Băsescu: Portul Constanţa trebuie să rămână administraţiei centrale, Mazăre vrea să mulgă de acolo
0Portul Constanţa este un obiectiv de importanţă strategică, care trebuie să rămână în controlul administraţiei centrale, a declarat preşedintele Traian Băsescu, care a apreciat că s-a greşit prin acordarea a 30% din acţiuni Primăriei, deoarece Radu Mazăre nu ar vrea „decât să mulgă“.
„S-a făcut o greşeală formidabilă că i s-a dat 30% lui Mazăre, că el nu vrea decât să mulgă din port. Importanţa acestui port care e legat şi cu Canalul Dunăre – Marea Neagră (...) acest port este poarta de intrare pe Dunăre, dar acest port este portul de distribuţie în Marea Neagră“, a declarat şeful statului, la Realitatea TV.
El a menţionat că importanţa portului Constanţa este una strategică, inclusiv în raport cu Alianţa Nord Atlantică. „Lumea asta din port şi administraţia portului mai are şi misiunea de a-şi face datoria element de infrastructură strategică, şi asta o face la comanda Guvernului, şi o face cu maximă prioritate. Vreţi să vă imaginaţi comandantul trupelor NATO din Europa căutându-l bezmetic pe Mazăre prin Mamaia ca să discute despre mărirea capacităţii de tranzit pe anumite dane pentru tehnică de luptă americană? (...) Mai facem tranzit pentru vecini de utilaje speciale, de echipamente speciale care se anunţă de la guvern la guvern, şi noi ce să facem? Vedeţi că avem acolo unul care dacă nu e pe carul alegoric, se numeşte Mazăre, trataţi cu el să vă aprobe să faceţi acest tranzit prin portul Constanţa“, a mai spus Traian Băsescu.
Dan Şova, ministrul Transporturilor, a declarat recent, la Adevărul Live, că Ministerul va lista un pachet de 14% din acţiunile Portului Constanţa pentru a transparentiza compania şi va transfera 13% către Consiliul Local.
„Cele mai mari porturi europene, Rotterdam şi Hamburg se află în totalitate la primării. La noi, acum statul are 60%, 20% Consiliul Local şi 20% Fondul Proprietatea. Ministerul va lista 14% pentru a transparentiza compania şi va transfera 13% către Consiliul Local. Acum este o evaziune de 40% în port“, a spus Şova.
Şova a mai spus că în Portul Constanţa există sute de contracte semnate în dauna intereselor statului, danele fiind închiriate la 0,05 euro pe metrul pătrat, iar acest lucru nu mai poate continua.
Portul din Constanţa poate deveni cel mai mare port din Europa, a mai afirmat Şova. Acest lucru depinde, însă, de realizarea terminalului de mare adâncime de la Constanţa Sud. Iar investiţiile, evaluate la 150-200 de milioane de euro, nu pot veni decât dacă Administraţia Maritimă Constanţa se transparentizează, adică se listează. După transfer şi listare, atât statul, cât şi consiliul local vor controla câte 33% din acţiuni. El a mai spus că marile porturi ale Europei, precum Rotterdam şi Hamburg sunt controlate de către autorităţile locale.
Consiliul Local şi-a dat acordul pentru a primi gratuit acţiunile
Consiliul local Constanţa şi-a dat în urmă cu două săptămâni acordul pentru preluarea a încă 13 la sută din acţiunile Administraţiei Porturilor Maritime (APM) Constanţa, primarul Radu Mazăre spunând că transferul nu va fi făcut încă, în lipsa unei hotărâre de guvern sau al unui proiect de lege.
Mazăre doreşte ca din dividendele primite să crească subvenţiile pentru căldură. „O parte din operatorii din port care plătesc nişte tarife extrem de mici în acest moment şi le-au plătit timp de 20 de ani către statul român, maximizându-şi profitul lor astfel la milioane şi milioane de euro, sigur că au încercat prin toate metodele să nu se facă acest transfer. Ei sunt speriaţi nu atât de administraţia locală, cât sunt speriaţi de faptul că 14 la sută vor ieşi pe Bursă şi că statul nu va mai deţine controlul nemaifiind majoritar“, a afirmat Mazăre.
Lupta pe controlul portului
Compania Naţională "Administraţia Porturilor Maritime" Constanţa estimează un profit brut de 38,2 milioane lei în acest an, cu 34% mai mare faţă de cel prevăzut în bugetul aprobat pentru 2013, şi a programat investiţii de 449,79 milioane lei, în creştere cu 26% faţă de nivelul bugetat anul trecut.
Radu Mazăre, primarul Constanţei, a cerut de mai multe ori trecerea companiei de stat în administrare locală. Pe de altă parte, Ramona Mănescu – fostul ministru liberal al Transporturilor – s-a opus acestei treceri, afirmând că portul este de importanţă naţională.
Mai puteţi citi:
O firmă de pilotaj naval, care a primit în mod dubios autorizaţie de operare în Portul Constanţa, este deţinută de soţia unui comisar-şef din Poliţia Transporturi, de la Serviciul de Investigare a Fraudelor, ce are în atribuţii chiar activitatea economică din port.
Sebastian Bodu spune că, dacă Radu Mazăre ar pune mâna pe Portul Constanţa, ar distruge comunitatea portuară şi îşi va impune propriile firme şi asfel va frâna dezvoltarea României.
PDL Constanţa: „Acum Mazăre are liber să pună mâna pe Portul Constanţa“
„Ieşirea liberalilor de la guvernare lasă drum liber PSD-ului în a-i înfăptui visul lui Radu Mazăre: să pună mâna pe Portul Constanţa“, este convingerea celor de la PDL Constanţa.
Directorul APC „a renunţat“ la toate funcţiile deţinute. „Cacealma“ - spun greviştii
Aurelian Andrei Popa, directorul general al Administraţiei Porturilor Maritime Constanţa (APMC), a transmis ministrului Transporturilor o adresă prin care anunţa că renunţă la toate funcţiile deţinute în cadrul instituţiei.
Administraţia Porturilor Maritime Constanţa are un profit din ce în ce mai mic, de la an la an, în ciuda managementului privat impus de Mazăre. Echipa de conducere spune însă că ultima lună a lui 2013 va răsturna statisticile.
Organizaţia patronală "Operatorul Portuar" şi Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare au transmis un memoriu prin care semnalează problemele grave din Portul Constanţa şi solicită abordarea directă a deficienţelor constatate în actul de administrare a companiei. Între timp, oficialii de la Palatul Victoria se pregătesc să-l cadorisească pe primarul Radu Mazăre cu un pachet semnificativ de acţiuni la Portul Constanţa.