Cum se „vede“ de la Orange folosirea internetului de mare viteză în România

Cum se „vede“ de la Orange folosirea internetului de mare viteză în România

FOTO Getty Images

La începutul anilor 2000, Orange îşi lăuda conectivitatea 3G. Atunci, apelul video era punctul forte. Acum, în 2016, Orange îşi laudă internetul 4G+. Ce îl „vinde“ pe acesta am încercat să aflu de la Ştefan Slavnicu, director tehnic Orange România.

Ştiri pe aceeaşi temă

În martie 2016, Orange anunţa că noile viteze 4G+ sunt accesibile prin telefoanele Samsung Galaxy S7 şi Samsung Galaxy S7 edge şi puteau fi testate de clienţi în patru Orange shop-uri din Bucureşti, Cluj-Napoca şi Iaşi. În alte 13 oraşe din ţară oferă viteze de până la 300Mbps, dar în acele shop-uri speciale viteza putea ajunge până la 374Mbps. Viteză mare, telefoane bune, dar la ce bună toată această tehnologie? Mai precis, la ce o folosesc oamenii. Pe lângă uz consumer, operatorul pregăteşte şi „alimentarea" cu date şi a mii şi zeci de mii de sisteme care ar trebui să ne uşureze munca în viitor. 

Ştefan Slavnicu susţine că utilizatorul care apreciază cel mai mult internetul de mare viteză este tânăr, până în 35-40 de ani, locuieşte în oraşe mari şi îşi doreşte să folosească datele mobile de câte ori are nevoie, fără a ţine cont de dispozitivul folosit. Când este în mişcare, are nevoie de aceeaşi calitate a navigării ca atunci când este acasă. Mai mult, utilizatorul tipic este cel care foloseşte aplicaţii de tip video - (live) streaming, supraveghere sau gaming online. Acestea sunt aplicaţiile care solicită cel mai mult infrastrcutura de comunicaţii atât în zona de acces, cât şi în zona de transmisiune şi agregare. În sfârşit, utilizatorii „clasici” folosesc Internetul pentru browsing, mail, divertisment, muzică, reţele sociale şi fără streaming.

„Această categorie de consumatori este în creştere, dacă ne uităm doar la modul în care a evoluat în 2015 consumul de date. Comparativ cu 2014, am înregistrat un plus de 230% al consumului de internet. Un factor care influenţează acest aspect este adopţia tot mai mare a telefoanelor inteligente. În prezent, peste 65% din clienţii care achiziţionează un telefon aleg un smartphone“, explică directorul tehnic al Orange.

Ce ar trebui să ştie utilizatorii despre 4G+, dincolo de viteză? La ce îi ajută?

Prin tehnologia 4G+, clienţii trăiesc o experienţă digitală îmbunătăţită beneficiind de acces instant la un conţinut mult mai variat. Spuneam mai devreme că, cel mai mult trafic de internet se duce spre streaming video – acesta este un tip de conţinut unde o latenţă mare sau o viteză de transfer redusă poate strica experienţa utilizatorului.

De asemenea, pe măsură ce dispozitivele inteligente dezvoltă o gamă din ce în ce mai mare de funcţionalităţi, reţeaua 4G şi 4G+ devine o resursă cu atât mai importantă. Fie că avem instalat un sistem de monitorizare şi control al casei, fie că utilizăm obiecte conectate la internet pentru a ne eficientiza afacerea, dispozitivele mobile şi, în esenţă, conexiunea permanentă la internet devin vitale.

Orange are şi un proiect pentru smart home, cu gadgeturi din sfera IoT.

Dincolo de viteză, reprezintă, totodată, şi incluziune socială, în special a grupurilor de persoane vulnerabile care suferă de deficienţe de auz sau de vedere. Spre exemplu, persoanele cu deficienţe de vedere pot folosi aplicaţii pe smartphone care să le ajute să înţeleagă mediul în care se află, sau care să le permită să interacţioneze cu alte persoane prin citirea mesajelor scrise. Persoanele cu deficienţe de auz pot folosi aplicaţii precum Skype pentru a comunica prin limbajul mimico-gestual. De asemenea, acest tip de tehnologie este un liant pentru comunităţile izolate, unde internetul fix nu este o soluţie.

Pe acest fond al creşterii vitezelor, Orange oferă şi apeluri VoLTE (voice over LTE). Cât de populare sunt acestea?

Numărul de clienţi care folosesc serviciul Apel 4G a avut o evoluţie foarte bună, datorită calităţii superioare a apelului. Faţă de media zilnică din ultimele două luni ale lui 2015, înregistrăm în 2016 o creştere în cazul traficului, unde media zilnică de ore vorbite prin noua tehnologie a crescut cu 72%.

Cât de mult înseamnă streaming video în folosirea internetului mobil?

În acest caz vitezele mari de transfer şi timpul de răspuns bun îmbunătăţesc foarte mult experienţa de utilizare. Spre exemplu, traficul generat de aplicaţiile de streaming raportat la aceeaşi perioadă a anului trecut este de aproape 2,5 ori mai mare în valoare absolută şi reprezintă 45% din totalul traficului de date mobile.

Totodată, vitezele mai mari de conectare ne permit furnizarea de internet WiFi în locuri publice precum arene sportive, şcoli sau mijloace de transport în comun. O astfel de implementare este cea din cadrul unui proiect demarat de Compania de Transport Public Cluj-Napoca, unde Orange a instalat în mijloacele de transport în comun hotspoturi Wi-Fi şi se înregistează în medie 1.027 de utilizatori unici pe săptămână.

  • Telefoane compatibile 4G+: Samsung (Samsung Galaxy S6, Samsung Galaxy S6 edge, Samsung Galaxy S6 edge+, Samsung Galaxy S7, Samsung Galaxy S7 edge), Huawei Nexus 6P, Sony Xperia Z5, Sony Xperia Z5 Compact, Sony Xperia Z5 Premium, HTC A9, LG Nexus 5X, Orange Neva 80, Huawei P9 şi LG G5.

 

Ce investiţie în infrastructură a făcut Orange pentru a putea oferi 4G+?

Investim un buget semnificativ în fiecare an pentru a îmbunătăţi fiabilitatea şi redundanţa reţelei. Astfel, din totalul bugetului departamentului tehnic, în jur de 20% este alocat zonei de operare şi mentenanţă, restul fiind destinat investiţiilor în noi tehnologii şi servicii precum şi pentru extinderea acoperirii şi capacităţilor de trafic pentru cele deja existente.

În ultimii ani investiţiile în reţea, fie că vorbim despre 2G, 3G sau 4G, au depăşit 100 de milioane de euro per an. Strategia pe următorii ani are în vedere continuarea acestor investiţii pentru a acomoda apetitul din ce în ce mai mare al clienţilor români pentru datele mobile. Astfel, prin strategia Esentials 2020 anunţată în 2015, Orange şi-a planificat investiţii de aproximativ 500 de milioane de euro până în 2018.

Şi în această strategie pentru următorii ani, atenţia pentru Internet of Things (IoT) unde se poziţionează?

Orange are în vedere la nivel de grup, dar şi în România construirea unei infrastructuri pentru aceste obiecte conectate la internet. În România, testăm tehnologia LoRaWAN în cadrul proiectelor dezvoltate pentru zonele de agricultură, sănătate, monitorizarea mediului şi telemetrie.

Obiectele IoT pot fi folosite pentru utilităţi. Aici, serviciile de telemetrie pot automatiza preluarea informaţiilor de la diverse contoare (apă, gaze, energie) şi trimiterea acestora într-un mod agregat către aplicaţiile furnizorilor de utilităţi, fiind o transparenţă mai mare faţă de consum, precum şi optimizarea acestuia din partea clientului final.

În agricultură, obiectele IoT ne pot ajuta să monitorizăm o gamă largă de parametri esenţiali, cum ar fi PH-ul solului, umiditatea, temperatura sau nivelul de dioxid de carbon. În industrie, obiectele conectate se traduc prin costuri reduse şi performanţă sporită prin automatizarea proceselor, monitorizarea de la distanţă a performanţelor echipamentelor, optimizarea costurilor de mentenanţă, sau urmărirea de la distanţă a activelor companiei.

Tendinţa este să spunem că acest domeniu aparţine viitorului, însă realitatea este că o parte din aplicaţiile despre care am vorbit deja există în fază de testare. Scopul este să identificăm cât mai multe aplicaţii care pot fi integrate în portofoliul Orange pentru clienţi şi companii deopotrivă.

Hai pe Facebook ca să ştii ce-i nou şi când nu eşti pe site!

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările