Culisele rebeliunii de la Opera Naţională. Implicaţiile politice ale scandalului. Vicepremierul Vasile Dîncu va lua taurul de coarne după ce se va întoarce de la Iaşi
0Încep să apară dedesubturile nu prea plăcute ale protestului angajaţilor care-a dus până acum la anularea a trei spectacole pe scena Operei bucureştene. Rezolvarea situaţiei de la Opera Naţională Bucureşti a fost sistată până marţi, când cei responsabili, vicepremierul Vasile Dîncu şi ministrul Vlad Alexandrescu, se vor întoarce de la festivităţile de la Iaşi.
Vicepremierul Vasile Dîncu, solicitat de contestatarii anti-Johan Kobborg ca mediator, a declarat că se va întâlni cu protestatarii de la Opera Naţională Bucureşti (ONB) săptămâna viitoare. Sâmbătă seară, un nou protest a avut loc la Operă, iar balerinii români şi străini aflaţi pe scenă nu au putut să susţină spectacolul ce era programat, întrucât colegii din orchestră şi departamentul tehnic au boicotat reprezentaţia.
Colectivul Operei Naţionale Bucureşti nu a susţinut spectacolul programat sâmbătă seară, nemulţumiţi că Ministerul Culturii nu a răspuns memoriului pe care i l-au adresat, în care îşi exprimă revendicările, printre care aceea de renumire a dirijorului Tiberiu Soare la conducerea instituţiei. Vicepremierul Vasile Dîncu a declarat că urmează să stabilească datele întâlnirii cu protestatarii de la Operă, întâlnire care va avea loc „luni sau marţi“. Conform ministrului Vlad Alexandrescu, contactat de „Adevărul“, întâlnirea va avea loc tocmai marţi, pentru că oficialii pleacă la inaugurarea Palatului Culturii de la Iaşi: vicepremierul s-a deplasat acolo duminică după-amiază, iar ministrul i se va alătura în cursul dimineţii de luni.
UPDATE: Vicepremierul Vasile Dâncu a confirmat, pentru News.ro, că întâlnirea cu protestatarii de la Opera Naţională Bucureşti va avea loc marţi, la ora 12.00, chiar la sediul Operei, acolo unde a fost şi ministrul Culturii Vlad Alexandrescu, joi, fără a reuşi, însă, deblocarea conflictului.
Ori Soare, ori Kobborg
În exclusivitate pentru „Adevărul“, ministrul Vlad Alexandrescu a mărturisit dificultatea de a alege în prezent un manager al ONB care să mulţumească ambele tabere, motiv pentru care procesul de negociere va dura. Totodată, ministrul şi-a exprimat speranţa că angajaţii Operei vor reîncepe să joace, „pentru că nu există niciun motiv pentru care să nu o facă, din moment ce le-am satisfăcut revendicarea iniţială cea mai presantă, adică revocarea lui George Călin“.
„Nu mi-a fost uşor în dimineaţa zilei de joi, când am ascultat timp de două ore câteva sute de oameni, care răcneau la mine“, şi-a reamintit Vlad Alexandrescu.
„În momentul de faţă, cel mai important este să se reia spectacolele“, a întărit acesta. În acelaşi timp, ministrul Vlad Alexandrescu a infirmat categoric informaţiile „Adevărul“ conform cărora urmează o demisie, demitere sau excludere de la negocieri a sa, ca urmare a modului în care a gestionat criza de la ONB.
În cursul după-amiezii de duminică, a circulat un text al dirijorului Tiberiu Soare (fost director interimar al ONB la începutul conflictului, timp de cinci zile), erijat în lider a ceea ce putem numi rebeliunea angajaţilor ONB, care expune pe puncte motivele protestului pe care-l coordonează de miercurea trecută. Acestea ar fi: „imixtiunea cuplului Johan Kobborg-Alina Cojocaru în deciziile luate la nivel ministerial“, cererea de „verificare minuţioasă a întregii activităţi a ONB din ultimii 3 ani“ şi
„prezenţa în fruntea baletului ONB a unei personalităţi de talie internaţională, indiferent de culoarea paşaportului acesteia, cu excepţia domnului Johan Kobborg“,
lucru foarte important pentru că arată că poziţiile celor două tabere au ajuns complet ireconciliabile.
UPDATE: Reprezentaţia programată pentru seara de duminică, un spectacol care comemorează 400 de ani de la moartea lui Shakespeare, a avut loc, artiştii au urcat pe scenă purtând banderole albe. Totodată, spectatorilor le-au fost aduse la cunoştinţă motivele protestului, printre care o verificare a activităţii economice a Operei din ultimii trei ani şi numirea unui coordonator al baletului, altul decât Johan Kobborg.
Artiştii au urcat pe scenă purtând banderole albe, iar spectatorilor le vor fi aduse la cunoştinţă revendicările protestatarilor, a declarat pentru News.ro dirijorul Tiberiu Soare, fost director interimar al ONB şi unul dintre liderii informali ai protestatarilor de la Operă.
Manon şi temnicerii
Între timp, însă, încep să apară la lumină faptele care dovedesc că protestul de sâmbătă-seară, cu toată încărcătura sa emoţională, nu a fost deloc unul „spontan“, ci rezultatul unei pregătiri din timp. Lucrurile par a se fi organizat tocmai pentru ca confruntarea să ajungă sub ochii spectatorilor plătitori de bilet, care s-au prezentat normal să asiste la spectacolul programat, din moment ce nicio grevă oficială nu a fost declanşată în ONB şi niciun conflict de muncă nu a fost comunicat vreunei instanţe.
Contactată de „Adevărul“, balerina Marina Minoiu (interpreta la premieră a rolului titular din „Manon“, ultimul mare succes al echipei Kobborg-ONB), care-ar fi trebuit să joace sâmbătă-seară în prima parte a dipticului „DSCH. The Dream“, a povestit că toţi balerinii „au venit şi au repetat sâmbătă pentru spectacol, nu am fost anunţaţi de nimeni că nu se va juca; am fost puşi în faţa faptului împlinit“. Mai mult, cei din departamentul tehnic nu au vrut să deschidă cortina, aceasta fiind dată la o parte de balerini, pentru a arăta publicului că sunt gata să performeze.
„În timpul scurtului mandat al domnului Soare, ni s-a spus, mie şi altor balerini, că dacă vom refuza să dansăm, ne concediază şi vor recupera de la noi prejudiciul spectacolului. Dar ce se va întâmpla acum, când trei spectacole au fost deja anulate?“, a declarat Marina Minoiu.
Totodată, Marina Minoiu a dezvăluit, pentru „Adevărul“, că în jurul orei 17.30 în teatru şi-ar fi făcut apariţia Rareş Zaharia (un apropiat al lui Tiberiu Soare), fost consilier pentru operă al ministrului Vlad Alexandrescu şi unul din artizanii înlocuirii ca director a lui George Călin cu Tiberiu Soare, care a declanşat toată seria de evenimente care au urmat. În sala Operei s-ar fi strâns, într-un „consiliu de război“, liderii informali ai rebeliunii care-a dus în cele din urmă la nejucarea spectacolului de sâmbătă: dirijorii Tiberiu Soare şi Vlad Conta (foşti directori interimari ai ONB în aceste zile, care se consideră umiliţi succesiv de deciziile incoerente ale ministrului), fostul consilier Rareş Zaharia, balerinul Gigel Ungureanu (numit şef al baletului, în locul Floricăi Stănescu). La plecarea din sală, ei au fost observaţi în parcare, în grup, de balerina Marina Minoiu.
Soare, angajat politic?
Întrebată dacă va continua să joace la ONB în eventualitatea în care Johan Kobborg nu se va mai întoarce, balerina răspunde:
„Voi observa mersul lucrurilor, urmând să iau o decizie finală. Un lucru vreau însă să fie clar. Nu mă voi întoarce la vechiul sistem“ - Marina Minoiu
, cel de dinaintea venirii lui Johan Kobborg în 2013, pe care Minoiu îl descrie în cuvinte foarte negre, ca „lipsit de viziune artistică“ şi plin de sărăcie, umilinţe şi desconsiderare a artiştilor (vorbim aici de directoratul lui Cătălin Ionescu-Arbore, acuzat în prezent de fapte de corupţie).
În acelaşi timp, un afiş care circulă pe internet îl arată pe dirijorul Tiberiu Soare, liderul rebeliunii de la Opera Naţională (un om, de altfel, foarte inteligent şi cu pregătire militară), într-o postură cel puţin discutabilă: aceea de a cânta, într-un concert gratuit de Florii desfăşurat duminică după-amiază în Parcul Titan, sub egida primarului pesedist Robert Negoiţă (prin intermediul Centrului Cultural Casa Artelor, subvenţionat de primăria sectorului 3 şi coordonat de fosta regizoare de teatru Alice Barb, trecută pe afiş cu „conceptul şi regia evenimentului“ – sic), aflat în campanie electorală. Soare cântă cu orchestra proprie, Symphactory, dar soliştii Maria Jinga şi Liviu Indricău sunt menţionaţi între paranteze ca fiind ai Operei Naţionale Bucureşti. Legând lucrurile de insistenţa protestatarilor de a-l cere ca mediator pe pesedistul Vasile Dîncu, membru al Grupului de la Cluj, acestea capătă o turnură politică deloc inocentă.
Kobborg, mesaj către lume şi răspunsuri
După ce, sâmbătă seară, spectacolul de la Opera Naţională Bucureşti a fost anulat, deşi unii balerini, străini cei mai mulţi, erau pe scenă, pregătiţi pentru reprezentaţie, Johan Kobborg a publicat un scurt mesaj pe contul de Facebook: „România, accepţi asta? Europa, accepţi asta? Lume?“.
Reacţiile de susţinere din lumea internaţională a dansului nu au întârziat să apară în mediul online, în primul rând pe pagina de facebook a lui Johan Kobborg. Astfel, cunoscutul critic de balet Graham Watts a postat următorul mesaj:
„Cel mai bun lucru în dansul european se întâmplă în această seară în Republica Cehă la Aerowaves. Cel mai rău lucru în dansul european se întâmplă în această seară în scenele dezgustătoare de la Opera Naţională Bucureşti. Este atât de multă duplicitate, trădare, xenofobie, onoare, curaj şi loialitate arătate încât într-o zi toate acestea trebuie să devină un balet. Johan şi suporterii tăi - lumea raţiunii şi onoarei este cu voi“.
Tot Graham Watts a postat pe contul său fotografii din spectacole şi de la aplauze cu Bianca Fota şi Cristina Dijmaru, aflate acum printre contestatarele lui Kobborg, specificând ironic că nu le-a mers aşa rău sub conducerea lui Johan Kobborg. O altă susţinătoare a danezului, Anna M Gatti, reproduce o postare mai veche a Biancăi Fota, de pe 15 ianuarie, cu 3 fotografii din Londra, în care le mulţumea Alinei Cojocaru şi lui Johan Kobborg pentru tot sprijinul, trimiţându-le la final o inimioară.
Citeşte şi:
„Atmosferă de război în toată regula la Opera Naţională“ - reportaj de la protestul de sâmbătă care-a dus la ocuparea fosei