Ce trebuie să faci ca să nu iei ţeapă de Black Friday

Ce trebuie să faci ca să nu iei ţeapă de Black Friday

Luna noiembrie este luna în care cea mai mare parte a comercianţilor lansează campania Black Friday, în care, teoretic, ar trebui să opereze reduceri substanţiale ale preţurilor

Febra cumpărăturilor îi va cuprinde curând pe foarte mulţi dintre români, o mare parte dintre ei căutând oferte avantajoase pe site-urile diferiţilor operatori economici care participă la Black Friday. Puţini dintre aceştia ştiu însă că, odată cu această campanie de cumpărături fizice sau online, comercianţii nu vin numai cu oferte promoţionale, ci şi cu unele înşelătoare. 
 
În cele ce urmează supunem atenţiei un ghid practic pentru a evita să fiţi înşelaţi, realizat de autorităţile române şi europene din domeniul protecţiei consumatorilor.
 
În primul rând, indiferent dacă este vorba de un magazin online sau de unul clasic, preţul trebuie întotdeauna afişat clar, lizibil, în lei şi cu toate taxele incluse (TVA şi alte taxe suplimentare, dacă este cazul).
 
Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus.
 Pentru magazinele clasice, contractul este considerat a fi încheiat în momentul în care plăteşti şi primeşti produsul. În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil (de obicei pe mail), de către profesionist, a acceptării comenzii tale.
 
În ce primeşte renunţarea la contract, în cazul magazinelor fizice, acest lucru nu este permis, fiind acceptată doar renunţarea la achiziţia produsului online, în termen de 14 zile calendaristice de la data primirii produsului. În acest din urmă caz, dacă vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea produsului, va trebui să plăteşti tu returul. Comerciantul este obligat să-ţi ramburseze preţul plătit (inclusiv costurile de livrare a produsului la tine) în termen de maxim 14 zile de la momentul în care ai renunţat la contract.
 
Există însă anumite cazuri în care nu te poţi retrage din contract, cum ar fi pentru produsele care sunt realizate după specificaţiile tale sau înregistrările audio, video ori programele informatice.
 
În cât timp trebuie livrate produsele
 
Comerciantul trebuie să-şi îndeplinească obligaţiile contractuale în termen de cel mult 30 de zile de la data la care ai transmis comanda sau într-un termen mai scurt care ţi-a fost comunicat. Dacă vânzătorul nu a livrat produsele în termenul stabilit, trebuie să îi soliciţi să livreze cat mai repede posibil. În cazul în care livrarea nu se face nici în termenul suplimentar, ai dreptul să soliciţi banii înapoi în termen de 7 zile.  
 
Dacă produsul ajunge la tine deteriorat sau distrus vânzătorul este cel care suportă pierderea. Poţi solicita în acest caz un nou produs sau poţi renunţa la contract.
 
 Prin urmare, ai dreptul de a verifica, la momentul primirii coletului, dacă produsul din interior este în cea mai bună stare, astfel încât ulterior să nu existe probleme, chiar dacă există unii comercianţi care nu permit acest lucru.
   
Garanţiile
 
Regulile privind garanţiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziţionate produsele şi de preţul acestora, online, din magazinul clasic, la preţ redus sau la preţ întreg.
 
Garanţia legală se aplică pentru orice produs comercializat (cu anumite excepţii, clar stabilite). În momentul în care un produs îţi este vândut, beneficiezi de garanţia legală, fără ca garanţia să fi fost oferită de cineva anume, ci numai în temeiul legii. Garanţia legală este de doi ani, dar, pentru produse a căror durată de viaţă este mai mică de 2 ani, poate fi redusă la durata medie de utilizare a produsului, atât timp cât eşti informat despre acest lucru. Garanţia legală este responsabilitatea vânzătorului, la fel, în temeiul legii.
 
Garanţia comercială este cea care ”se dă” suplimentar. Este ceva în plus faţă de garanţia legală şi nu aduce atingere acesteia. O poate da atât producătorul, cât şi vânzătorul. Garanţia comercială poate îmbrăca orice formă: o durată de timp mai mare, rambursarea direct a sumei plătite în cazul apariţiei unui defect etc. Dar nu poate înlocui şi nu anulează garanţia legală.
 
Sfaturi pentru consumatori
 
•        Fă o listă cu produsele pe care doreşti să le achizitionezi şi cu preţurile actuale ale acestora. Acest lucru te va ajuta să eviţi falsele reduceri de preţuri, de exemplu atunci când comercianţii măresc preţul şi aplică procentul de reducere la preţul astfel majorat.
 
•        Verifică cu atenţie modul în care este afişată reducerea pe site sau pe eticheta produsului.
 
•        Nu cădea în capcana ofertelor care anunţă mari reduceri de preţuri doar pentru a te atrage să intri în magazin.
 
•        În cazul în care comanzi online, verifică, înainte de a trimite comanda, dacă preţul fiecărui produs din coşul de cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat atunci când ai ales produsul.
 
•        Utilizează cardul pentru a face plata. În unele situaţii, precum cazurile de fraudă, dacă ai plătit prin card, poţi utiliza procedura refuzului la plată pentru a-ţi recupera suma plătită – în principiu, în cel mult 30 de zile de la data plăţii. Contactează-ţi banca pentru a afla mai multe amănunte.
 
Numărul românilor care cumpără online este în continuă creştere
 
Studiului anual “Comerţul electronic pe piaţa din România” arată că numărul celor care preferă astfel de achiziţii este în creştere de la an la an, cele mai mari sume fiind cheltuite pentru sejururi şi servicii de turism (cu o medie de 1.429 lei/cumpărător/an) şi pentru produse electrocasnice sau electronice (cu o medie de 1.129 lei /cumpărător/an). 
 
Potrivit studiului, în 2019, 27% mai mulţi români au achiziţionat produse sau servicii online cel puţin o dată pe lună comparativ cu 2017. Faţă de 2018, creşterea a fost de 10%.
 
233 de branduri şi 101 de magazine au anunţat reduceri
 
Black Friday debutează în 2019 pe data de 15 noiembrie pentru majoritatea magazinelor, însă o parte dintre ele, precum Altex, Flanco au demarat campania încă din 25-26 octombrie, anunţând că o vor încheia spre sfârşitul lunii noiembrie.
 
Potrivit datelor oficiale, în acest an 233 de branduri şi 101 de magazine au anunţat reduceri importante de Black Friday.
 
Anul trecut, de Black Friday, valoarea totală a tranzacţiilor plătite atât online, cât şi la livrare a fost de peste 1 miliard de lei, iar valoarea medie a coşului de cumpărături a fost de 526 de lei.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: