Remorcherul care sparge gheaţa groasă de 15 centimetri în Delta Dunării şi face loc navelor de pasageri blocate de îngheţ

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Remorcherul Grozavul deschide drum navelor depasageri Arhivă Sorin Antonaru
Remorcherul Grozavul deschide drum navelor depasageri Arhivă Sorin Antonaru

Remorcherul „Grozavul“, aflat în dotarea Centrului de Scafandri Constanţa, a fost trimis în ajutorul oamenilor din Delta Dunării, fiindcă navele de pasageri nu mai pot naviga pe braţele fluviului care au îngheţat.

De peste 10 zile, remorcherul Grozavul se află în misiune în Delta Dunării pentru a transporta localnici, dar, mai ales, pentru a deschide drum navelor de pasageri care circulă pe braţul Sulina. Celelalte două căi, Chilia şi Sfântu Gheorghe, nu sunt navigabile din cauza gheţei mult prea groase. 

Trei femei în echipaj

Remorcherul are un echipaj de 36 de militari, fiind comandat de căpitanul - comandor Sorin Antonaru. Mâna sa dreaptă este o femeie, căpitanul Adriana Agape, care are funcţia de ofiţer secund. Alte două femei au pornit în aventura pe Dunăre. Una este sanitar şi cea de-a doua se ocupă de comunicaţii pe remorcher.

Echipajul nu a părăsit nava din data de 20 ianuarie: acolo doarme, acolo mănâncă şi, împreună, ajută localnicii din deltă, practic aproape izolaţi de iarna grea.

„Am plecat pe 20 ianuarie către Tulcea, cu o escală la Sulina. Am executat două misiuni de transport persoane de la Sulina la Tulcea şi de la Tulcea la Sulina, atunci când s-a făcut schimbul de personal al Poliţiei de Frontieră. Nava noastră poate să transporte 20 – 30 de persoane maximum, pe lângă membrii echipajului. De asemenea, am însoţit nava de pasageri pe ruta Tulcea – Sulina“, spune comandantul remorcherului, Sorin Antonaru.

remorcher grozavul arhiva sorin antonaru

Grozavul poate acosta doar la Sulina 

Nava pe care o conduce nu poate acosta la toate punctele de pe cursul fluviului, aşa cum procedează navele de pasageri, întrucât cheul nu îi permite. „Singura excepţie este cheul de la Sulina, unde acostează, de altfel, şi navele comerciale, şi de aceea noi nu putem prelua activitatea unei nave de pasageri, care preia călători din toate localităţile şi putem doar să eliberăm canalul de gheaţa care se formează şi să deschidem drumul navelor“, explică Antonaru.  

Pasagerul Moldova a reuşit să plece din Tulcea spre Sulina. Erau oameni care reuşeau să plece după zece zile de la închiderea canalelor. „Erau foarte bucuroşi. Unii veneau la Tulcea să-şi facă cumpărături, alţii la medic, la şcoală“. 

Au spart gheaţa cu elice de bronz

Pe lângă transportul de persoane, remorcherul a spart gheaţa care se formase pe fluviu în mai multe locuri, deschizând astfel şenalul navigabil. „Una dintre misiuni a avut loc la Mila 34 - Mila 37, dar şi în amonte, la milele 41 – 45, unde se acumulase o cantitate mare de gheaţă. A fost, spune el, cea mai solicitantă activitate. Gheaţa a capturat o suprafaţă de patru – cinci mile marine, dintr-un mal în celălalt. Cred că pătura de gheaţă era mai groasă de 15 centimetri. Ce m-a impresionat în mod deosebit a fost puterea gheţei, ce poată să facă ea dacă e scăpată de sub control. Dacă se încălzeşte puţin ea se fărâmiţează  şi se adună în straturi. Noaptea îngheaţă şi se formează o banchiză care curge în aval şi face prăpăd. Atunci acţionăm noi“, spune căpitanul.

Grozavul, cu o lungime de 64,8 metri şi o lăţime de 14,6 metri, este un remorcher maritim de salvare şi, totuşi, a acţionat pentru spargerea gheţei deşi nu este construit şi nu are tehnica necesară acestui lucru, având elicele din bronz, şi nu din oţel, aşa cum trebuie să le aibă orice spărgător de gheaţă, dar au riscat. „Vom vedea când vom intra în şantier ce pagube avem“, spune căpitanul.

Oamenii din Delta Dunării au fost izolaţi mai bine de o săptămână. La 8 ianuarie s-a închis circulaţia pe cele trei braţe, iar nava Moldova a reuşit să părăsească portul Tulcea pe 17 ianuarie, cu ajutorul remorcherului Grozavul. Comandantul navei, Nicolae Giurgiuvanu, a spus că pe navă s-au încărcat şi tone de alimente şi medicamente atât de necesare pentru populaţia din Delta Dunării. 

remorcher grozavul arhiva sorin antonaru

„Dădeau la copcă nepoţi şi bunici“

Sorin Antonaru este comandantul remorcherului de aproximativ şapte luni. Nu este pentru prima dată când face parte din echipajul navei, în urmă cu mai mulţi ani deţinând funcţia de ofiţer secund. După ce o perioadă a deţinut o funcţie în Statul Major, s-a întors pe apă, acolo unde se simte cel mai bine. 

A rămas ipresionat când a descoperit cât de greu o duc oamenii din Delta Dunării pe timpul iernii. „Mi se pare că au o viaţă foarte grea. Şi vara este dificil pentru ei, însă în timpul sezonului estival mai vin turişti şi se cazează la ei şi aşa reuşesc să aibă ce să pună pe masă, dar iarna le este foarte greu. Am mai fost în deltă, dar vara. Acum, am văzut localnici care dădeau la copcă: de la nepoţi la bunici. Cu toţii sperau să prindă ceva“, mărturiseşte comandantul. 

Alături de remorcherul Grozavul, în Delta Dunării mai acţionează şi remorcherele Gheorghieni, Galaţi şi Perseus, ale Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos Galaţi. Acestea luptă pentru a menţine deschis şenalul navigabil Sulina, celelalte două fiind, în continuare, impracticabile.

Oamenii din Sfântu Gheorghe care doresc să ajungă la Tulcea merg cu un tractor pe un drum de pământ până la Sulina şi de aici se îmbarcă pe o navă de transport pasageri. De la Chilia se poate ajunge la Sulina prin grinduri, cu autoturisme de teren sau tractoare. Tot de la Chilia se poate ajunge la Tudor Vladimirescu pe dig. În prezent, cea mai izolată localitate a rămas Carormanul. Oamenii de aici au o singură soluţie: să traverseze un canal îngheţat până la Crişan. 

remorcher grozavul arhiva sorin antonaru

Pe aceeaşi temă:

Revolta miilor de români complet izolaţi de îngheţ în Delta Dunării: „Vedem primii soarele şi ultimii dreptatea“

1880, anul în care Dunărea a îngheţat 101 zile. Cum petreceau de Bobotează creştinii şi musulmanii

Tulcea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite