Raport GPeC pe 2019: românii au făcut cumpăraturi online de peste 4 miliarde de euro, în creştere cu 20% faţă de 2018

Raport GPeC pe 2019: românii au făcut cumpăraturi online de peste 4 miliarde de euro, în creştere cu 20% faţă de 2018

FOTO Shutterstock

Potrivit estimărilor ARMO (Asociaţia Română a Magazinelor Online), sectorul de e-commerce a depăşit pragul de 4,3 miliarde de euro la finalul anului 2019, cu 20-22% mai mult decât în 2018 când valoarea comerţului online a fost estimată la aprox. 3.6 miliarde de euro.

Ştiri pe aceeaşi temă

Ritmul de creştere 2019 vs. 2018 a fost mai redus comparativ cu 2018 vs. 2017, când rata de creştere a fost de circa 30%.

Valoarea de peste 4.3 miliarde de euro face referire la toate tranzacţiile generate din România atât către comercianţii autohtoni, precum şi către magazinele online din afara graniţelor ţării.

“Dacă facem o medie, înseamnă că românii au cheltuit pentru cumpărături online aprox 12 milioane de euro în fiecare zi a anului trecut, în creştere de la 9,86 milioane euro – media zilnică înregistrată în 2018”, spune Andrei Radu, CEO & Founder GPeC.

“Însă, potrivit Eurostat, doar 23% din populaţia României a făcut cumpărături online în 2019, ceea ce ne situează pe penultimul loc din Uniunea Europeană, devansând doar Bulgaria cu 22% - fapt care ne arată că e-commerce-ul românesc mai are mult loc de creştere”, adaugă el.

Cifra de 4,3 miliarde euro reprezintă strict segmentul e-tail, adică produsele fizice (tangibile) care au fost cumpărate prin internet. Nu sunt incluse serviciile, biletele de avion, vacanţele şi călătoriile, rezervările hoteliere, biletele la spectacole sau la diferite evenimente, plata facturilor la utilităţi, conţinutul download-abil etc.

Potrivit estimărilor principalilor jucători, comerţul online va continua să crească şi în 2020, cel mai probabil urmând să depăşească pragul de 5 miliarde de euro la finalul acestui an.

“Sectorul de comerţ electronic din România confirmă trendul pozitiv din ultimii ani, astfel că şi în 2019 a înregistrat o creştere de două cifre. Pentru prima dată a fost depăşit pragul de 4 miliarde de EUR, ceea ce înseamnă o evoluţie de 20-22% faţă de 2018. Există posibilitatea ca în 2020 să depăşim pragul de 5 miliarde de EUR”, spune Florinel Chiş, Director Executiv ARMO.

2018 a fost primul an în care numărul cumpărăturilor online făcute de pe telefonul mobil a depăşit Desktop-ul astfel: 54,8% au fost achiziţii de pe telefonul mobil, respectiv 45,2% cumpărături de pe Desktop.

FOTO Shutterstock

În 2019 tendinţa s-a accentuat, tot mai mulţi români preferând să cumpere online de pe telefon în detrimentul Desktop-ului, respectiv: 63,6% cumpără de pe Mobil comparativ cu 36,4% care au rămas fideli Desktop-ului.

Şi din punct de vedere al valorii totale a vânzărilor online, Mobilul este pe primul loc cu 57,1% comparativ cu 42,9% Desktop.

Potrivit ANCOM, la jumătatea anului 2019 existau 19,6 milioane de conexiuni internet mobil şi 5,1 milioane conexiuni internet fix.

Atât traficul, cât şi numărul de tranzacţii efectuate de pe telefonul mobil sunt mai ridicate seara, începând cu ora 18:00 până la miezul nopţii.

În schimb, în cursul zilei (cu preponderenţă în intervalul orar 10:00 – 15:00), românii preferă Desktop-ul pentru a face cumpărături online.

Decizia de cumpărare se ia în aproape jumătate dintre cazuri (46,5%) în prima oră de când cumpărătorul ajunge în magazinul online, iar acest procent este în creştere de la un an la altul: 42,6% în 2017 şi 45,2% în 2018.

Potrivit studiului GPeC şi iSense Solutions, 87% din cumpărătorii online compară preţurile pe 5 website-uri diferite înainte de a face achiziţia.

În mai 2019, GPeC împreună cu compania de cercetare de piaţă iSense Solutions au derulat un studiu în rândul utilizatorilor de internet pe un eşantion reprezentativ la nivel urban în funcţie de vârstă, sex, mărimea localităţii şi regiune. Studiul a avut loc pentru al treilea an consecutiv.

Dacă la nivel naţional, doar 23% din populaţia României a făcut cumpărături online în 2019 (sursa: Eurostat), potrivit studiului iSense cu reprezentativitate la nivel urban şi exclusiv în rândul utilizatorilor de internet, 56% din internauţi au cumpărat online cel puţin lunar, în creştere de la 53% în 2018.

Cumpărătorii online vizitează, în medie, 9 magazine pe an, cu o frecvenţă de 3-4 ori pe săptămână, în timp ce non-cumpărătorii vizitează 5 magazine online în decursul a 12 luni, cu o frecvenţă mai mică (1 dată pe săptămână). Cu alte cuvinte, magazinele online sunt vizitate destul de des chiar şi de cei care nu au făcut încă pasul spre cumpărare. Datele au rămas neschimbate în ultimii 3 ani.


Factorii esenţiali în luarea deciziei de cumpărare: preţurile mici, livrarea rapidă şi notorietatea magazinului online

Ca şi în ultimii 3 ani, cumpărătorii aleg să cumpere de la magazinele online cu notorietate pe piaţă, care au preţuri cât mai mici şi livrare cât mai rapidă, aceştia fiind principalii factori în luarea deciziei de cumpărare – neschimbaţi începând cu 2017.

În schimb, în 2019 s-au evidenţiat alţi doi factori care câştigă teren în luarea deciziei de cumpărare:

  • Recomandările prietenilor (Word Of Mouth)

  • Uşurinţa procesului de cumpărare (User Experience)

 

80% plată ramburs - metoda preferată de plată a românilor în comerţul online

Potrivit procesatorului de plăţi PayU, aprox. 20% din comenzile online sunt plătite online prin card, restul de 80% fiind achitate cash la livrarea produselor.

Procentul este estimativ ţinând cont că există şi alte modalităţi de plată (ex.: micro-plăţi prin SMS, online banking etc.), dar care rămân, în continuare, nesemnificative din punct de vedere procentual.

Trebuie luat în considerare şi faptul că cifrele furnizate de orice procesator de plăţi fac referire la toate tranzacţiile online (servicii, plăţi de facturi, bilete la spectacole etc.) şi nu doar la e-tail (produse fizice).

Conform cifrelor furnizate de PayU din punct de vedere al plăţilor online prin card pentru cumpărăturile online, valoarea medie a tranzacţiei a scăzut cu 9 puncte procentuale comparativ cu 2018, fiind de 39 EUR.

Potrivit PayU, topul categoriilor pentru care românii au făcut plăţi online prin card în 2019 (atât e-tail, cât şi servicii) a fost:

  • IT&C

  • Travel

  • Plăţi de facturi la utilităţi

  • Fashion

  • Home & Deco

  • Asigurări


 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: