Birou de Urbanism comun pentru un județ. Soluția primăriilor din Tulcea în fața deficitului de personal

0
0

Multe primării din mediul rural nu reușesc să angajeze arhitecți care să se ocupe de partea de urbanism. De aceea, comunele din Tulcea au adoptat o nouă strategie.

Construcția unei case FOTO: Arhiva Adevărul
Construcția unei case FOTO: Arhiva Adevărul

Fiecare primărie ar trebui să aibă un Birou de Urbanism, departament care să se ocupe de întocmirea actelor ce stau la baza emiterii autorizațiilor de construire. Doar că multe dintre ele se confruntă cu deficit de personal, deoarece arhitecții evită să se angajeze în zone rurale neatractive și pe salarii mici.

În multe primării din județul Tulcea, persoanele care ocupau aceste posturi au ieșit la pensie, iar în locul lor nu a mai vrut să vină nimeni. Salarizarea în zona rurală nu este motivantă pentru tinerii arhitecți, recunosc primarii.

În fața unei astfel de crize, Asociația Comunelor din România (ACoR) – Filiala Tulcea a luat decizia de a înființa un Birou de Urbanism care să stea la dispoziția satelor care nu au un aparat propriu. Biroul, înființat în urmă cu două luni, are trei angajați (un arhitect șef și doi ingineri) plătiți de ACoR și deservește până acum 13 comune (Mihai Bravu, Topolog, Hamcearca, Luncavița, Peceneaga, Jurilovca, Cerna, Dăeni, Grindu, Valea Teilor, Nalbant, Jijila și Nufăru).

„Scopul acestui birou a fost de a veni în sprijinul cetățenilor în a le rezolva cererile. Omul merge la primărie și face solicitarea. Aceasta se transmite automat, online, la Biroul de Urbanism care are sediul în Tulcea, iar de acolo revin la primărie întocmite conform legii”, explică Eugen Ion, președintele ACoR Tulcea.

Astfel, spune acesta, timpii de așteptare s-au scurtat, dar și cheltuielile s-au micșorat, deoarece o primărie plătește o cotizație de aproximativ 3.000 de lei/lunar pentru a face parte din acest Birou de Urbanism comun, față de cel puțin 6.000 de lei cât ar costa să ai un arhitect șef angajat cu toate dările aferente salariului.

„Am căutat să ne autogospodărim, să adoptăm servicii publice comune acolo unde nu se poate merge în mod independent. Acest tip de cooperare este mai ieftin pentru primării”, adaugă Eugen Ion.

Până acum, primăriile din Tulcea care nu aveau un Birou de Urbanism lucrau cu specialiștii Consiliului Județean Tulcea, doar că acolo se aștepta foarte mult și 50% din taxele de autorizare rămâneau la bugetul CJ. Acum, toate taxele aferente autorizării se încasează de către primărie.

Tulcea


Ultimele știri
Cele mai citite