Podul din Lugoj, construit de administraţia maghiară, a ieşit demult din garanţie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Podul de fier de la Lugoj FOTO Cetăţeanul
Podul de fier de la Lugoj FOTO Cetăţeanul

Podul de Fier de la Lugoj, care leagă cele două maluri ale râului Timiş, a fost dat în folosinţă în anul 1902. De 14 ani a ieşit din garanţie.

Unul din simbolurile oraşului Lugoj este podul care leagă cele două maluri ale râului Timiş. Până în anul 1901, aici se afla un pod de lemn, însă autorităţile maghiare din acele vremuri au decis să construiască un pod de fier, trainic, de nivelul secolului XX.

Podul a fost executat de Uzinele din Reşiţa: are 185 de tone de grinzi şi accesorii de fier, transportate la acea vreme cu care trase de boi. Podul a fost inaugurat în 1902. 

Conform documentelor, podul avea o garanţie de 100 de ani din partea firmei constructoare. Aşadar, termenul de garanţie a expirat în 2002, în urmă cu 14 ani. De câţiva ani se discută despre necesitatea unor intervenţii. Trebuia executată o expertiză tehnică în vederea constatării gradului de uzură a podului şi stabilirea lucrărilor necesare consolidării lui.
 

“În anul 2007 s-a întocmit o expertiză tehnică în care erau consemnate lucrările ce se impuneau pentru consolidarea podului. Din câte îmi amintesc în primul mandat al lui Boldea s-au executat doar lucrări de vopsire şi de cablare. Structura de rezistenţă nu a fost înlocuită. Nu am cunoştinţă de solicitarea unei noi expertize dar consider că nu este necesară. Ar însemna să cheltuim inutil bani deoarece vechile problem semnalate de prima expertiză nu au fost remediate. Ele mai există şi în mod sigur s-au agravat. Acum mai bine de 100 de ani, tehnologia prelucrării metalelor era alta. Cantitatea mare de carbon care se găseşte în structura grinzilor face ca acestea în timp să devină casante. Acesta este un element de mare risc. Dacă sunteţi atenţi, când trec maşini pe Podul de Fier, acesta are o trepidaţie ciudată. La lucrările metalice curbarea din contrasăgeată trebuie să preia sarcina. Aici vorbim deja de rigidizarea construcţiei şi efectul se simte. Restricţionarea tonajului la trecerea peste pod, după bunul plac al primăriei şi al clienţilor casei,  de la 1,5 tone la 2,5 tone este un joc periculos. Podul văzut dinspre albia râului este imaginea lui reală a gradului său mare de uzură. Profilurile găurite de rugină indică o deteriorare masivă”, a spus consilierul local Marius Martinescu, pentru cetateanul.ro.

Pod Lugoj FOTO banaterra


Podul de la Lugoj FOTO banaterra.net
 

Program de investiţii pentru 2016

Francisc Boldea, primarul din Lugoj, a declarat pentru cetateanul.ro, există un program de investiţii pe 2016, în care este prevăzută efectuarea unei noi expertize estimată la 140 000 de lei. 
 

“Expertiza tehnică efectuată în anul 2006 a fost efectuată de către Institutul de cercetări în transporturi Incertrans S.A., podul fiind încadrat din punct de vedere al stării tehnice, în clasa tehnică IV. Soluţiile propuse de către colectivul de experţi au fost de reparare a infrastructurii şi suprastructurii podului şi remedierea căii de rulare pe pod. S-au realizat lucrări de sablare şi vopsire (protecţie împotriva coroziunii) la suprastructura podului şi remedierea căii de pe pod. Expertiza tehnică cuprinsă în Programul de investiţii pe 2016, este estimată la 140 000 lei şi este necesară având în vedere prevederile legale privind urmărirea comportării în timp a construcţiilor, Podul de Fier fiind încadrat în categoria de importanţă “B” , construcţii de importanţă deosebită”, a spus Francisc Boldea.

Pod Lugoj
Pod Lugoj


 

Citiţi şi:
 

FOTO Cum arăta Lugojul când se afla în Ungaria. Sute de imagini inedite cu oraşul de pe Timiş înainte de 1920


FOTO Cum a salvat bulibaşa ţiganilor din Lugoj casa primului „Dracula” de la Hollywood
 
 

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite