„Dacă nu primeşte bonul fiscal, se consideră că produsul este un cadou“, a afirmat ministrul.

El a precizat că sesizările transmise la numărul de telefon cu apel gratuit către ANAF vor fi preluate permanent, indiferent de oră, dar nu vor genera o acţiune imediată, la faţa locului, ci vor sta la baza organizării ulterioare a unui control.

Chelnerul să aducă şi bonul

În acelaşi timp, pentru a evita abuzuri din partea clienţilor care într-un restaurant pot invoca faptul că nu au primit bon fiscal pentru a pleca fără să achite consumaţia, ministrul a recomandat reprezentanţilor unităţilor să înmâneze clientului bonul fiscal odată cu servirea comenzii.

„În momentul în care ni se va aduce mâncarea, cred că ar fi bine - ca o recomandare pe care aş face-o celor care prezintă produsele - să pună şi bonul fiscal.
Dacă se aduce comanda şi lângă se pune şi bonul fiscal, nu se mai poate face sesizare“, a spus ministrul.

citeste totul despre: