S-a semnat proiectul de aproape 14 milioane de euro care va permite reluarea navigaţiei pe Bega între România şi Serbia

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ecluza de la Sânmihaiu Român a fost construit în anul 1909 FOTO Wikimapia
Ecluza de la Sânmihaiu Român a fost construit în anul 1909 FOTO Wikimapia

Una dintre cele mai aşteptate proiecte transfrontaliere România-Serbia, repararea infrastructurii de navigaţie pe canalul Bega între cele două ţări, a intrat în linie dreaptă.

Reprezentanţii Administraţiei Bazinale de Apă Banat şi Consiliul Judeţean Timiş au iscălit, astăzi, contractul prin care se va repara infrastructura de navigaţie pe canalul Bega.

Valoarea totală a proiectului este de aproximativ 13,8 milioane de euro. Părţii române îi revine în jur de 7 milioane de euro, 85% finanţare de la U.E., 13% confinanţare de la bugetul de stat şi 2 % contribuţia de CJ Timiş.

„Cred că e un proiect extraordinar de frumos pentru judeţul Timiş şi în mod special pentru Timişoara. Va fi un punct de atracţie pentru timişoreni, pentru locuitorii din Banat şi din Serbia, pentru turiştii care vor veni pe la noi”, a declarat Titu Boji, preşedintele Administraţiei Bazinale de Apă Banat. 

Se reface ecluza de la Sânmihaiu Român

Obiectivele din partea românească sunt refacerea completă a nodului hidrotehnic de la Sânmihaiu Român, achiziţia a două barje şi a unei drăgi –pentru întreţinerea canalului, plus studiul de fezabilitate pentru realizarea punctului de trecere a friontierei.

„Noi vom repara ecluza de la Sânmihai. Pentru că vechea ecluză este monument istoric, are peste o sută de ani, ea nu va fi demolată. Nu stricăm nimic, rămâne aşa. Practic se va reface întreg mecanismul de funcţionare, va funcţiona atât manual cât şi electric”, a mai declarat Bojin. 

Sârbii vor repara două ecluze

Cealaltă jumătate a proiectului aparţine sârbilor din provincia autonomă Voivodina. Ei vor repara cele două ecluze, de la Srbski Itebej şi Klek, vor achiziţiona o dragă, vor construi pista de biciclete de 45 de kilometri, de pe malurile Begăi (pista de biciclete de pe partea românească este funcţională de mai mult timp), cât şi studiul de fezabilitate pentru punctul de trecere a frontierei.

„Ecluzele de la sârbi sunt funcţionale şi acum, spre deosebire de cea de la Sânmihaiu Român. Ei vor face reparaţii şi modernizarea mecanismului”, a mai adăugat Bojin.

Partea română aşteaptă acum ca şi Guvernul Voivodinei să semneze Memorandumul ce priveşte la construirea unui punct de trecere a frontierei pe canalul Bega. Românii au semnat acordul în 3 iulie. 

Bojin speră să se poată naviga în doi ani

Conform proiectului, durata de implementare este de 48 de luni. Titu Bojin, şeful Apelor Banat, crede însă că naviga pe Bega între România şi Serbia se va putea face mult mai repede. 

„Eu sper să nu dureze mai mult de doi ani. Avem cinci-şase luni să definitivăm achiziţia, iar între 14 şi 20 de luni s-ar putea efectua efectiv lucrările. Va fi o licitaţie internaţională, va putea să se prezinte oricine doreşte, din orice ţară”, a explicat Titu Bojin.
 

Administraţia Bazinală de Apă Banat este liderul de proiect, în care parteneri sunt CJ Timiş, Secretariatul Provincial pentru Cooperare Interregională şi Administraţie Regională Voivodina şi VDP Vode Vojvodine.

Citeşte şi:
 

Vapoare între Timişoara şi Serbia, proiectul exotic de 6 milioane de euro. Cum a distrus „războiul rece“ între Dej şi Tito navigaţia înfloritoare pe râul Bega

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite