Cum era reprezentată femeia în arta socialistă. Baticul, nelipsit. Trăsăturile - sobre

0
0

Zeci de lucrări de artă ce ilustrează modul de reprezentare a femeii de către arta socialistă sunt expuse de miercuri, 4 noiembrie, la Muzeul de Artă ”Ioan Sima” din Zalău. Printre ele, şi o lucrare semnată de Sabin Bălaşa, precum şi un studiu asupra Elenei Ceauşescu, ce poartă semnătura patronului spiritual al muzeului.

Expoziţia, intitulată ”Femeia în arta socialistă”, este  organizată de Muzeul Judeţean de Istorie şi Artă Zalău şi reuneşte obiecte de artă provenite de la Complexul Muzeal Arad, Muzeul Judeţean Satu Mare, Muzeul de Artă Cluj-Napoca şi muzeul din Zalău. Curatorul expoziţiei este Szabo Attila, şeful secţiei de artă din cadrul muzeului zălăuan, iar istoricul de artă Victor Horaţiu Cioban este colaborator la realizarea evenimentului.
”Am ales subiectul femeii pentru că este o reprezentare foarte interesantă în acest context social şi spirit socialist. Veţi vedea că, de fapt, nu există mari diferenţe, spre exemplu, între o femeie - ţărancă reprezentată de arta socialistă şi cea redată în perioada interbelică. Diferenţele apar doar la titluri care, în perioada socialistă, au iz propagandistic. O altă diferenţă este dată de faptul că foarte rar se reprezenta în arta interbelică şi cea clasică femeia muncitoare, proletara”, a explicat la vernisaj Szabo Attila.


Potrivit acestuia, expoziţia a fost structurată pe cinci teme mari: femeia - mamă, tăranca, muncitoarea, colectivista şi femeia - simbol. ”Stilistic vorbind, se remarcă o accentuată prezenţă a postmodernismului şi a realismului fugurativ. Foarte rar ajung aceşti artişti să se conformeze ideologiei şi tematicii impuse prin dezbaterea discursului artistic în stiluri foarte avangardiste. Aceste stiluri nu sunt utilizabile în scop de propagandă”, adaugă artistul.


Organizatorii mai precizează că,în cele mai multe cazuri, această femeie este o persoană sobră, accentuate fiindu-i caracteristicile ce o definesc la nivelul rolului îndeplinit în mecanismul societăţii noi (socialiste). Prin urmare, atribuţiile sale fizionomice, psihologice sau de pregătire culturală vor fi mare parte sau aproape total estompate. De remarcat motivul foarte des al baticului – un accesoriu aproape de nelipsit al figurii femeii în iconografia socialistă, care o va însoţi în toate ipostazele ei - mamă, muncitoare, ţărancă, colectivistă, studentă, cercetătoare, alegorie la pace şi altele. ”Vor lipsi, deci, din acest cadru reprezentările de nud, deoarece acestea – neinterzise, oarecum tolerate – nu aveau conotaţie socială utilizabilă politic-propagandistic”, explică ei.


Printre vedetele expoziţiei, ce va putea fi vizitată până la sfârşitul anului, se numără o pictură realizată de Sabin Bălaşa, un artist apropiat al familiei prezidenţiale, dar şi un studiu asupra Elenei Ceauşescu, realizat chiar de patronul spiritual al Muzeului de Artă din Zalău, Ioan Sima.
 

Vă mai recomandăm:

Cum ar putea arhitectura tradiţională să resusciteze economia comunităţilor rurale. Străinii i-au înţeles importanţa

Zalău


Ultimele știri
Cele mai citite